SHN 5,5 månaders

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
Huli

SHN 5,5 månaders

Inlägg av Huli »

Eftersom jag är ny här är jag inte så hemma bland olika forum.... Lägger detta en gång till och hoppas att det hamnar rätt nu!

Hej!
Jag är ny här och behöver massor av hjälp.... Har en liten tjej på 5,5 månader. Hon har alltid sovit bra, somnat av amning vid 19 på kvällen och vaknat någon gång runt 3 för amning och därefter sovit till 6-7 då storebror väcker henne. Dock har dagsömnen varit dålig, endast tre korta pass på ca 20-40 min vardera. För ca tre veckor sedan började jag dra ner på dagamningen eftersom hon äter gröt på morgonen, puré till lunch och gröt på eftermiddagen. I samma veva började vi förlänga dagsömnen så att schemat såg ut som följer;
God Morgon 6.30 amning
Gröt 9
Sova 9-11
Puré 11.30
Amning 14
Sova 14-14.45
Gröt 17
Amning och Godnatt 19.00
Tyvärr har hon efter detta börjat vakna var och varannan timme på natten för att snutta, och amma, snutta och amma.... Jag vet inte om hon är hungrig, men det verkar som att hon är det vid vissa tillfällen, medan hon endast behöver snutta en stund vid andra tillfällen (tar inte napp).

Jag går på knäna just nu av att knappt ha sovit på tre veckor.... Tar hon igen förlorad amning på natten nu? Eller får hon inte tillräckligt med mat/närhet på dagen? Jag försöker ge henne massor av mat/gröt, men ibland vill hon inte ha mycket. Tyvärr vill hon inte ta flaskan heller. Vad kan jag göra för att klara av detta, känner att jag inte orkar mera nu. Tålamodet tryter och humöret sviktar! Hjälp!!!
Mamma mia

Inlägg av Mamma mia »

Egentligen skulle nog frågan ligga på kurbarnens hjälpforum :wink:

Men jag lägger mitt svar även här få se om det kan vara till någon hjälp :

Hej!

Du skulle kunna ge henne tillägg blandat med välling som toppfyllning på kvällen, efter amningen. Om hon inte tar flaskan kanske du kan prova med pipmugg istället?

Dessutom kanske du behöver fylla på med något efter amningarna på dagen? Tillägg om pipmuggen skulle fungera, annars kanske lite fruktpuré?

Tja detta var bara lite av mina funderingar, kanske något kan hjälpa! Lycka till!
Mamma till en liten underbart go tjej, Agnes f?dd p? julafton 04!
SHN kur startad 20/5

Bild
Sagomamma
Kontakt:

Inlägg av Sagomamma »

Kolla inne på kurbarnens hjälpforum, det kan hända att du får svar därinne också! Jag har nämligen bara flyttat ditt inlägg dit, jag har alltså inte tagit bort det... :D
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"