För tidiga morgnar, åtgärd eller ej?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Mamma mia

För tidiga morgnar, åtgärd eller ej?

Inlägg av Mamma mia »

Hej på er!

Det var nu ett tag sedan jag skrev här :wink: men har fortfarande lite "problem" med för tidiga uppvak på morgonen.

Vi har egentligen morgon 07.15 (12 tim 15 min natt) men Agnes vaknar varje morgon mellan 06.30 och 06.45. :roll: Hittills har jag de flesta morgnar inte gjort något alls utan låtit henne vara och sedan tagit upp henne vid 07.10. Hon pratar, sitter upp och leker med nalle och står lite :heart: men är aldrig ledsen därför har jag valt att låta henne vara ifred.

Har nu försökt köra pangramsa några morgnar eftersom jag innerst inne känner att det "nog" inte är ok utan att jag "borde" väcka henne på morgonen och inte låta henne bestämma själv så att säga. Detta hjälper dock inte, hon "lyssnar" inte alls på ramsan på morgonen utan fortsätter bara med "sitt". :?

:?: Vad tror ni kloka, skall jag ta en "fajt" med att ramsa mer/gå in och lägga ner henne eller skall jag bara låta det vara som det är så länge hon inte börjar vakna ännu tidigare?

Kan tillägga att vi nu har 14,15 tim på schemat och att Agnes blivit 9 månader och därför kanske jag skulle ändra morgon till 07.00 istället? Brukar dessutom lägga henne en kvart tidigare på långluren ibland om hon är riktigt trött (långluren är schemalagd 10.00-11.30)

Ja som sagt lite råd behövs! :wink: :D
Mamma till en liten underbart go tjej, Agnes f?dd p? julafton 04!
SHN kur startad 20/5

Bild
Mamma mia

Inlägg av Mamma mia »

Puffar upp frågan lite och ser om någon har några goda råd att komma med! :wink: :D
SHN kur startad 20/5

Bild
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej! :D

Jag tycker du ska strunta i att hon vaknar lite tidigare.
Det är ju inte så mycket ändå. Och hon är ju glad och nöjd! :D
Ett svar jag fick från AW en gång, om liknande dilemma (fast det var middagssömnen) gick ut på att det inte GÖR något om de är vakna och glada, huvudsaken är att de har förutsättningarna att sova. Tar de inte chansen, får de "skylla sig själva" :wink:

Visst kan du ta upp 7.00 istället! Då har du ju vunnit en kvarts strul redan där! :D

Ett annat tips som brukar ges här är att lägga en kvart tidigare på kvällen.

Lycka till!

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
Mamma mia

Inlägg av Mamma mia »

Tack Anna! för ,som alltid, goda råd. :D

Låter lilla goa gumman prata och greja bäst hon vill på morgonen och satsar på tidig läggning! :heart: :D
SHN kur startad 20/5

Bild
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Absolut :D Jag tror att människan ursprungligen började dagen med en sång :lol: (I alla fall den människan som hade privilegiet att vakna utsövd inför en ny, trevlig dag 8) )

Så njut, som hon njuter :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
rebekka4

först glad sen ledsen

Inlägg av rebekka4 »

Men hur gör man om de först är rätt glada och sen alltid börjar gnälla och gråta, när de vaknar för tidigt :?: :?: :?:

För Rebekka vaknar ofta vid sex, kvart över sex (morgon klockan 06.45) och är åtminstonde ibland då på gott humör.

Men så börjar hon hojta och sen skrika, gråta och gnälla. :cry: Andra mornar vaknar hon till och gnäller/gråter och lägger sig och somnar om igen. Och ibland vaknar hon och gråter och skäller och vill inte somna om alls.

Men jag vet inte riktigt hur jag skall åtgärda allt detta. Skall jag backa och ramsa så fort hon piper eller :?: :?: Alltså även om hon är glad och pratar? För jag vet ju att det går över i gråt...

Från en Ulrika med familj, som gärna vill börja dagen glad och utvilad.
Ulrika med Rebekka, född aug. -04. Sov hela natten när hon var 4 månader (vagnade) men har alltid varit en piggelin;-) Särskillt på dagarna.

Liten ny flicka - Josefin - född 11 feb 2008;-)

Bor i Köpenhamn (sen 1990) och Rebekkas och Josefins pappa är dansk.
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej!

Jag hade ramsat när hon gnäller/gråter/är arg, men inte sagt något om hon är glad :D

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Ja :D En liten (trist) tröskel att komma över. Det måste små barn lära sig hantera :shock: och det går alldeles väldigt bra, i regel.

Ge en upplysningsramsa direkt hon vaknar och gör inget mer, om hon inte blir verkligt olycklig :cry:

Se Tips på vägen om morgnarna :wink:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"