Sova i samma rum som brorsan!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Pia Pojkmamma

Sova i samma rum som brorsan!

Inlägg av Pia Pojkmamma »

Alla glada föräldrar :D !

Vår lillkille har blivit stor! Fem månader = dags att flytta in i samma sovrum som brorsan! Finns det nån som vill dela med sig av sina erfarenheter? Förutom att man ska göra det enkelt och självklart...

Tackar på förhand!
Mamma till tre herremän födda -03, -05 och -07
och moster till en lady född -09.
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej!

Ja, förutom enkelt och självklart :wink: , så gör det som "en rolig grej" tillsammans med storebror! Presentera glatt och hemlighetsfullt "Vet du? Ikväll ska lillebror sova här också, VAD KUL!! :D Jag behöver hjälp att bädda iordning hans säng! Kan du hjälpa mig?"
Och så gör ni det som en mysig "happening" att bädda, ställa sängen där den ska stå o.s.v.

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
Pia Pojkmamma

Fin, fint

Tack anna,
tänkte berätta att det gått bra med samsovningen. Vi fixade i ordning rummet tillsammans och jag tror vi var alla lika glada och förväntansfulla första natten.

Dessutom är det ju trevligt att få ha maken för sig själv i sovrummet... [-X inga fula tankar nu :D
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej!
Vi gjorde just detsamma, efter 5-6 veckors kurande med Arvid som för övrigt sover bra nu för tiden! Det var inget problem med storebror, han var med på noterna, problemet var bara att Arvid (den lille) fortfarande ofta vaknar till klockan 5 och Hugo (den store) sover lätt just då varpå även han vaknar så att Arvid inte kan somna om. Varje vargtimme ligger Hugo dessutom och vrider sig i sängen frenetiskt så att Arvid vaknar av lakansfrasandet....Är det inte den ena så är det den andra som vaknar, och man kommer in i rummet med bägge två sittande i sängarna...glada i o f s men vakna!!
Jag fattar inte hur vi ska få det att funka. :? :?
Just nu ligger storebror i vårt rum, och jag tassar upp och ammar Arvid klockan 6.
Tips???
Åsa
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Härligt jobbat Pia! =D>

Maken för sig själv banar ju lättare väg för fler... 8)
:wink:
kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
Pia Pojkmamma

Några tips.

:arrow: Vi kör med samma tider åt båda killarna = natt kl 19.30-7.30.

:arrow: Vi går inte in, trots att båda killarna är vakna. De får sköta sig själva. Om den ene är vaken och pratar, vaknar den andre ibland oxå, då pratar de en stund och sen somnar de om.

:arrow: Ifall det skulle bli protester och nån av dem eller båda skulle få svårt att somna om skulle jag gå och lägga till rätta och ramsa mig ut. Men detta bara ifall nån av dem bryter samman.

:arrow: Imorse vaknade lillen kl 7. (Väckningen är egentligen 7.30.) Han pratade och fabulerade så att storebror vaknade, men de fick ligga där och diskutera framtill 7.15 då jag tog upp dem (marginalkvart).

:arrow: Killarna har bara samsovit några nätter, så min erfarenhet är inte stor... men jag tror att ju längre de sovit tillsammans ju bättre vänjer de sig vid varandras ljud och kan lugnt sova vidare.

:arrow: Ha målet för ögonen! Anna skriver ju att "samsovningen" syskon emellan är en investering för framtiden!

Lycka till :!:
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej Pia pojkmamma!
Tack för ditt svar! Jag tycker också att det vore jättebra att ha dem i samma rum, för dem själva inte minst. Jag och min syster sov periodvis i samma rum, vi hade en speciell godnattritual som var väldigt mysig!
Jag tror att den yngre av våra killar måste bli säkrare sovare först, dock. Han sover bra till kl 5- 5,45, då vaknar han och tas upp ca klockan 6.15 (natt 19-06, egentligen 1 timma kort). Varje natt måste jag köra ramsa nån gång den tiden. Och storebror är 4,5 år, aldrig kurad men han sköter sin sömn själv, och van att gå upp när han vaknar. Så vi kan inte ramsa med honom, han är för stor.. Han brukar hjälpa oss att ramsa för Arvid...
Så, jag tycker fortfarande att det är svårt. Vaknar nån till tidig morgon, blir det svårt eftersom Arvid skriker och Hugo blir klarvaken och går upp helt sonika.
Jag vet inte..Jag tror vi avvaktar ett tag inför nästa försök.
Hälsning från Åsa :)
Louise

Inlägg av Louise »

Hej
Mina barn har samsovit sedan mars 2005 och det funkar över förväntan. Vi har vid några tillfällen valt att låta den stora flickan sova hos oss så att lillebror kan få hojta i fred en natt eller två och jag och min man har inte behövt bekymra oss om att flickan ska bli störd. Annars är de himla bra på att sova sig igenom varandras snarkningar, prat i sömnen osv.

Vi gjorde en liten kur på tjejen när hon var dryga fyra år för att förbereda inför samsovning. Vi införde helt enkelt regler: Man ligger kvar i sin säng tills mamma eller pappa hälsar god morgon. Undantaget är om hon blir kissenödig: då får hon smyga upp och gå på toa och smyga tillbaka lika tyst. Hon har helt accepterat att ligga kvar även om hon är vaken och har blivit väckt av lillebror.
Den vakna kvarten eller halvtimmen på morgonen nyttjar hon väl genom att tänka ut grejer, hitta på olika sätt att knyppla ihop fingarna och vifta på dem osv vilket hon stolt redovisar efter väckning.
Louise
Pojke juli 2004. SHN september 2004.
Flicka f?dd oktober 2000.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej,
ja det är nog nåt sånt man måste göra med storebror som du skriver Louise. Att han får lov att ligga kvar. "Problemet" med det större barnet är ju att det ofta vill vara uppe med mamma och pappa ett tag på kvällen, en mysig stund utan lillebror, och att 4-åringar lättare sover längre på morgonen. Så det är svårt att ha helt samma nattider. Men det går säkert att hitta nån väg..
hej svejs,
ÅSA
Louise

Inlägg av Louise »

Hej igen. Vi har haft samma tider för barnen 19.30-7.30, tills för en dryg vecka sedan.
Nu får storasyster vara uppe till 20 dvs en halvtimme längre än brorsan, för en egen stund med sagoläsning, mys osv. och sedan efter gonattkramar smyga in och lägga sig. Lillebror sover då tungt och störs inte.
Ibland vid väckning sover flickan tungt och då låter vi henne helt enkelt sova en stund till, medan brorsan får välling och ny blöja.
Alla nöjda!
Louise
Pojke juli 2004. SHN september 2004.
Flicka f?dd oktober 2000.
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"