Förkyld och sover dåligt

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
rebekka4

Förkyld och sover dåligt

Inlägg av rebekka4 »

Hej,
Min lilla gumma har blivit snuvig. :( Hon har nästan aldrig varit förklyld, så hon vaknar och gråter och kastar sig åt alla håll och kanter, när hon inte kan andas genom näsan. :cry:

Det innebär att hon i början på kvällen vaknar typ med 30-45 minuters mellanrum och gråter. :? Jag har lagt en kudde under madrassen så hon ligger högt med huvudet, men det hon gör när hon vaknar till är att hon ofta lägger sig åt andra hållet. Och då ligger hon neråt med huvudet :!: :!: Inte smart.

Ibland lyckas det med ramsan, men när hon ligger åt fel håll fortsätter hon att gråta och är jätteledsen. Jag har varit inne och "vänt på steken" några gånger. Och det hjälper. Men det blir ett evigt spring och avbruten sömn för hela familjen. :( Och behöver ju sin sömn för att bli frisk.

Min konkreta fråga är: Hur får jag henne att sova gott när hon är snuvig :?: Hon har ju inte feber eller hosta, så det är bara för att hon är täppt i näsan. Min mamma tycker att jag skall sitta upp och låta henne sova tillsammans med mig i mitt knä... :? :? Låter inte som världens bästa idé...

Hjälp?

Ulrika
Ulrika med Rebekka, född aug. -04. Sov hela natten när hon var 4 månader (vagnade) men har alltid varit en piggelin;-) Särskillt på dagarna.

Liten ny flicka - Josefin - född 11 feb 2008;-)

Bor i Köpenhamn (sen 1990) och Rebekkas och Josefins pappa är dansk.
jordgumman

Inlägg av jordgumman »

Prova att rensa näsan ordentligt innan läggning både med koksalt (hemmablandad i engångsspruta eller engångspipetter från apoteket) och eventuellt nässpray. Gnid in lilla bröstet t ex med Weledas Calendula barnsalva och tillsätt en droppe lavendelolja, det öppnar upp också. Och så högläge som du redan gjort (en variant är att lägga tjocka böcker under huvudgaveln), detta brukar göra susen hos mina! Ibland kletar jag också lite Vicks vaporub under kudden eller på pyjamasen. Lycka till och krya på sig!
H?lsar jordgummans och jordgubbens mamma
(Mamma till pojke f?dd 0211 och flicka f?dd 0502)
Susanne*

Inlägg av Susanne* »

Jag igen :D

Sök på förkylning här på forumet. Utmärkta tips!!

Bada innan läggdags med mycket ånga i badrummet. Ge näsdroppar och sedan eventuellt alvedon/panodil etc. Är ju olika hur mycket medicin man vill ge men när de sover så dåligt pga sjukdomen så prioriterar jag sova. Du kan sedan fylla på när hon sover.

Sitta och sova med henne :?: Hur hade mormor velat sova om hon var jätteförkyld :?: Sittades i knät - tror inte det :?: Svalt och skönt i sovrummet tror jag...

Under sjukdomsperioder är jag mer generös med solfjädern och backar sedan när hon frisknar till.

Hoppas ni får sova gott inatt. :D
"Det talas för lite om glädjen med barn..."
Tre underbara godingar: 1996, 2003, 2007
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"