Läggning som spårat ut ordentligt

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
LIE

Läggning som spårat ut ordentligt

Inlägg av LIE »

Hej!

Vår 9-månaders pojke har följt en dagsrutin från att han var några veckor gammal, men ammades länge till sömns. I samband med att sista nattmatningen togs bort, vid ca 6 månader, körde vi SHN-kuren, en ganska ”mild” variant, eftersom han sov hela natten utan uppvaknanden och mest behövde hjälp med insomnandet.

Kuren gick relativt bra, eller han lärde sig somna själv, men han har i nu nästan tre månader utan undantag gråtit vid läggningen. De första veckorna efter kuren fick vi påminna ofta, men det behövdes mindre och mindre eftersom gråten inte var så farlig. Vi har super-roligt före läggning, skrattar och busar, men i samma skede som vi har vinkat god natt åt lampan eller senast när vi går ut med ramsan börjar han gråta, nästan som att han säger att ”nu lyckades du lura mig igen, här har vi roligt och så bara slutar du plötsligt”. I början hjälpte ramsan och vi påminde, men småningom slutade vi ramsa annat än när vi gick ut vid läggning eftersom det kändes som att han blev arg av den. Oftast har han dock varit lite arg och gnällt i ca tio minuter så ramsan har inte egentligen heller behövts.

Men den senaste tiden har han blivit riktigt, riktigt ledsen ibland. Ramsa gör honom ännu mer förtvivlad och buffandet likaså, så jag har strukit honom över ryggen till slut, vilket har lugnat honom. Men nu har han infektionsastma och får en medicin som tyvärr gör honom hyperaktiv (han är en mycket aktiv ung man i övrigt också) och samtidigt har kvällarna blivit helt omöjliga. Han kommer inte alls till ro och blir helt förtvivlad direkt när han läggs i sängen. Jag har tagit upp honom och inte ens då lugnar han sig, utan jag har ammat honom alternativt har vi gungat honom till sömns i vagnen på balkongen. På annat sätt får vi honom inte att somna nu. Och två nätter har han nu också vaknat och det har varit omöjligt att få honom att somna om, så imorse steg jag upp kl. 04.30.

Läget är verkligen dåligt och jag skäms att det har blivit så här. Jag förstår ju egentligen vad som behöver göras och har läst i andra trådar, men känner mig nervös eftersom han verkligen blir tokig nu när man lägger honom. Därför hoppas jag att någon skulle kunna svara på mina frågor.

- Tycker ni att det lönar sig att vänta till att medicinkuren är över eller gör vi allting bara ännu värre om vi håller på så här i ännu en vecka eller två?

- Jag läste en tråd om en familj som hade tonat ner skrattet-till-gonattet, och på så sätt fått läggning utan gråt. Tror ni att det kunde passa vår pojke också?

- Läste också i någon tråd om att man kan använda musik vi läggdags, tror ni det kunde det vara något för oss?

- Och sen en grej som jag funderade på när vi kurade: Skall man alltid dra en bekräftelseramsa när barnet har gråtit också om gråten inte varit särskilt ledsen eller lång? Det har vi inte gjort och jag funderar om det kan vara en orsak till varför vi inte lyckats få läggningen att fungera, att han förknippar ramsandet med gråt och inte insomning?

Mycket tacksam för kommentarer och synpunkter, ni är guld värda alla som svarar på inläggen här :thumbsup: !

-LIEM
Lillebror december 2011
Mellanbror augusti 2008
Storasyster december 2005
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Hej LIE och välkommen hit! :heart: :D

Jag kan bolla dina funderingar med dig om du vill.
- Tycker ni att det lönar sig att vänta till att medicinkuren är över eller gör vi allting bara ännu värre om vi håller på så här i ännu en vecka eller två?
Här tycker jag att du ska tänka efter vad du tror. Om du tror till 100% att det är bästa att vänta så gör det, men om du tror till 100% att du kan köra kuren redan nu så gör det. Bara du tror på det du gör så kommer det gå bra.
- Jag läste en tråd om en familj som hade tonat ner skrattet-till-gonattet, och på så sätt fått läggning utan gråt. Tror ni att det kunde passa vår pojke också?
Absolut kan det fungera. Skatta och ha roligt. Sedan en kort paus innan läggdags kan vara nyckeln för endel. Tänk ut något som du tror passar hos er.
Här kan jag gå tillbaka till mina barn och musik har varit omtyckt långt upp i åldrarna.
- Och sen en grej som jag funderade på när vi kurade: Skall man alltid dra en bekräftelseramsa när barnet har gråtit också om gråten inte varit särskilt ledsen eller lång? Det har vi inte gjort och jag funderar om det kan vara en orsak till varför vi inte lyckats få läggningen att fungera, att han förknippar ramsandet med gråt och inte insomning?
Inte tror jag att det är det som gjort att ni har ledsna läggningar. Men om du tycker att ramsan inte fungerar som det lugnade verktyget som det är tänkt så skulle jag börja bekräfta separat igen. Så att han får med sig ramsan in i sömnen under några dygn.

hälsningar :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"