Sökes: Sova alla dagspass kuren

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Jenny Andersson

Sökes: Sova alla dagspass kuren

Inlägg av Jenny Andersson »

Hej!
Är inne på 2:a veckan nu med Tilda 7,5 månad. Just nu är dagarna ett rent h-e :twisted: och jag läser och läser i boken, men hittar mycket lite råd över rutinerna på dagarna. Vilket i och för sig är logiskt, med tanke på kurens namn... :) Det som nämns är att dagarna och vargtimmen kan strula ett bra tag innan det sätter sig.

Och hur funkar nätterna? Jo, helt exemplariskt. Jag lägger henne, går ut med ramsan direkt och hon somnar. Vaknar hon under natten kan jag bara ramsa 1 gång till henne så somnar hon om själv. Vargtimmen börjar "sätta" sig även om hon fortfarande vaknar vid 6 som alltid - men nu har hon i alla fall börjat somna om (om än med en och annan "nöd buff" ibland).

Sen är friden slut när det gäller dagarna. Fm luren går oftast lite bättre men middagen + eft.m är såååååå hemska nu! Jag är på bristningsgränsen känns det som. Jag kan nämna med en gång att jag buffar inte och hon ligger inte på magen. Men jag tror inte jag bryter men lag för det - Tilda har alltid gillat att ligga på sidan och bli struken på ryggen och hade hon fåt välja hade hon kelat med ens hand hela tiden. Och vi har alltid kunnat lugna henne på det sättet. Och det går att "hålla fast" henne väldigt bra så också. Problemet har blivit att hon är lugn och är på väg att somna - då jag ju måste kila iväg med dagramsan. Varje gång rycker hon då till och börjar skrika (ännu ej gråt) - jag ramsar, men hon arbetar upp sig ännu mer, börjar gråta. Har avvaktat för att se om jag kan hitta nåt läge på henne som "låter" som en fråga eller arg (jag vet hur hon låter då). Men nej. Jag går in igen lägger henne tillrätta, hon blir lugn och på väg att somna in - jag går och hon spärrar upp ögonen igen och börjar skrika - sen gråta. Varje gång jag kommer in vänder hon på sig själv till sidan och tystnar och blir lugn när jag rör vid henne. Men reagerar så fort jag är på väg ut igen.

Naturligtvis har jag testat inte gå in på en längre stund då och då, för att ge det tillräckligt med tid "att klinga av". Men det funkar inte. De senaste 2 dagarna har det slutat med 20 min - 60 min innan hon somnar in.

Beror detta på att jag kanske inte lagt samma krut på "dagramsan" att sätta sig? Ska jag kanske köra en "omkurning" dagtid? Dvs att jag hela tiden ramsar när jag stryker henne på ryggen, nästa steg att jag står bredvid och ramsar och varje gång hon vänder sig till rygg (tror att jag sticker och lämnar henne med vargarna) ska jag helt sonika hela tiden fortsätta lägga tillbaka henne på sidan. Samtidigt som jag ramsar och steg för steg ta mig ut ur rummet? Det är dock lite svårare att inte ha ögonkontakt med henne dagtid. Mörkret på natten gör säkert sitt till att somna in....

Helt slutkörd... på dagen! :D
Jenny
"Ta inte livet s? allvarligt - du kommer ?nd? aldrig levandes ifr?n det!"
Mamma till Tilda f. 050210.
Sanna T

Inlägg av Sanna T »

Hej!

Vill bara säga att jag också skulle bli så glad för råd hur man skall klara dagen. Känner mig så osäker och har inte heller funnit mycket skrivet om det. Jag har försökt att vagna och ramsa min lilla pojke och det gick inte och när jag nära på brast alvarligt (dvs. vagnade hemskt argsint) så förstod jag att jag inte klarade av det längre utan har sedan dess gått med honom i vagnen tills han somnat. Sedan vaknar han efter en stund och då är det bara att gå och gå igen, så det är verkligen inte hållbart.
Jag känner verkligen med dig!
Jenny Andersson

Ja, det blev i stort likadant idag också på f.m. Ska jag kanske lägga henne tillrätta och direkt gå ut med ramsan? Jag gjorde det och saken är att hon ligger och tjabbar då och kan göra det i 20 min minst - får hon göra det? Om jag avvaktar så kanske hon somnar in själv men då går ju hela dagsschemat åt pipsvängen. Hon får inte ligga och vara ledsen - å andra sidan :? , så fort jag kommer in så slutar hon och lägger sig själv tillrätta. När jag går ut börjar hon igen - det är ungefär som att hon sätter system i det själv.... Jag ramsar men jag bryter inte igenom, nu verkar hon bli ledsen redan när hon hör ramsan - som om ramsan = jag sticker. När inte ramsan bryter igenom hennes gråt - vad ska jag då göra??? Enda lösningen är ju att gå in igen, så blir hon lugn igen men vaktar på att man ska ut igen. OND CIRKEL! Var bryter jag den!?

Desperado..... :shock:
Mamma mia

Inlägg av Mamma mia »

Hej Jenny!

Ser att du inte fått några svar ännu så jag försöker skriva ner vad jag kommer att tänka på när jag läser ditt inlägg.

Först Grattis till de underbara kvällarna och nätterna!! :D

:arrow: Det låter som om du är mycket mer konsekvent när det gäller kvällarna, än dagarna, och att de sitter precis som de skall. Kanske finns en lösning där?

:arrow: Jag tror helt klar, som du själv är inne på, att du fastnat i buffande och att gå in till henne på dagarna, dessutom anar jag en och annan orosvarg :wink: . Om jag vore som du skulle jag göra precis likadant på dagen som på kvällen.

:arrow: Lägga tillrätta distinkt med solfjäder som avslut, trycka till lite och sedan gå ut med ramsan. Du behöver nog kanske öva upp ramsan till att "bita" även när det protesteras lite mer. Så länge hon sedan är enbart arg, låt henne reagera som Anna brukar säga, arg måste man få vara :D . Övergår det till att bli ledset eller ökar väldigt i styrka så är det ramsan som skall ta igen men tänk på att ramsa kortare än du inte ramsar om du förstår vad jag menar, lämna tid till reaktioner mellan omgångarna ramsa. Försök hålla "besök i rummet" till ett minimum (annars blir det lätt underhållning), endast om det blir superdupermega kris går du in och solfjädrar, annars skall ramsan ta. Öva och öva igen (se bara till att inte skrämma slag på grannarna :wink: ) det är viktigt att när hon tar i i styrka skall även ditt ramsande göra det, sedan ramsar du ner henne, när hon avtar avtar även din röststyrka. Behövs det ramsax6 eller to.m x8.

Ja det var lite kommentarer från mig (även om jag inte är någon expert) men jag hoppas även att du får svar från några av alla underbara "veteraner" härinne! :wink: :D

Lycka till! Det här fixar du, du har ju klarat kvällarna galant!!!
Mamma till en liten underbart go tjej, Agnes f?dd p? julafton 04!
SHN kur startad 20/5

Bild
jordgumman

Inlägg av jordgumman »

Det kan ju hänga ihop med ditt schema också-vad är det för sovtider du (eller rättare sagt hon :D ) har? Jag har också en 7,5månaders plutt och hon sover
19-6.30
9-9.45
11.30-13.30
16.30-16.50 (typ, när den här sista luren infaller är lite flexibelt)

Det funkar väldigt bra, för det mesta så är det bara att lägga henne i sängen och så gosar hon ner sig ibland kudde och täcke och somnar på en gång. Lite värre när man bryter rutinerna som idag då vi var iväg hos en kompis, då fick jag vagna lite grann, men inte länge. Är hon trött så somnar hon, har man däremot låtit henne sova för länge någon lur (då man suttit och surfat för länge...) så funkar det INTE vid nästa lur. Den missen gör man inte många gånger...
H?lsar jordgummans och jordgubbens mamma
(Mamma till pojke f?dd 0211 och flicka f?dd 0502)
Jenny Andersson

Ja, Jordgumman - än har det ju inte blivit några dagtider att tala om :D :D :D
Men så som jag satte upp sovschemat var det:

20-19
9-9:45
12-13.30
16-16:45

Det blir 14 timmar, jag vet, för lite. Men där finns en orsak. Vi hade innan SHN haft kl. 20 som läggdags och då utgick vi från det. Det var det enklaste och istället för att utöka hennes morgontimma så skulle vi minska till 19.30 istället för att möta upp så småningom till 19. Och ikväll gick det hur lätt som helst kl.19.30. Jihaaaa! Men jätte-tack för ditt svar Jordmamma! Just e.m luren blir nog den som får anpassas bättre.
-------
Tack även till Mamma Mia! Jo, som du nämnde tror jag också nyckeln ligger i hur det är på kvällen, under dagen har det gått upp för mig vad jag tror jag brustit i. Eftersom det funkade så bra på kvällen och natten så tror jag att jag "slarvade" på dagen och gick för fort fram för henne. La liksom över jobbet på henne, nästan direkt. Så nu har jag börjat om idag och får jobba lite på att ge henne förtroende för mig igen. Från början var hon så där mysig och la sig som om det var jättegosigt - efter de här dagarna märker jag ju hur hon redan när hon är på väg ned i sängen hur hon börjar "gråta" och spänner sig lite. Så nu kommer jag först få henne att känna sig gosig ned i sängen igen; jag lägger henne tillrätta, hon får gosa med mina händer i en halvminut sen tar jag bort handen drar över täcket, placerar ena handen på axeln och andra som jag stryker lite på rygg och bak, samtidigt som det håller fast hennes ligglägge, för att inte rulla runt till rygg om hon vill fäkte efter handen min igen eller inte blivit 100% lugn.

Hon har börjat svara och fråga nu igen :lol: och jag kan lågmält ramsa till henne då. Efter några stryk på ryggen, håller jag händerna stilla en liten stund - säger ramsan igen. Lyfter bort händerna och står kvar. PRECIS när hon är på väg att inte kunna hålla ögonen öppna går jag ut med ramsan x 4.
Och det funkade i middags och i e.m. Tog bara max 10 min. Imorgon ska jag ha som mål att göra proceduren lite kortare (ta bort moment händerna, ex.). Men som sagt skynda långsamt, metodiskt, så jag inte hamnar i samma sits igen.

Men läser någon nåt "fel" i mitt resonemang, så bara hojta till!
Kramar/Jenny
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"