Välkomna till Nancyfamiljen

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Nancy

Inlägg av Nancy »

Elle: Tack :heart: Inspirerad av att du citerade ett stycke fortsätter jag med ett "syskontips" till. Ett som torde funka lika bra även om man inte har syskon till sitt barn utan kanske umgås med bekanta som har.

Scenario: Lussi placerar 20 träklossar i gåvagnen och kör runt med dem. I ett obevakat ögonblick plockar Lani till sig en kloss varpå Lussi genast rycker den ur händerna på henne. Då har rediga moralmamman predikat: "Men Lussi, Lani får också ha klossarna, det gör väl inget om Lani får ha en".

Nån som tror att Lussi 22 mån bryr sig :roll: :?:

I BB-anda fattade jag plötsligt att om jag istället sa: "Vilken kloss får Lani ha :?: " delade Lussi utan knot med sig och gav Lani både en och två klossar. Dvs utgå ifrån att det enda alternativet som finns är just att dela med sig.

Fast moralmamman får sina återfall ändå ibland... :wink:

Nancy
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Nancy skrev: I BB-anda fattade jag plötsligt att om jag istället sa: "Vilken kloss får Lani ha :?: " delade Lussi utan knot med sig och gav Lani både en och två klossar. Dvs utgå ifrån att det enda alternativet som finns är just att dela med sig.
:idea: Wow, vad smart! :D Den lägger jag genast till på min mentala check-lista :!:

:heart:
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
Nancy

Inlägg av Nancy »

chokladkaninen: :heart:

:heart: Idag är jag bara tvungen att dela med mig av Dagens Bästa Leia:

1. "Koll på stavning"

Leia: "Mamma titta, nån har ritat på datorbordet"
Mamma: "Oj, undrar vem det kan vara :?: "
Leia: "Jag tror att det är nån som börjar på "L" och slutar på "USSI" eller nån som börjar på "L" och slutar på "ANI".

2. "Koll på matematik"

Leia och Lussi lekte i Leias säng, Lani stod bredvid i sin resesäng och tittade på och hoppade hon också. Pyjamaserna var på och vällingen urdrucken sedan länge. Jag gick runt och plockade och hade inte riktigt hjärta att avbryta leken ännu. Till slut gick jag in varpå Leia snällt bad: "Kan vi få vara här ifred en stund till mamma :?: ".

När det gått en liten stund gick jag in igen. Protester hördes.

Mamma: "Men ni sa ju EN liten stund"
Leia (blixtsnabbt): "Vi ändrade oss till TVÅ".
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

:lol: :heart:

/Fjällmor
Elle

Inlägg av Elle »

Nancy skrev: Mamma: "Men ni sa ju EN liten stund"
Leia (blixtsnabbt): "Vi ändrade oss till TVÅ".
:heart: Leia :heart: vad kommer det bli av denna tjej?!! :lol: Underbart!

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
vårmamma06

Inlägg av vårmamma06 »

Vill bara skicka en hälsning o alla dina små. När vi umgicks hade ni bara lilla söta Leia. :D

Kul att se att famijlen utökats rejält o fler på G. :D

jätte grattis!

Kram

Vårmamma/ESEM
Tessan
Kontakt:

Inlägg av Tessan »

:lol: :heart:

Leia, lilla flygkompis
Cool

/Tessan
Mamma till Emma 050530 & Rasmus 080321 Sthlmsbo

Emmabilder :heart:
Nancy

Inlägg av Nancy »

:heart:

Nu är det hög tid att avrunda Lanis tråd. Lani, rekordsovaren med sina 11,5 tim sammanhängande sömn vid späda 2,5 mån ålder.

Idag 26/8 blir Lani 15 mån. Hon är den goaste, raraste och snällaste lilla flicka man kan tänka sig. Lani har brunt hår och stora blå ögon. Markerade ögonbryn och en mörkröd rosenmun. Lani skall vara utklädd till pepparkaka i familjens Luciatåg.

Hon är en personifiering av AW:s ”muskelbyggaren” och ser ut som en deffad bodybuilder när hon går omkring i bara blöja.

Hon är lika lycklig i andras sällskap som i sitt eget. Hon är helt fantastisk på att sysselsätta sig själv. Tar fram Duplo och sitter och bygger höga torn eller kryper upp i Leias säng med lite leksaker.

Lanis absoluta TV-favorit är "Kom igen Diego", en spin off till "Dora". Hon dansar till den latinoinspirerade musiken och klappar händerna när Diego klappar.

Lani sprider en känsla av självklarhet omkring sig. Man känner sig trygg och väl till mods i Lanis sällskap.

Vi älskar dig Lani.

:heart: Kram från mamma, pappa och systrarna :heart:
Nancy

Inlägg av Nancy »

:wink: Måste bara skriva lite till... Är så himla kär i Lani så jag blir alldeles tossig ser ni :heart:

Hon är verkligen en annan sort än storasystrarna, både till sättet och utseendet. Till skillnad från mina två äldsta blondies har Lani en mycket mörkare, nästan olivfärgad hudton. Sådär snyggt solbränd året om.

Det är såna som Lani som gett upphov till uttrycket: "så söt så jag vill äta upp dig".

15 månader är en helt ljuvlig ålder.

Nancy
Elle

Inlägg av Elle »

Stora damen :heart: ! En riktig liten juvel!

Kram Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
ElinN

Inlägg av ElinN »

Åhhh jag har en sån här hemma också! :heart: :D Alldeles ljuvliga är dom!

Skickar en stor kram till Lani och hennes mor! :heart:
TinasDag
Kontakt:

Inlägg av TinasDag »

Blir det inte mer i denna tråd nu när jag ÄNTLIGEN hittat hit?!?!?!
All denna klokskap och guldkorn...
Keep 'em coming säger jag!
Kram till Dig & ALLA underbara underbarnen :heart:
:heart: Vetgiriga semlan Dag :heart:
född 071105, kurad i Gastsjön aug. 2008
:heart: Ingrid som kan själv! 090826 :heart:
http://dahlin.bloggproffs.se
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"