Sittvagn för magsovare - finns det?

Utrustning, inredning, kläder och prylar
Skriv svar
Cyan

Sittvagn för magsovare - finns det?

Inlägg av Cyan »

Hej!
Jag behöver hjälp och råd om vagnar.

Bakgrund:
Lillen är nu 5 månader och har hittills legat i en Brio liggvagn både hemma och på promenad (nattetid dock spjälsäng sedan någon månad). Den har innermått ca 34 cm, så han kan sova gott på mage och ändå röra armarna. Han tycker om att växla mellan att ha dem uppåt runt huvudet och nedåt utmed kroppen, i synnerhet när han bökar runt för att komma till ro. När vi är ute kan jag bara ha honom i vagnen då han sover, för vaken tycker han inte om att ligga i vagnen någon längre stund – den hängande underhållningen räcker inte långt alls. Lösningen är då bärsjal/sele och det har funkat jättebra. Jag vill ändå så snart som möjligt byta till sittvagn så att det blir enklare att transportera oss när han är vaken. Han är redan nu tillräckligt stadig för sittvagn.

Nu till problemet:
Den sittvagn vi har är alldeles för smal för att han ska kunna läggas på mage att sova – den är endast 23 cm bred där han skulle ha sina armar – så han får inte plats alls! Och något larm går inte heller att ha i den vagnen. Lösningen skulle ju kunna vara att skippa larmet och låta honom sova daglurarna då vi är iväg på rygg. Men han har aldrig i hela lilla livet sovit på rygg. Då jag lägger honom på rygg för att sätta på mössan inför utelur blir han ofta väldigt sur och skriker vad man måste tolka som ”lägg mig på mage nu så jag får sooovaaaa!!!!”.

:arrow: Vad jag vill ha är alltså en sittvagn som går att fälla helt och som är rymlig nog för att sova på mage, dvs minst 34 cm. I idealfallet även med larm.

:arrow: Finns det att få tag i?
:arrow: Någon som har tips?
:arrow: Om inte… hur har ni löst detta problem?
Dotter 2007-01-29, son 2008-12-15 och dotter 2010-03-26
Ewa

Inlägg av Ewa »

Hej!

Mina båda har sovit på mage i Emmaljunga Classics sittdel. Den går inte att fälla helt, men det har funkat ändå. I den åldern din lilla är i har de fortfarande haft liggdelen och när vi varit promenad har jag haft en kudde som ryggstöd när de har suttit och tittat sig omkring, som jag sedan lagt under vagnen när det ska sovas. Vill man ha riktigt rymlig sovvagn är ju danskarnas altanvagnar ypperliga. Men de är ju inga sittvagnar förstås. Men bättre sovvagnsmått får du ju leta efter. Och ni har ju nära till andra sidan sundet, så det kanske annars kan vara en idé. Man får lugnt rum till man är över 2 år, om så skulle vara.
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Tessan
Kontakt:

Inlägg av Tessan »

Hej :-)
Slår ett slag för Kronans vagn också!
Liggdelen kan de ligga i till dryga året om de inte är väldigt stora bebisar :-)
Man kan även fälla upp liggdelen så de sitter helt okej i början innan det är för tidigt att byta till sittdel.
Sittdelen kan Rasmus utan problem ligga på mage i och kommer nog kunna göra bra länge.

Stor men väldigt lätt vagn tycker jag.

//Tessan
Mamma till Emma 050530 & Rasmus 080321 Sthlmsbo

Emmabilder :heart:
TinasDag
Kontakt:

Inlägg av TinasDag »

Vi har en Brio Happy och den sittdelen är väldigt bred tycker jag. tyvärr kurade vi Dag väldigt sent så han sov alltid på rygg i vagnen...men att ligga på mage i den sittdelen tror jag definitivt inte är ett problem. Kolla på nätet om du kan hitta en beg. Vår är från våren 07 och jag ÄLSKAR den.
Kram, Tina
:heart: Vetgiriga semlan Dag :heart:
född 071105, kurad i Gastsjön aug. 2008
:heart: Ingrid som kan själv! 090826 :heart:
http://dahlin.bloggproffs.se
Skriv svar

Återgå till "Barnasaker"