Till frukost är det amning som gäller. Jag bjuder alltid havregrynsgröt och smörgås - han äter några tuggor, sen är det inte intressant längre. Om jag ammar efter gröten äter han några fler skedar, men definitivt inte så att han står sig utan bröstmjölken.
Till lunch äter han burkmat, mellan 2/3 och en hel burk + lite fruktpuré + lite vatten. För att få i honom maten behöver han ha eget plock att pyssla med och vad det är varierar. Han visar mer och mer att han vill äta själv, men han klarar inte skedmotoriken tillräckligt bra för att bli mätt än (tränar varje dag
Mellis är svårt. Numera funkar det att få i honom köpegröt, men det blir sällan en hel portion. Att bara äta frukt och smörgås funkar inte heller, då blir han inte mätt. Därför kompletterar jag med amning.
Middag är som lunchen, men där fyller jag inte upp med amning utan han får vänta till nattslurken.
Nattslurken inleds alltid med välling. EN gång har han druckit en hel flaska, men då blev det även en hel del bröstmjölk efteråt. I normala fall får han i sig 30-50 ml välling innan han skjuter bort flaskan och i stället vill ha bröstmjölk. Om pappan försöker ge välling så blir det oftast ännu mindre. Om han inte får i sig tillräckligt vid amningen vrålar han vid läggningen.
Efter lång inledning undrar jag - hur sjutton ska jag få bort amingen och vad ska jag ersätta den med? Morgon och kväll är största problemet.
Jennymaria