När har ni börjat med 1 dagslur?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Gäst

När har ni börjat med 1 dagslur?

Inlägg av Gäst »

Hej!
Arvid fyller ett år i morgon och sover bra efter kuren som vi gjorde för 2 månader sen :D :D . Nu vill jag veta hur ni andra med äldre barn gjort med dagslurarna; jag märker att han sover bägge lurarna kortare och har svårare att komma till ro, och misstänker att vi ska dra ihop dem till en snart. När brukar det bli, liksom??
Sen undrar jag över vad Anna kan mena med "cirkatiderna", att en ettåring ska sova ca 14 timmar, tex. Om Arvid sover 12- 13 timmar, gills det som cirka 14 timmar eller är det för långt ifrån? Jag misstänker nog att det är för lite egentligen, vad tror ni? Men Arvid verkar nöjd och pigg och kan baskemej inte sova mer.
tacksam för tips,
Åsa
ciri

Re: När har ni börjat med 1 dagslur?

Inlägg av ciri »

Hej!
Min Arvid är ett år o två månader, vi har nyss lagt om schema så att han sover en gång per dag. 12 timmar natt och en och en halv timme före lunch, har funkat jättebra! Ibland har han blivit väckt efter en timmes lur men då märks det direkt när det börjar bli kväll! Nån gång när det blivit så har vi lagt honom en timme innan "kväll" och det har funkat det oxå - han sover iallafall till 07.
mamma till Isac okt-01, Arvid aug-04 & Herman jan-06
kokos

Inlägg av kokos »

Sen han var 12 månader sover han en lur. 12 timmar på natten och 1.5 timme på dagen med start 11.30 (i början var luren vid 11 men vi har skjutit lite på den allt eftersom). I början fick vi ibland ge en 5-minuterslur eller en 20-minuterslur vid behov på eftermiddagen - samt ganska ofta lägga en halvtimme tidigare på kvällen.
Maria - mamma till underhållaren Adrian (juni -04) och professorn Edvin (juni -06). Förstfödde sonen kurad. Yngste sonen standardmodellbebis i Gastsjön -06 och grundaren till verktyget "skogspromenad".
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej!

Jag drog inte ihop till 1 lur innan flickorna var 1,5 år, men det där är så olika, vad och när, dom orkar med en lur. Precis som Kokos skriver, kan man ju lägga in en extra-lur ifall man märker att det inte går.

Jag tror dock inte 12-13 timmar räknas som c:a 14... Det är för lite!
C:a menas + - 30 minuter.
Och visst kan han sova mer! Det är ju du som bestämmer, eller hur? :wink:
Går du ner till 1 lur om dagen skjuter du fram den så den verkligen blir mitt på dagen, och gör den längre. Nu vet jag ju inte hur ditt schema ser ut, kanske har du inget eftersom det skiljer mellan 12-13 timmar/dygn?
Inför i så fall en fast sovstund, samma tid varje dag, och försök få till 14 timmar/dygn, det går!

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej!
Tack för alla svar! Jo, vi har ett benhårt schema som innehåller 13,5 timmars sömn...! Det som gäller är:

19-06 natt
6 amning
7 frukost
9-10 lur
11.30 lunch
13.30-15 lur
15.15 mellis
17.30 middag
18.30 amning

Oftast sover han 11 timmars natt. Det är dagslurarna som blir kortare än i schemat, 45 min ist f 1 timme på förmiddagen, 1 timme ist f 1,5 på eftermiddagen. Och vips är man nere i 12,5 totalt. Och då går jag ändå ofta med vagnen med mörka skymket för, han får verkligen chansen att sova tiden ut men gör det inte. Det är därför jag tycker mig se mönstret; fastän han dag efter dag får möjlighet att sova 13,5 blir det bara 12-13 timmar. Därav känslan att det är hans "kvot". Jag vet inte vad mer vi kan göra??

Men, jag tänker att om vi drar ihop lurarna nu och tar en från 11.30-13, med natt 19-07, så kanske det passar honom bättre. Han får 12 timmars natt istället och har kanske lättare att somna in på dagen. Vad tror ni kloka??
Åsa :?
Gäst

Inlägg av Gäst »

hej igen,
jag ville bara förtydliga det där med sovtiderna.. 19-06 i sängen gäller benhårt, även om han vaknar 5.30 vilket han gör ibland. Så återigen, han har MÖJLIGHET att sova 13,5 timmar per dygn men gör det sällan (eller aldrig..). What to do??
Åsa
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej igen! :D

Jaha, då förstår jag, du har ju jättefin struktur på dagarna, och ordning på nätterna! :D Då har du ju en bra grund att stå på! :D

Det är inte alls konstigt att han vaknar efter 45 minuter, för det är ett naturligt sömn-rytmpass, vilket inte 1 timme är.
Hade jag varit du, hade jag haft kvar f.m-luren, men hållt den 45 minuter istället för 1 timme. Och skjutit fram middagsluren till 14.00 istället, och plussat på natten så timmarna stämmer.

Om du har lust att byta mot en lur istället, så gör som du planerar!
Det låter jättebra det med! :D Möjligen bör du i så fall ha middagsluren lite senare, så inte eftermiddagen blir för lång :-k Fundera du, du får säkert mer förslag!

kram anna
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej!
SKönt att verkligen kunna gå in i schemadetaljer med nån....man går här och undrar. Jag tror att det är en bra idé som du lanserar, Anna. I själva verket sover han alltid 40 minuter på fm, eller 1 h och 20 min, hans sömncykel verkar vara 40 ist f 45.. Det enda kruxet med att skjuta fram andra luren är att det krockar med dagishämtning av storebror (4,5 år) några dar i veckan kl 15. Det kanske verkar knäppt att jag oroar mig för det, men det är faktiskt enklare om Arvid har sovit färdigt vid 15 när jag hämtar (han vaknar så fort vi kommer in på dagisgården...han är LÄTTVÄCKT) Jag vet inte hur jag ska få ihop det. Det sköna med bara 1 lur är att Arvid kan sova först i lugn och ro, sen hämtning och mellis.
Vi funderar vidare,
Åsa :) :)
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej! :D

SJÄLVKLART ska du planera detta så det passar in i era dagliga rutiner!
Det är ju det ett schema är bra för!
Det verkar ju absolut vara bäst att han sovit färdigt när ni hämtar på dagis!

Ska du ha en lur, kan du ju t.ex lägga den mellan 13-14.30, eller ha den som du har nu, och hoppa över f.m.luren helt.
Jag "provade" (ja, du vet sådär som man inte ska göra, man ska ju genomföra :wink: ) att ta bort förmiddagsluren för Ida när hon var liten.
Gjorde så i en vecka, men det blev alldeles för jobbigt för henne att hålla sig vaken, hon blev fullständigt övertrött och helt slut. Så efter en veckas utvärdering insåg jag att det var för tidigt, jag lade tillbaka den, men då bara en 20-minutare, som också är en sov-intervall. Gjorde så i 3-4 månader till, och sedan tog jag bort den igen, och då gick det att genomföra. Lite trött de första dagarna bara, men sedan gick det bra.

kram anna
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej igen,
tack för svar! Jag tror vi kör på som vi gör ytterligare nån månad, sen gör vi ett test och drar ihop lurarna!
Hej svejs,
Åsa
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"