Hur kombinera intensivamning med standardmodellen?

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
MammaNina

Hur kombinera intensivamning med standardmodellen?

Inlägg av MammaNina »

Vår dotter Noomi är nu sex veckor gammal och vi har följt Barnaboken från början. För en vecka sedan hade vi kommit in i fantastiska rutiner där hon dagtid var vaken två timmar och sov två timmar, och på natten sov hon minst sex timmar i sträck. Det enda kruxet var att amningen inte funkade. Vi började ge henne tillägg när hon var tre veckor på inrådan från BVC som tyckte att hon hade gått ner för mycket i vikt. Detta trots att jag hade ammat henne JÄTTEMYCKET de första veckorna (men inte på nätterna för då sov hon) . Nåväl, förra veckan kontaktade jag mitt BB för att få råd om amningen och ev hyra en elektrisk pump (hade försökt handpumpa men lyckades bara pressa ut två droppar). Fick ett samtal med en barnmorska som frankt sa att om jag vill få igång amningen måste jag amma var tredje timme dygnet runt. Plus att jag måste minska på tillägget och kanske stå ut med att hon skriker och är hungrig. Någon pump tyckte hon inte jag skulle ha.
Jag förstod ju att barnmorskan hade rätt i att jag måste amma oftare (även om jag ångrar att jag inte insisterade på att få pröva en pump!!), men det kändes inte alls kul - skulle jag bryta upp dotterns sköna rutiner nu? Hacka sönder hennes sömn för att "tvinga" henne att dia och sedan bara ge en liten slurk av tillägg? Hittills har jag börjat varje mål med amning ur båda brösten (ca en halvtimme) och sedan har hon fått hur mycket tillägg hon har velat. Jag har helt enkelt velat ha henne så där proppmätt som standardmodellen föreskriver. Och det har funkat så bra...
Nu till min fråga: är det någon som har tips om hur man kan få ihop det här? Jag har prövat i några dagar att ge henne mindre tillägg (efter LÅÅNG amning). Det resulterar i tårar och att det är väldigt svårt att lägga henne, både på dagen och till kvällen. Hon är ju inte mätt! När hon väl har somnat måste jag väcka henne för att det har gått tre timmar sedan förra amningen startade. Då har hon ofta bara sovit någon timme och är supertrött. Det är då svårt att få henne intresserad av att suga, men vi kämpar återigen upp mot en timme, sedan skötning+umgänge och därefter tillägget. Osv, osv. Det känns hopplöst att hinna med hela måltiden inkl byte och underhållning OCH sovtid, på tre timmar! Hjälp!
Någon kanske undrar varför jag överhuvudtaget håller på med det här, och det är förstås för att jag väldigt gärna vill att Noomi ska få den goda bröstmjölken med alla fördelar den har. Jag vill ge amningen en ordentlig chans till!
Är det någon som har några råd?

Frustrerade hälsningar från Nina
PS jag ska till amningsmottagningen på måndag, då ska jag försöka få med mig den där pumpen hem. Kanske kan jag pumpa på natten så kan Noomi få sova åtminstone då...
:heart: lilla N född 19 april 2009
:heart: lille S född 17 december 2010
Elle

Re: Hur kombinera intensivamning med standardmodellen?

Inlägg av Elle »

Hej Nina och varmt välkommen till Forumet :D GRATTIS till juvelen :heart:

Det jag tänker på när jag läser ditt inlägg är: Hur vill DU göra? Vad mår du bäst av? För mig är det viktigast att mamma och barn mår bra och att juvelen blir mätt. Var maten kommer ifrån är för mig sekundärt.
mammanina skrev: Hittills har jag börjat varje mål med amning ur båda brösten (ca en halvtimme) och sedan har hon fått hur mycket tillägg hon har velat. Jag har helt enkelt velat ha henne så där proppmätt som standardmodellen föreskriver. Och det har funkat så bra...
Om du tycker att detta upplägg fungerar så fortsätt med det! Det är DU som är föräldern och bestämmer hur du vill göra med ditt barn. Om du vill använda en pump och de av ngn anledning :evil: inte vill låna ut en så köp en på Apoteket eller i en babyaffär. Återigen, det är ditt beslut! Du ska ju njuta av tiden med juvelen och känna att ni alla mår bra!

Kramar
:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
MammaNina

Inlägg av MammaNina »

Tack Elle för snabb respons! Det är fantastiskt vilket engagemang det finns i forumet :D .

Jo visst är det jag som bestämmer, problemet är väl att jag vill återgå till helamning. Men också hålla fast vid den underbara standardmodellen! Och det funkar inte just nu. Kanske det skulle gå att bryta upp rutinerna för en kort period av intensivamning och sedan återinföra dem? Eller så blir det bara jätteförvirrande för stackars Noomi. Jag vet inte. Mitt misstag var nog att jag var för snabb att ge stora tilläggsdoser, istället för att framhärda med amningen och kanske väcka henne nattetid. Nåja, gjort är gjort. Nu har jag i allafall skrivit ihop ett litet schema där jag utgår från fyratimmarsmodellen och ser till att amma en extra gång precis innan hon somnar. Då blir det 1,5 resp 2,5 timmar mellan amningarna under dagen, vilket gör 10 ggr. På natten låter jag henne sova och prövar att pumpa för att stimulera (och får förhoppningsvis fram några ml som hon kan få sen...).

Hej så länge!
Nina
catti

Inlägg av catti »

Pumpa på natten kan väl aldrig vara fel för att få igång produktionen? Minus att du kanske får prioritera bort sömnen för din egna del, isf.. :wink:
Jag använde Avent.. Fick även låna en elektrisk, men funkade faktiskt inte lika bra som Avent gjorde, på mig..
Avent har väl en elektrisk också om jag inte misstar mig.. ?
Jag köpte faktiskt en begagnad pump på Tradera.. Kändes sådär egentligen, men kokad och ren så funkade den bra.

Vet inte om amningsmottagningen och amningshjälpen är samma sak.. Ringa till Amningshjälpen kan man ju göra iaf.
Elle

Inlägg av Elle »

Hej Nina!

Jag klistrar in lite ökningstips:
TorsMamma skrev:
Jag har ökat min mängd flertalet gånger och det jag gör är:

- Vila extra mycket (så mycket det går när man kan med barn :roll: )
- Dricker mycket (vatten, mjölk, lättöl och amningste - INGET coffein)
- Äta mycket fett och ofta (äter gärna direkt efter amning när barnet sover. Typ 5 ggr/dag)
- Pumpar direkt efter varje amning några min samt pumpar extra på kvällen när Tor lagt sig. Gärna länge och 2 gånger om jag orkar.
- Dricka LuzernTe i några dagar - 1 vecka. Sedan amningste

(finns även bra te på www.minimundus.se )

Det jag pumpar serverar jag i flaska som kvällsslurk.
:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
ElinN

Inlägg av ElinN »

hej och varmt välkommen hit! :heart:

Jag var i precis samma situation som du med min yngsta och kände precis som du. Jag ville BARA amma. Men efter lite "skäll" från min älskade och lite självrannsakan, och peppning från underbar BVC-sköterska, så kom jag fram till att det viktigaste var att lilla älsklingen blev mätt och nöjd. Modersmjölk fick hon ju ändå i stora mängder och alla antikroppar och godheter med den. Ersättningen var toppfyllningen som behövdes för att stilla överlevnadsångest och hunger.

Vi bestämde oss för att alltid ge påfyllning på flaska om vår lilla inte verkade nöjd efter ordentlig amning av båda brösten enligt SM, och med tiden så föll flaskmål efter flaskmål bort eftersom hon helt enkelt blev nöjd efter amningen. För mig löste det sig alltså naturligt, brösten kom faktiskt i kapp även om det tog lite tid. Att hon alltid blev mätt och nöjd var det viktiga. Kvällslurken behöll vi på flaska tills hon själv valde bort den och helt enkelt vägrade ta den vid ca 5 månader.

Jag drack minst 2 koppar amningste från Minimundus om dagen, men pumpade aldrig (då hade det nog gått ännu fortare).

Jag la aldrig in någon extra nattamning och det löste sig som sagt bra ändå.

Bara du kan avgöra vad som är bäst för er. En variant är ju att köra på SM men "låtsas" att hon är lite yngre och behålla insomningsslurken -dvs amma en extra gång innan läggning (efter den passiva sociala delaktigheten).

STOR KRAM :heart:

PS: med min äldsta rann mjölken till först när jag, tvärtemot amningsmottagnningens ständiga hetsande, började dra ut på amningarna och ist amma var 4:e timme. Brösten behöver vila också och det är mycket psykologi och prestationsångest i amning.
MammaNina

Inlägg av MammaNina »

Hej Elle och Elin!
Kan ni tänka er, jag läste aldrig era svar i maj för jag fick aldrig meddelande om att jag hade fått dem! Brukar man inte alltid få det??
Nu satt jag och slösurfade lite och ramlade på min amningstråd som jag faktiskt knappt kommer ihåg. Jag var så borta i våras, kunde knappt tänka en tanke från början till slut...
I alla fall så blev jag så glad för era svar, trots att amningen är överspelad för flera månader sedan. Jag lyckades aldrig öka min mjölkmängd särskilt mycket, men är ändå glad att jag kunde del-amma i över fem månader.
Lilla skruttan mår superbra och äter just nu som en liten ardenner! Försökte förresten ikväll ge henne alternativ välling enligt Nya mammans recept, men se det ville hon inte ha. Det blev till att ta fram burken med Sempers palmoljepulver trots allt... Själv tyckte jag att bovetevällingen blev helt ok, särskilt med lite kanel i!
Hoppas nu att detta inlägg når er trots att tråden är gammal!
Kram!
ElinN

Inlägg av ElinN »

hej :D

Tyvärr funkar inte mail-funktionen fullt ut. :? Man får hålla koll själv. SYND att du inte såg svaren då! :( Verkligen tråkigt -hoppas du inte kände dig övergiven av oss! :| Skönt att du kunde delamma och att det funkade för er.

Roligt att du såg svaren nu i alla fall! :D

Lycka till med vällingsubstitutet! Själv är jag inte redo att ge upp Sempers... tycker bara det är så tryggt och praktiskt med detta kosttillskott som älskas av dottern trots dom extra oönskade tillsatserna. :oops: O:) Satsar på att resten av dagens intag är både rent och näringsbombat! :thumbsup:

:heart:
Luvisen

Re: Hur kombinera intensivamning med standardmodellen?

Inlägg av Luvisen »

Fyller på här.

Amningen är verkligen inte min grej. Det är jämt ojämt flöde och min kropp har svårt att komma upp i stora mängder mjölk. Denna gg kom jag på en grej som funkar för mig. Kanske ngn annan har glädje av det.

Efter varje amning, liten som stor måste jag dricka ½ liter vatten varje gg. Dag som natt. När jag väl fick rutin på det så går det raskt. I början var det pestigt för jag gillar inte vatten på mkt.

Sedan måste jag äta en ½ portion mer i mat vid varje måltid. Försöker tänka att denna är för lillan. Lite tjockis men så får det vara. Lillan måste få bli mätt.

Over and out.
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"