Lillfis är här-SM från start-lite hjälp tack!

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

Hej Peppar :heart:

Som alltid så tror jag att andra kloka även kommer in med sina svar; tills dess tar jag mig friheten att flika in med vad jag tror.

:arrow: Först och främst, låt förkylningen gå över. Det är pissigt att vara liten och förkyld, heck det är det även som vuxen. Jag tror att det jobbiga nu har med sjukan att göra. Bli friska och styr upp sen, få inte panik nu, nu gäller ju andra regler så att säga.

:arrow: Gå in i min tråd och läs AlbertsMor's svar till mig, finns på sida 4. Det inlägget fick mig att gaska upp mig, kunna hitta en trådända att nysta i. Läs den igen och igen och igen :heart:

:arrow: Jätte tröttis hela dagarna. Ja, då ÄR det ju en tröttis. Samma här, få inte panik över att det inte är en piggis. Gör det bästa av vakentiden! En rejäl polett trillade ner hos mig i förrgår/igår - det hängde på min attityd hur vakenpassen blev. Inte helt på min attityd men den spelar in så mycket mer än vad jag någonsin trodde :shock:

:arrow: Nattmara, Smulan hade en sån period, en slags överlevnadsångest som jag tror gjorde henne rädd för att somna. Min lösning, efter MiaR's tips; mata på mer under dagarna. Övertyga om att det finns mat mat mat i överflöd. Sen tror jag också att förkylningen ställer till det för er just nu.

:arrow: Jag vet att du så gärna vill styra upp, det ville och vill jag ju här också. Men åter igen, få inte panik, se och titta inte så mycket på det som inte funkar just nu. Låter lagomt klämkäckt jag vet och du vill säkert skrika på mig när jag säger så, men snöar vi in på det som inte funkar så tror jag att det är lätt att få ännu mer panik och få för oss att "alla andra" grejar allt, det funkar för "alla andra" osv osv.

Bli friska, gör det bästa utav vakentiden, mata mata mata och mata.
Andas, läs AlbertsMors inlägg, läs för den delen hela tråden, jag verkligen utsöndrar vanmakt där mellan varven, du är inte ensam och du grejar det här! Jag VET att du gör det!!

Kram!
Pepparkakan

Inlägg av Pepparkakan »

MANTRA: MAT MAT MAT MAT MAT :P

Min attityd var på topp i gårkväll och se: en 20 min blev det....bara gnäll i en timme :wink: :heart: :heart:
Storfis 060622 (41+0). Kurad okt-06
Lillfis 090408 ( 38+6), SM-tänk från start
Elle

Inlägg av Elle »

:thumbsup:

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
ElinN

Inlägg av ElinN »

Toppen! :D :heart:
Pepparkakan

Inlägg av Pepparkakan »

ok, kvällarna blir bättre och bättre. Numera nattslurk 21 efetrsom sista sovpasset slutar 18. JÄTTETRÖTTIS på dagarna och vi jobbar hårt på att hålla honom vaken 1,5 h två första passen....går bättre och bättre. Behöll nockoutslurken ett tag till men nu äter han allt inom en timme, tror jag. Någon enstaka gång har jag matat igen inom 1,5 h men inte sover han längre än 2 h på dagen för det.

frågor:
:arrow: sista sömnpasset är tyvärr det längsta , 2,5 h. Lite kass med tanke på natten. vi vill ha tidigare nätter än 21 snart, skall vi vänta och se??

:arrow: Trött mamma vill snart försöka vagna bort 01 målet då jag vaknar själv en bra stund innan, liksiom för att vara beredd :oops: :?: .Korkat eller hur. Vilket inebär att jag sover kanske 2+2+1 just nu. Storfis gör morgon kl 06 av någon obegriplig anledning (trots)

:arrow: Vänta med vagning till efter ökningsperioden som nog infaller inom en v eller så :?:

:arrow: Under ökningsperioden, skall vi försöka hålla tiderna ändå Förra perioden innebar TÄTARE mål, inte bara längre. :?:

Stor börjar han bli. Riktiga feta-gose-ben. Och vilket leende. Vi börjar hitta vår plats nu igen allihopa. Storfis med, som gillar att få lillebror att börja gråta....det är ju som att trycka på en knapp :roll: (lik sin mor när hon var liten enl källor)
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Hej Pepparkakan! :D

Vad kul att det går bättre för er på kvällarna!

Jag skulle nog vilja avvakta ökningsperioden innan jag vagnar bort något eller ändrar något.
Pepparkakan skrev: :arrow: Under ökningsperioden, skall vi försöka hålla tiderna ändå Förra perioden innebar TÄTARE mål, inte bara längre. :?:
Jag påminner om att ni inte har några tider alls att hålla än, eller hur :?: :wink: Det är fortfarande Lillfis som styr och om han håller sig till samma rytm oftast är det bra och bekvämt, men inte obligtoriskt, eller hur? Så försök stålsätta dig inför att mata mata mata under ökningsperioden, säkert både ofta och länge. Och kom ihåg att på andra sidan väntar Schemasättningen! :thumbsup: Och borttagandet/på eget initiativ översovandet av tidiga nattmålet! :thumbsup: Och tidigare kvällar! :thumbsup:

:idea: Se alltså ökningsperioden som upploppet på den maraton graviditet och smekmånad har utgjort. Stålsätt dig och orka med det här också, så är du igenom sedan, och kan börja jobba målmedvetet mot en organiserad tillvaro!

Peppkram till Pepparkakan! :heart:
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
Pepparkakan

Inlägg av Pepparkakan »

Will do :)
Pepparkakan

Inlägg av Pepparkakan »

alltså:

Letar jag problem som inte finns? Lillfis sover och sover och sover. Orkar knappt vara vaken mer än 1,5 h åt gången ...kan sova 3 h ibland. Tröttis. Sover 22-0730 med mat 02 och 0430.
chokladkaninen

Hej hej Pepparkakan! :D
Pepparkakan skrev:alltså:

Letar jag problem som inte finns? Lillfis sover och sover och sover. Orkar knappt vara vaken mer än 1,5 h åt gången ...kan sova 3 h ibland. Tröttis. Sover 22-0730 med mat 02 och 0430.
Haha! :lol: Ja, det vete fasen om du inte gör det, faktiskt! :shock: Man kan lätt bli lite fixerad av att hänga här på forumet. Så stäng av datorn nu och njut av att du är en så bra mamma som har ett sånt bra (förlåt, två menar jag förstås :oops:) barn istället! :heart:
Pepparkakan

Inlägg av Pepparkakan »

tja helgen fundering:

Lillfis snart 8 v ( ingen ökning märkts av än, korrigerar väl en vecka så den kommer nog) är ju en storsovar utan dess like fram till 18.30 (kvällstrassel från 20).

JAG FATTAR INTE HUR JAG SKALL KUNNA SPIKA ETT 2 MÅN SCHEMA OM 1,5 v?????

Är det fler som väntar?? Eller man kör liksom ett schema utifrån hur de sover nu? fattar nog trögt
Elle

Inlägg av Elle »

Ni behöver absolut inte spika ett schema vid 2 mån om ni inte vill, det är ju helt upp till er :wink: Ni kan ju fortsätta att ha koll på vakentimmarna på dygnet och fylla dessa med MAT i mängder, möten, umgänge, mys, passiv delaktighet. Det man brukar tänka på när man gör ett schema är om man ex har en liten fm-tröttis eller kvällstrött, kanske gillar att sova en lååång lur mitt på dagen etc. Dvs man följer det mönster som juvelen visar att hon gillar. Men det tar vi den dagen när NI känner er redo :D

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
ElinN

Inlägg av ElinN »

Precis som Elle skriver, så gör man som man vill med schema (coh allt annat :wink: ). Jag spikade schema efter 3 månader, och hade på så sätt lång tid på mig att anteckna och observera mina lilla förmiddags-tröttis rytm och preferenser.

KRAM :heart:
Pepparkakan

Inlägg av Pepparkakan »

Ok, det här med ökningsperiod. Kan det vara så ibland att det märks bara på kvällstid ???
Lillfis äter HELA TIDEN....vägrar flaska helt plötsligt på kvällen, men äter så fort det kommer ngt från brösten. Dagtid är som vanligt 1,5 äta 2,5 sova (kan dra 3 någon enstaka gång)

Igår natt sov han över 0 målet av sig själv. Ät vid 0310. Tänkte att det var en trend men icke! Men jag hoppas fortfarande...HAN KAN JU :)

Tänker jag rätt nu :?:

:arrow: Vid schema sättning minskar man antalet sovtimmar dagtid men vaken timmarna är ca de samma och natten infaller därmed tidigare????

Börjar bli TRÖTT TRÖTT TRÖTT, vill bara sova ( mer än 2,5+2+1)
chokladkaninen

Hej Pepparkakan! :D

Som med många morgontröttisar tror jag att en bra plan kan vara att försöka välja ett av morgonpassen när du satsar krut på att hålla vaken när du läggar scemat, så att scemat inte blir kvällstungt sedan. Och så kan du distribuera dina typ 8 vakentimmar över dygnet och när de slut är det läggdags. :wink:
Pepparkakan

Inlägg av Pepparkakan »

uppdate:

Det går strålande, faktiskt. Även om jag är smådeppig och har försvunnit som person emellanåt. lillfis äter numera EN gång per natt vid 0330. God natt vid 22. Storsovare under dagarna men lyckas vara vaken 2 h sista vaken passet, kan sova 3h utanvidare de två första.

Vi börjar liksom falla på plats allihop tycker jag, storebror också.

Min känsla av inlåsthet skall botas med fysisk akrivitet ENSAM efter 1:a kvällsmålet så det så.
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"