Plutten kan inte somna om - snart 40 min nu...

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Kristin

Plutten kan inte somna om - snart 40 min nu...

Inlägg av Kristin »

Hej!

Länge sedan jag var här inne.....

Vår plutt (13 mån) vaknade till strax före 21 (det händer, men mycket ovanligt) och vi lyckas inte lugna honom. Han tystnar av ramsan och vi har varit inne en gång nyligen och buffat, men han går igång så fort vi slutar med "verktygen". Nu börjar det kännas lite jobbigt att han inte somnar om (lugnar sig). Han är rejält upprörd.

Nu går min man upp och buffar igen.

Vad göra? Inte skall han väl ta 40 min på sig att coola ned sig? Vad gör vi för fel?

Som sagt, detta händer, men är ovanligt.

Kram
Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
Kristin

Inlägg av Kristin »

Vi löste av varandra och buffade i omgångar. Han börjar skrika så fort man slutar. Jag blev irriterad och gick ut ur rummet med en punktsättande ramsa. Han skriker fortfarande.

???????????????????????

1 h nu!

Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
Kristin

Inlägg av Kristin »

En sak har jag undrat över: varför skall man avvakta så länge innan man kristilldelar? Vi väntade i kanske 20 min innan vi gick in och buffade. Varför inte buffa efter 10 om det kan få barnet att somna om fortare? Nu har ju plutten varit vaken i över 1 h, till största del skrikandes. Nu tror jag att det har gått så långt att det är buffning to sleep som gäller.....

Mannen gick upp igen och buffar. Sonen tyst. Så länge han buffar ja....

K
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
Kristin

Inlägg av Kristin »

Jag fortsätter kommunicera med mig själv :wink:.

NU äntligen har vi lyckats lugna plutten. Det tog bara 1 h 20 min :evil: :evil: :shock: :shock:!

VAD GICK SNETT?????????????????????????????????????? :roll:

Det känns som världens misslyckande. Ändå började vi som man "ska", dvs avvakta, ramsa, avvakta, ramsa osv. Kristilldelade både en och två och tre gånger (han skrek upp sig direkt när vi slutade både ramsa och buffa!).

Jag är helt slut och vad skall då inte han vara :cry:.

Han är lite förkyld. TÄNK OM han har ont någonstans och så håller vi på och verktygar :roll: :cry:

:evil: :cry: :shock: :evil: :cry: :shock: :?: :?:

Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
mammamy

Inlägg av mammamy »

Hej Kristin, kul att råkas igen!
Är inte heller inne så ofta nu, häcken full med jobb och annat.
Som snabbt tips nu, GLÖM iikväll, det har aldrig hänt helt enkelt! En gång är ingen gång och imorgon går allt säkert som på räls, om ni tror det iallafall. Fråga inte varför, du kan ändå nästan aldrig få svaret. OM UTIFALLATT Plutten faktiskt hade ont, så kanske det gjorde honom rädd och osäker och hur vill du i så fall svara honom?
Antingen
- JA, det är JÄTTEFARLIGT att ha ont och alltså gör vi inte alls som vanligt ikväll!!
eller
- Nej, det är ingen fara, allt är okej även fast du har ont och alltså gör vi precis som vanligt dvs verktygar.

Jag vet hur jag skulle vilja svara, men därmed inte sagt att jag inte blir PRECIS lika förtvivlad och frågande och självförebrående som du blir när lille E för ovanlighets skull skriker, det hör till när man är förälder.
Gå och pussa lite på maken nu istället!
Gonatt! :D
Lycklig och tacksam mor till Lille E 2/8-04, lilla A född 16/8-07. TACK Anna för att du räddat vår familjefrid, om och om igen!
Kristin

Inlägg av Kristin »

Hej alla morgonpigga!

Plutten är inte riktigt kry (men inte jättesjuk heller) och de senaste nätterna (med undantag av en natt) har han vaknat i vargtimmen REJÄLT upprörd. Denna morgon vaknade han 05 och har inte lyckats somna om ÄN :shock: . Han skriker för fullt och blir bara lugn vid kristilldelning och ramsning. Jag har nu satt mig i hallen utanför hans rum och ramsar bara. Den senaste ramsan var REJÄLT punktsättande (jag var arg m a o), men han skriker då bara ännu högre.

VAD GÖRA???????????????????????? Han skriker enormt!!!!!!

Vi har ju buffat och solfjädrat, men det fungerar bara så länge vi är inne i hans rum. Så fort vi går börjar han skrika.

Det här känns ju alltifrån bra. Nu skäms jag nästan över att jag har så mycket nu-är-jag-förbannad-känslor.

Skall han få skrika sig till sömns eller?

Man kan väl lugnt påstå att vi gör något fel eftersom det har tagit minst en timme varje natt/morgon för att få honom att somna om. MINST!

Om 35 min har vi ju morgon.....

Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
Kristin

Inlägg av Kristin »

Mannen gick in en sista gång, men så fort han slutar kristilldela så börjar plutten skrika. Mannen kommer in arg som ett bi och vi beslutar att göra morgon.

HJÄLP!

K
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
father of sons

Inlägg av father of sons »

:D

Hej Kristin!

I sådana här lägen gäller det att inte "Prova ALLT!" :shock:
Skippa buffandet. Lägg en lugn, statisk solfjäder. Andas. Tänk på vad du förmedlar och ska förmedla. (Dvs Lugn, inte ilska) :!:
Ramsan är i min mening det bästa och effektivaste verktyget, och tillika kristilldelning. (Så länge man inte kompleterar Ramsan med Buffning OCH Solfjäder OCH Ilska Och...ja du förstår..)
Har aldrig behövt använda något annat än ramsa.
Tro på det ni väljer att göra och gör det! Det gör inget om han nästan somnar under solfjädern, om det är verktyget ni väljer.
Vad gäller ramsan så får det ta sina omgångar. Trägen vinner. Rätt svar lugnar.

Basic, är han riktigt mätt? Fullkornsvälling, så mycket det går?

Nej, han ska inte skrika en och en halv timma.

marie-d

Inlägg av marie-d »

Hej!
Om han inte mår riktigt bra kan en alvedon hjälpa innan han går till sängs.
Son f?dd juli -04
Son nr 2 f?dd i april -06
Kristin

Inlägg av Kristin »

Hej FoS :D!

Tack för respons! Nu när klockan är 08.40 har både pappa och jag lugnat ned oss..... :oops:

Nu på morgonen har vi pratat rätt mycket om attityd och börjat planera för hur vi skall lägga upp den kommande natten.

Vi håller med dig i allt du säger. Blir dock rätt imponerade över att ni fixar ev sovproblem med BARA ramsan.....

Det här med maten KAN vara en anledning till problemet. Han har varit svårmatat de senaste dagarna (äter alltid bra annars) OCH han blev en helt annan kille imorse när han fick sin morgonvälling. JAG hann ju också bli rejält hungrig imorse innan vi tog upp honom så varför skulle inte han kunna bli det.

Är det en idé att ge honom en flaska i sömnen innan vi går och lägger oss? Han äter sin mellanmålsgröt bra + välling, men inte vanlig mat. Skall vi köra med gröt och välling hela dagen eller?

Jättetacksam för kommentarer och respons.

TACK!

Kristin & Roger
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
Kristin

Inlägg av Kristin »

marie, han fick en alvedon innan sängdags, men den räcker ju bara i några timmar.

K
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
father of sons

Inlägg av father of sons »

Hej Kristin!

Ni känner er son bäst. Svårt att säga hur ni ska göra med maten. När de är krassliga (även vi vuxna) kan aptiten förändras. Dock ej hos vår son.. Vid halsont är det t ex inte skoj att äta mat, vid förkylning underlättar det om man plockar bort allt slembildande (ge majs/risvälling). När de inte är riktigt krya är det viktigare än någonsin att vi är lugna och förmedlar att allt är i sin ordning. Släpp inte in onödiga vargar!

Aptiten kan/brukar också avta lite efter ettårsåldern. Se bara till att han blir mätt under dagen och fyll på med fullkornsvälling till natten.

Ramsan är det bästa verktyget, och det verktyg man vill använda på större barn (1år, 2år 5år etc...). Goddag Yxskaft-versionen :lol:

Hitta "coolet" till inatt. Allt är som vanligt!
Blir det kris inatt, ge ramsan lugnt och betryggande x 4 el. 6. Lyssna av honom samtidigt, fortsätt tills han tystnat och tagit ramsan. Ni har alltså sista ordet, en slags sista bekräftelse på att allt ÄR bra. Ni ska övertyga honom med ramsan. Viktigt är också att han får reagera, då ska ni absolut inte göra något. Han frågar tills ni lyckas ge ett betryggande svar. Ge inte upp! OM det blir SUPERDUPERJÄVLAKRIS måste ni in och lugna honom med en solfjäder. Träna på den, den ska kännas trygg, inte hård och spänd.

Ha nu en bra dag med många skratt och mätta honom så mkt det går.

Lycka till nu! Rapportera!

Mindy

Inlägg av Mindy »

Hej Kristin! :D

Vi fixar inte alla tillfällen med bara ramsning. Det inträffar mycket sällan så stor oro att vi måste kristilldela men om och när så är det bara solfjäder som gäller nu när han är så stor.
Er kväll där kändes inte lugn och betryggande enligt din beskrivning. Det är förstås där problemet ligger. När jag blir arg (har mer temperament än min man) och frustrerad så lämnar jag helt enkelt över till min man. Det funkar bäst. Annars riskerar man att allt blir helt fel.

I början krånglade Simon under solfjädern, men med Attityden på plats löstes det på två dagar. (Vi körde en liten solfjäderkur vid läggningarna på dagtid enl. rek. från AW).
FoaS ger bra tips; jag brukar andas in genom näsan ända ned till magen och sedan ut genom munnen, långsamt, så att man förmedlar lugn och sömn ända ut i fingertopparna.

Lycka till! :D
Mamma till två Barnaboksbröder (d v s standardmodellade): födda 2004 och 2006. :heart:
Kristin

Inlägg av Kristin »

FoS, Mindy - TACK!!!

Vi trodde aldrig plutten skulle klara den långa fm fram till luren, men se det gjorde han :shock:. Självklart somnade han på studs. Visserligen var han rätt gnällig under fm, men vi löste det med en längre promenad i vagn samt att han fick röra på sig ute innan luren. Själv tog jag mig en välbehövlig 45
minutare. Man är ju inte direkt van vid spring på nätterna :wink:.

Vi skall se till att det här blir en bra dag med mycket lugn och ro. Vi har till och med bokat av ett besök vi skulle ha av en kollega till min man. Kände inte alls för det....

Nu kör vi!

Kram K
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
Kristin

Inlägg av Kristin »

Hej!

OK, nu är det bara 1 h kvar innan plutten skall sova natt. Hur har då dagen varit?

Han sov 1 h 40 min på sin långlur (enda lur), men vaknade med skrik och grät hejdlöst i flera minuter efteråt. BORDE ha lugnat honom i sängen som sig bör, men gjorde inte det :oops: :oops:. Han verkade mycket trött. Förmodligen skulle han ha sovit längre.... Vanlig lunch var inte att tänka på så vi gjorde en flaska med välling. Efter den flaskan blev han sig själv igen.

Vi satsade på mycket utevistelse och han var glad hela tiden (UTE). Försökte med burkmat vid 16-tiden, men han tog inte en enda tugga. Nu 17.30 fick han en vuxen portion gröt och han åt halva...

Nu är det ca 40 min kvar innan den ord nattslurken och den kommer ju lite väl tätt inpå. Får se hur mycket han dricker...

Vi har beslutat att ge honom en ytterliggare flaska "i sömnen" innan vi går och lägger oss, men totalt sett känns det ändå som att det blir för lite mat denna dag. Jobbigt om han vaknar i natt/morgon och vi inte vet om det är hungern som spökar.

Några tips? Kommentarer?

Kram K
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"