Eftermiddagslur som inte fungerar längre

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Rocky

Eftermiddagslur som inte fungerar längre

Inlägg av Rocky »

Hej!

Jag skulle behöva lite kloka råd (man brukar få såna här :D ) angående dagslurstrassel. Sonen har hunnit bli 10,5 månader gammal och har följande schema:

Natt: 19-07
Sov 1: 10 - 11.30 (brukar dock bara bli runt en timmes sömn)
Sov 2: 15-15.45

Nätterna fungerar helt perfekt och har alltid gjort. Ner i sängen, krama gosekatten och sen somna förnöjt utan minsta gnök. Och sen är det frid och fröjd tills morgonen, inte ens något nämnvärt vargtimmestrassel har vi nånsin haft.

Dagslurarna däremot har alltid vart ett kapitel för sig. Det har dock fungerat rätt ok, men sedan ett bra tag tillbaka verkar det vara helt omöjligt för honom att somna på eftermiddagen. Jag lägger honom och sen ... ja, inte sovs det i alla fall. Han är visserligen lugn och nöjd, men efter en timme är han rätt less på att sitta vaken i sin säng. Som en klok kvinna sa, ”man kan inte sova åt dem” men resultatet blir naturligtvis att han blir monstertrött framåt kvällsgrötsdags.

Behöver schemat ses över? När övergår man till en lur per dag?
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Så skönt för er alla med ostörda nätter!

:idea: Jag hade senarelagt fm luren till 10.45-12.15 och därefter haft en lur 16.00-16.20. Använd marginalkvart på första luren +15 minuter. Det brukar uppskattas :P !
Rocky

Inlägg av Rocky »

Tack Mammut Maria!

Ja, livet före och efter kuren skiljer sig vida åt. Vi har det så oförskämt bra nu, pigga och utvilade och glada.

Lite omstuvning av lurarna verkar onekligen behövas. Till saken hör att lille mannen är morgontrött (som sin gamla mor) och att han vid tiosnåret brukar vara riiiiktigt sömnig. Tror du att det är en vanesak som kan ”gå om sig” om jag senarelägger middagsluren till 10.45?
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Pröva att ta det lugnt vid 9.45 med någon vilsam aktivitet - typ sagoläsning eller så. Då brukar de få orken att jobba sig över sömnighetströskeln somkommer att försvinna efter ca 1-2 veckor!
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"