Jag behöver hjälp och råd om vagnar.
Bakgrund:
Lillen är nu 5 månader och har hittills legat i en Brio liggvagn både hemma och på promenad (nattetid dock spjälsäng sedan någon månad). Den har innermått ca 34 cm, så han kan sova gott på mage och ändå röra armarna. Han tycker om att växla mellan att ha dem uppåt runt huvudet och nedåt utmed kroppen, i synnerhet när han bökar runt för att komma till ro. När vi är ute kan jag bara ha honom i vagnen då han sover, för vaken tycker han inte om att ligga i vagnen någon längre stund – den hängande underhållningen räcker inte långt alls. Lösningen är då bärsjal/sele och det har funkat jättebra. Jag vill ändå så snart som möjligt byta till sittvagn så att det blir enklare att transportera oss när han är vaken. Han är redan nu tillräckligt stadig för sittvagn.
Nu till problemet:
Den sittvagn vi har är alldeles för smal för att han ska kunna läggas på mage att sova – den är endast 23 cm bred där han skulle ha sina armar – så han får inte plats alls! Och något larm går inte heller att ha i den vagnen. Lösningen skulle ju kunna vara att skippa larmet och låta honom sova daglurarna då vi är iväg på rygg. Men han har aldrig i hela lilla livet sovit på rygg. Då jag lägger honom på rygg för att sätta på mössan inför utelur blir han ofta väldigt sur och skriker vad man måste tolka som ”lägg mig på mage nu så jag får sooovaaaa!!!!”.