Skriker vid amning m.m.

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Elle

Inlägg av Elle »

Hoppas att lille juvelen kryar på sig snart!

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Esperanza

Inlägg av Esperanza »

Hej!

Nu var det ett tag sen. Lilleman är frisk och sover gott om nätterna. Eftersom han är 2 månader imorgon tänkte jag fila på ett schema och vore jättetacksam för lite hjälp. Har tänkt att ha natt mellan 20-7 med nattmål nån gång runt 3.30-4. Senaste dagarna har vi haft natt 21-6.30 med nattmål 3.30. Brukar det vara problem att tidigarelägga sömnen 1 h på kvällen? Tänker också att det bara går 2 h från mål 4 till nattslurken. Står han sig ända tills 4?

Har funderat på följande schema:

Morgon ca 7.00 Mat m.m.
8.30-10 Sova 1,5 h
10-12 Vaken, mat 1h
12-14 Sova 2 h
14-16 Vaken, mat 1h
16-17.30 sova 1,5 h
17.30 Vaken, mat 1h
19.30 Nattslurk
20.00 God natt

Letade efter Piggis å tröttis scheman, men hittade dem inte. Kan nån vara snäll att klistra in i tråden.

Tack så länge :D
Mamma till Hugo f.090416 (40+1)
Isabella f.040526 (38+5)
Jesper f.000514 (36+0)
Elle

Inlägg av Elle »

Hej Esperanza!

Här kommer det du frågade efter:
TorsMamma skrev: ”Tröttis” tankar:

2 mån (16 timmar)
11-1,5-2-1,5
12-1,5-2-45
11-45-3-45-45

3-4 mån (15,5 timmar)
12-45-2-45

5-6 mån (15 timmar)
12-45-2-20
12-45-1,5-45

7-8 mån (14,5 timmar)
12-45-1,5-20 (20 min em är förutsättningar allt mellan 5-20 min, då den sen faller bort)

9-11 mån (14 timmar)
12-45-1,5 (45 min fm är förutsättningar allt mellan 20-45 min)

12 mån – 24 mån (13,5 timmar)
12-20-1,5 (20 min fm är förutsättningar allt mellan 5-20 min)

”Piggis” tankar:

2 mån (16 timmar)
11-2-2-45
11-1,5-2,5-45

3-4 mån (15,5 timmar)
11-45-2-1,5-20
12-45-2-45
11-45-3-45
11,5-1,5-2-20

5-6 mån (15 timmar)
11,5-45-2-45(eller 20)
12-2-45

7-8 mån (14,5 timmar)
12-2-20
12-1,5-45

9-11 mån (14 timmar)
12-20-1,5
11-2-45

12 mån – 24 mån (13,5 timmar)
12-1,5(eller 2)
11,5-2

-------------------------------------------------------------------------------

StandardModellen dag:
  1. Mat från ena bröstet, utan avbrott, ända tills barnet bryter. Rap.
  2. Mera mat från samma bröst, med tålmodigt trugande, ända tills barnet omöjligtvis kan förmås äta mer.
  3. Skötning
  4. Umgänge
  5. Påfyllning ur det andra bröstet, ända tills barnet bryter. Rap.
  6. Insomningsslurk,också från bröst nummer två.
  7. Sova.
StandardModellen natt:
  1. Mat omedelbart, så fort den lilla piper.
  2. Rap.
  3. Snabbt blöjbyte utan tvättning (om det inte hänt större saker) och utan prat och utan lampor.
  4. Påfyllning ur bröst nummer två.
  5. Rap och somna om.
Mer:
(Fylla på med några korta ord angående följande???)
  1. Vakentid ska innehålla Passiv social delaktighet som med tiden blir mer aktiv social delaktighet, Umgänge, Ensamlek...
    Ensamlek införs runt 4 mån.
  2. Skrattet till godnattet - används både dag som natt och tar flera min.
  3. Ramsa - Kan matas in "bakvägen" från ca. 3 mån och användas som verktyg run 4 mån. (går även att säga innan 3 mån i samband att man lägger barnet ner men blir då bara ett sätt att lära sig den vaken)
Verktygslåda
(Att ta till för små älsklingar som tror att dom inte ska sova... )
  1. INGENTING
  2. Ljud i huset
  3. Prat oss vuxna emellan/telefonsamtal
  4. Ramsa
  5. Mozart
  6. Ramsa igen
  7. Tillrätta lägg
  8. Solfjäder
  9. Buff/vagning
[/color]
Jag tycker att schemat ser toppenbra ut! Det brukar inte vara några problem alls att tidigarelägga natten, för ju äldre de blir desto kortare blir 3:e luren och på så sätt blir nattningen tidigare. Nattslurken kan komma så tätt som en timme efter mål 4. Den är ju som en påfyllning inför natten och mängden som går ner kan ju variera ganska mycket. Har han passerat ökningsperioden?

Esperanza

Inlägg av Esperanza »

Tack snälla Elle! :D :heart:

Blir lättare att justera schemat med tröttis och piggis tankar :wink:

Jag är ganska säker på att han haft sin ökningsperiod strax innan han var 7 v. För då blev det tomt i brösten och han ville suga oftare. Blev ett par nattmål extra, men bara en enda natt sen var allt som vanligt igen.

Funderar lite över det där med vagning/buffning och jag är medveten om att jag håller på för länge dvs tills han somnar. Han brukar som tur är ändå inte vara så besvärlig med sömnen, utan fortsätter sova trots att jag slutat vagna/buffa. På kvällen och natten somnar han alltid själv, men inte på dagen. Om jag förstått det rätt så ska jag bara vagna/buffa tills han lugnat sig och skaka, sen gå. Om jag öht ska få honom att somna så måste jag buffa/vagna 100 ggr säkert, men det är så det kan vara de första dagarna/veckan eller? Han skriker upp sig nästan med en gång jag går, så jag måste i princip stå kvar vid honom för att snabbt vara där innan han blir ledsen, och då menar jag verkligen ledsen :cry: Gör jag helt fel?

Kram
Isabella f.040526 (38+5)
Jesper f.000514 (36+0)
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Hej Esperanza! :D

Börja föresätta dig att han ska kunna somna en gång om dagen med bara skak i handtag och husljud. När det går bra vet ni ju båda att han kan, och så blir det fler tillfällen efter hand. Jag klipper in TorpSaras bästa vagningsråd, mycket användbara om det blir ledset. :?
TorpSara skrev: Attityden handlar inte om att man ska låta bli att höra när de gråter, utan att man ska vara övertygande och fast i sin vetskap att man vet vad som är bäst för dem!

Ett vagningstips: vagna tyst, släpp, vagna tyst, släpp etc. Tillslut tröttnar han.
För att förklara, vagnar du för mycket så blir det inga svar, utan mys.
Hans skrik betyder:
:?: Ska jag sova?
Du svarar kort och bestämt med vagnen
:!: ja! och sen SLÄPP!
Han frågar igen, direkt:
:?: vaktar du?
Du svarar kort och bestämt igen med vagnen
:!: ja! och släpp!
Han frågar:
:?: Går du nu?
Han frågar:
:?: Överger du mig?
:!: Nej! jag finns här! och släpp!
Han frågar:
:?: Är det säkert, det?
Och som sagt, han kommer att nöja sig med de svaren.
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
Esperanza

Inlägg av Esperanza »

Hej chokladkaninen! :D

Tror att jag förstått det hela rätt då :) :wink:

Måste bara berätta, bara för att jag sa att han alltid somnar själv på kvällen så inträffade följande: Han äter massor i godan ro och är sådär lagom dåsig efter maten. Ska precis lägga honom och PANG! Världens bajs i blöjan och han blev jättepigg. Testade om herrn ville ha mer mat, men icke! La honom i sängen och tänkte att han nog somnar utan protester ändå, men nänä...han blev skitförbannad. :twisted: Jag tänkte att jag minsann inte ska buffa så han somnar. Buffade honom bara lugn, testade med en ramsa (för första gången) och gick ut. Han blev förbannad ännu en gång. Jag gjorde om proceduren och han somnade av sig själv. Duktiga bebis! :heart:
Isabella f.040526 (38+5)
Jesper f.000514 (36+0)
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

:D :thumbsup:

Bra jobbat! :lol:
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
Esperanza

Inlägg av Esperanza »

Han är så duktig min älskling :D :heart:

Han följde schemat fint igår under dagen och även inatt. :D Han fick mat 19.45 (fick använda marginalkvarten), somnade lite senare än tänkt p g a att han bajsade, men ville i alla fall inte ha mat förrän 3.35 \:D/ Det gick alltså fint att göra kvällen en timme tidigare än vanligt. För att ha den rätta attityden ställde jag t o m klockan på 4.15 :wink: :lol: Han somnade snällt om efter nattmålet och sov till 06.50. Helt klart godkänt. Det enda problemet (om man nu ska se det som ett problem) är att han två nätter i rad vaknat vid 1.20. Han har pipit lite, stånkat och stönat så att jag vaknar. Älsklingen min har ändå varit så duktig att han efter ett tag snuttat sig till sömns på lilla handen och sen vaknat för mat när han ska. Antar att det inte finns nåt mer att göra åt det än vad jag gjort dvs INGENTING. Förhoppningsvis lägger han ner sin lilla nattaktivitet snart så att hans lättväckta mamma kan sova natten igenom till 3.30-4 nån gång :lol:

Nu har lilleman sova på schemat och jag ska INTE vagna tills han somnar [-X :wink:
Isabella f.040526 (38+5)
Jesper f.000514 (36+0)
Elle

Inlägg av Elle »

=D> Härligt! :sleep:

Esperanza

Inlägg av Esperanza »

Hej på er! :D

Nu har vi kört på schemat i drygt tre dagar och det funkar rätt bra. Har märkt att han oftast har svårt att klara skarven på sovpasset mellan 8.30-10 så då har det blivit lite vagning.

Kvällsläggningarna fixar han galant på egen hand =D> Förra natten sov han som en stock till 3.45 utan ett pip. I natt däremot så gnydde och bökade han redan kl 00 första gången. Då somnade han om själv. Sen vaknade han igen kl 2, då klarade han inte omsomningen själv. Sambon och jag hade gjort upp att han skulle ta ev nattaktivitet eftersom jag sovit så dåligt det senaste så jag tog mitt täcke och la mig på övervåningen. När jag sen kom ner strax efter 4 så låg båda helt utslagna :lol: :heart: Fick väcka lilleman för mat.
Är det någon som har nån teori om varför han vaknar? Han verkar inte vara hungrig eftersom han somnar om (efter kanske 1 h) Sen sov han ju som en stock när det egentligen var dags för mat.

Har oxå märkt att han fullkomligt slukar bröstet på natten. Han äter massor. Sen när det är dags för frukost, alltså SM-mål nr 1, så är han inte så jättehungrig och äter bara ur ena bröstet. Han verkar dock ändå klara sig bra till nästa mål kl 10. Ska jag ändra nåt eller inte bry mig om det?

Funderar även över det här med eget rum, men han känns så liten ännu. Jag har väldigt svårt att sova minsta lilla han rör på sig. Jag minns att de andra barnen ganska tidigt flyttade ut ur vårt rum eftersom vi störde varandras nattsömn, men de var åtminstone kanske runt 5 mån. När är det lämpligt att de får eget rum?

Ha en bra dag alla!

Kram
Isabella f.040526 (38+5)
Jesper f.000514 (36+0)
Tessan
Kontakt:

Inlägg av Tessan »

Hej :-)

Va roligt att det går så fint för er! Teori om varför de vaknar till har jag inte, funderar själv ibland på det, men å andra sidan vaknar jag också ibland utan anledning.

Eget rum, jag är som du, kan inte sova så länge bebisen delar rum med mig. Men jag gjorde så att jag la mig på soffan så åtminstonde pappa vaknade när eller om kris inträffade ;-)
Jag har en tendens till att vakna för ingenting, när pappan och R sov själva vaknade han aldrig enligt honom 8) så det är olika.
Tycker nog att du bör vänta ett par månader till för han är trots allt fortfarande liten och han kan trassla in både armar och ben i lakan osv.

Angående maten så tycker jag inte alls att du behöver bry dig, så länge han är nöjd är du nöjd :roll: :lol:

Kram Tessan
Mamma till Emma 050530 & Rasmus 080321 Sthlmsbo

Emmabilder :heart:
Elle

Inlägg av Elle »

Det går ju alldeles strålande för er! Bra jobbat!

Ja, du vi alla kan ju vakna lite då och då under en natt utan någon egentlig anledning. Kanske bara lite drömmar. Så ta det med ro tycker jag.

Angående eget rum så flyttade vår dotter ganska tidigt in till eget rum. Det var ett litet rum i precis anslutning till vårt. Då hade vi koll, hörde larmet, hörde när hon behövde vår hjälp men vaknade inte av "gruff och gnöl". Jag är också otroligt lättväckt och jag tror att jag störde henne med min vagning i början (var där vid minsta knyst), hon sov också mycket bättre efter att hon flyttade. Tror hon var runt 3,5 månader, men hon sov fortfarande i vagnen fram tills den hela natten satt. Vad gäller SM-mål 1 så kan det ju vara så att han helt enkelt inte är sådan frukostmänniska :wink: En del vill ju ha ett skrovmål med gröt, ägg och smörgås och andra nöjer sig med te och en smörgås. Kanske kommer han att äta mer där när han blir större och slutar äta på natten, eller så fortsätter han att vara liten i maten på första målet.

Esperanza

Inlägg av Esperanza »

Hej och tack snälla Tessan och Elle för era svar :D

Just nu har det varit såna dagar med lillskrutten som man bara njuuuter av :D Han måste vara en av världens snällaste bebisar :wink: :lol: Det har blivit en del slarv i schemat och så redan sen i torsdags, men han påminner om lille Hugo i BB, så vi känner att vardagen funkar bra ändå. Går det snett är det strikt schema som gäller :lol:

De två senaste nätterna har han tyckt att det är bättre med 12-timmarsnatt. Han har fått nattslurk ca 19.30, god natt vid 20 då han fortsätter vara superduktig och somna själv =D> . Ätit nattmål strax efter 4 och sen vaknat närmare 8 på morgonen. inget bök och stök i sängen mitt i natten heller. Vi har inte brytt oss om att vissa sovpass inte är så långa som det är tänkt utan bara sett till att han får 4 timmars sömn under dagen. Vilket gjort att vi bara fått vagna eller buffa lite när han ska sova. Har också haft koll på att det inte blir för tätt mellan målen. Vi hoppas att det fortsätter att funka så här bra, annars får vi väl hitta hit och be om hjälp om det krånglar :oops: :lol:
Isabella f.040526 (38+5)
Jesper f.000514 (36+0)
Johanna w.

Inlägg av Johanna w. »

Vad glad jag blir av ditt inlägg :D

Det går ju så fint för er och ni gör SM till er egen och är lyhörda för vad liten säger :lol:

Alldeles underbart tycker jag :heart:

Kram Johanna
Mamma till
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
Esperanza

Inlägg av Esperanza »

Kul att man kan göra andra glada också genom att dela med sig av sin vardag :D :heart:

Just nu ligger lilleman och knorrar för fullt i vagnen. Han skarvar alltid som en tok efter 45 min vid förmiddagsluren. Han blir oftast fortare hungrig efter frukosten också eftersom han inte är nån frukostmänniska :lol: . Luren därför sällan längre än så. Det tar han igen mitt på dagen och eftermiddagen. Har han sovit för lite under dagen slänger vi in en 20-minutare efter sista SM-målet om han är på humör för det. I annat fall är det kvällsbad som gäller. Då mår lilleman som en prins och det dåliga humöret blir som bortblåst :)

I natt sov han till 4.30, precis när han hade fått mat bajsade han! #-o Han blev piggelin och jag trodde aldrig att han skulle somna om, men skrutten är ju sååå duktig så han klarade det fint (efter massor av bökande, men inget pip) \:D/ Han sov till 8.15. Känns lyxigt!

Var hos lillens mormor igår. Hon tycker att han är så snäll så hon sa att hon gärna passar honom en stund om sambon å jag vill göra nåt själva. Känns oxå lyxigt :wink: :lol:

Han är ju så förtjust i sin hand. I vilken ålder stoppar de medvetet handen i munnen så att säga? Just nu blir han lite sur när den "försvinner".

Då var det matdags igen :D

Ha en rikitigt bra dag alla och hoppas ni får lika härligt väder som vi :heart:

Kramar från oss
Isabella f.040526 (38+5)
Jesper f.000514 (36+0)
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"