somna borta

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
mammaT

somna borta

Inlägg av mammaT »

Hej!

Min lilla kille, 8 mån gammal, kurades för tre månader och sover som en prins både natt och dag. Den långa middagsluren 12-13.30 behöver han ligga i sängen för att sova tiden ut.
Om vi på dagen är hemma hos nån annan och lånar en säng, resesäng eller kompisens spjälsäng är det inte uppsakttat. Han protesterar ordentligt, både arg och ledsen. Han har en snuttefilt som alltid är med. Hur ska jag göra? Det är inte kul med en ledsen kille...
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Att ha med vagnen brukar underlätta - den känner de igen och man kan vagna dem lite extra om det behövs. Det gör varken till eller från om det sker lite då och då.

Om du ändå ska lägga i annan säng så tipsar jag så här!

:idea: Du kan också ta med gosefilt och kudde - kudden brukar kännas "som hemma".

:idea: Se till att mörklägga och ramsa därefter till lugn - om du inte är osäker så blir inte han det heller.

:idea: Eller så får du prioritera långluren hemma och göra utflykter före eller efter den!

:D Det var mina tips!
Love

Inlägg av Love »

Kan bara instämma med Mammut! Vagnen är ovärderlig. Vår dotter hade också lite problem med att sova långlur ute i vagnen men vi körde en "mini-kur" där hon fick öva på att sova i vagnen. Gick superbra efter ngn vecka.

Viktigt dock att ha en bra vagn som de får plats i. Vi bytte vagn i samma veva och köpte en Teutonia Timmy som har fullt liggläge. Super för magsovare!

Lycka till! :D
Solstråle född i april 2004.
Började använda verktygen vid 2 månaders ålder och behövde därför inte köra ngn kur.
Ny liten Aftonstjärna född april 2012
Standardmodell nästan från början. Nu dags att ta sig ur vagningsträsket (start 16:e augusti 2012)
mammaT

Inlägg av mammaT »

Tack för era svar.

Tyvärr har vi en sån fin ny vagn som det inte är skönt att ligga på mage i och köpa en ny känns nog inte aktuellt. Vi får väl träna vidare!

En fråga när det gäller schemat: nu sover han 9-9.45, 12-13.30 och 16-16.20.
Jag håller gärna kvar den långa luren så länge som möjligt. Funkar det att till slut ta bort de andra och behålla den eller ska man redan nästa gång det är dags att lägga nytt schema( 8 mån om en vecka) göra två pass?

Hur ser era scheman ut vid 8 mån?
Love

Inlägg av Love »

Min dotter sov 10-12 samt 15-15.45 vid 8 månader. Fungerade utmärkt.

Sover ditt barn bäst efter lunch så behåll den kora luren på förmiddagen och senarelägg den långa luren ngt. Exempelvis:
9-9.45 samt exempelvis 13-14.30.

Lycka till med vagnkurningen!
Solstråle född i april 2004.
Började använda verktygen vid 2 månaders ålder och behövde därför inte köra ngn kur.
Ny liten Aftonstjärna född april 2012
Standardmodell nästan från början. Nu dags att ta sig ur vagningsträsket (start 16:e augusti 2012)
mammaT

Inlägg av mammaT »

Tack igen!
Varje svar ger nya frågor...
De tiderna som förelogs känns bra. Ska man börja med dem direkt vid 8 mån eller, just nu funkar de tiderna vi har, eller vänta till det känns som att han behöver sova mindre (dagslurskrågel)?
Ändrar man lite i taget eller allt på en gång?

Förslag på mattider som passar med de sovtiderna? jag ammar morgon och kväll, men det blir snart välling (eller gröt om inte flaskan blir mer poppis...)

Tack för all hjälp!!
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"