Vad är frågor och vad är eget mummel?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Jessinell

Vad är frågor och vad är eget mummel?

Inlägg av Jessinell »

Hej!

På onsdag kör vi igång med SHN, hittintills har jag vagnat men jag inser att jag vagnat "fel" och aldrig gett sonen en chans att somna själv. Vagnar även om han är tyst.... :oops:

Så inför onsdagens trevligheter :D undrar jag hur en bebis "får" låta. Är det OK att de bökar och stökar och jultomtehoatjoar i sin ensamhet eller är det att betrakta som frågor som kräver ramsa?

Jag ammar ännu men har börjat ge små smakportioner. Gär det ändå att köra SHN eller bör jag utöka maten innan vi kör igång och inte enbart förlita mig på bröstmjölk?

Hälsar,
Jessica
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej! :D

Ja, då ska det bli ordning på torpet :D

Som du själv verkar veta ska du inte vagna om han är tyst...
Du ska bara vagna HELT kort tills han tystnar, ruska till lite i sidledd, och sedan VÄNTA minst dubbelt så lång tid som själva vagnandet tagit.

Bökandet, hojandet och stökandet låter du passera, och ingriper först när han blir ledsen/arg.

Självklart går det att köra SHN-kur även när man bara ammar. Men det skadar i och för sig kanske inte med en flaska ersättning innan natten, han sover nog bättre då. Men det märker du ju själv om han verkar mätt, eller möjligen skulle fått ner mer om det fanns.

Min egna erfarenhet (med båda tjejerna) är att det funkade bra med standardmodellen under dagen, men det sista målet blev en "maraton-matning". Mjölken är tunnare och inte så mättande på kvällen, jag tyckte jag småslattade mest hela kvällarna. Till slut pumpade jag ur under dagen, och gav extra inför natten.

Lycka till!

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
Jessinell

Inlägg av Jessinell »

Hej och tack för ditt svar.

Kanske kan jag även passa på att rådfråga hur ett bra kvällsschema kan se ut. Vi har tänkt natt mellan 19.00-06.30
Så här har jag tänkt kvällen...
16-17 äta
17.30-18.00 Slummer 20 min
18.00 Bad
18.30 Nattslurk
19.00 Skratt & Go'natt!

Jag undrar, bör jag även peta in lite mat efter slummern och före badet? Enligt exempel med fyramånaders Sofia i "Barnaboken" tycks det mig som om man ska det. Kan jag ge tex gröt kl 18 och amma 18.30? Eller bör jag ge gröten kl 16?

Hälsar, Jessica
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej igen! :D

Det skadar ALDRIG med lite extra mat inför natten!!
Tycker absolut du kan klämma ner lite extra innan badet.
Äter han mycket gröt? Stor portion? I så fall kan det ju vara bra att ta gröt innan badet, och fylla på med amning som nattslurk.
Äter han bara lite, kanske ett rejält amningspass är bättre, och gröt 16.00 istället. Man kan ju ha gröt på båda ställena också, ifall han gillar det, med amning som slutkläm. Ju mer han får i sig inför natten, desto lättare blir det!

Det känns som slummern kommer lite nära natten?
Kanske du ska ta en kort exakt 5-minutare istället?

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"