Är inne på 2:a veckan nu med Tilda 7,5 månad. Just nu är dagarna ett rent h-e
Och hur funkar nätterna? Jo, helt exemplariskt. Jag lägger henne, går ut med ramsan direkt och hon somnar. Vaknar hon under natten kan jag bara ramsa 1 gång till henne så somnar hon om själv. Vargtimmen börjar "sätta" sig även om hon fortfarande vaknar vid 6 som alltid - men nu har hon i alla fall börjat somna om (om än med en och annan "nöd buff" ibland).
Sen är friden slut när det gäller dagarna. Fm luren går oftast lite bättre men middagen + eft.m är såååååå hemska nu! Jag är på bristningsgränsen känns det som. Jag kan nämna med en gång att jag buffar inte och hon ligger inte på magen. Men jag tror inte jag bryter men lag för det - Tilda har alltid gillat att ligga på sidan och bli struken på ryggen och hade hon fåt välja hade hon kelat med ens hand hela tiden. Och vi har alltid kunnat lugna henne på det sättet. Och det går att "hålla fast" henne väldigt bra så också. Problemet har blivit att hon är lugn och är på väg att somna - då jag ju måste kila iväg med dagramsan. Varje gång rycker hon då till och börjar skrika (ännu ej gråt) - jag ramsar, men hon arbetar upp sig ännu mer, börjar gråta. Har avvaktat för att se om jag kan hitta nåt läge på henne som "låter" som en fråga eller arg (jag vet hur hon låter då). Men nej. Jag går in igen lägger henne tillrätta, hon blir lugn och på väg att somna in - jag går och hon spärrar upp ögonen igen och börjar skrika - sen gråta. Varje gång jag kommer in vänder hon på sig själv till sidan och tystnar och blir lugn när jag rör vid henne. Men reagerar så fort jag är på väg ut igen.
Naturligtvis har jag testat inte gå in på en längre stund då och då, för att ge det tillräckligt med tid "att klinga av". Men det funkar inte. De senaste 2 dagarna har det slutat med 20 min - 60 min innan hon somnar in.
Beror detta på att jag kanske inte lagt samma krut på "dagramsan" att sätta sig? Ska jag kanske köra en "omkurning" dagtid? Dvs att jag hela tiden ramsar när jag stryker henne på ryggen, nästa steg att jag står bredvid och ramsar och varje gång hon vänder sig till rygg (tror att jag sticker och lämnar henne med vargarna) ska jag helt sonika hela tiden fortsätta lägga tillbaka henne på sidan. Samtidigt som jag ramsar och steg för steg ta mig ut ur rummet? Det är dock lite svårare att inte ha ögonkontakt med henne dagtid. Mörkret på natten gör säkert sitt till att somna in....
Helt slutkörd... på dagen!
Jenny