4 månader & vill inte somna - inte kurad (än)

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Karin&Gustav

4 månader & vill inte somna - inte kurad (än)

Inlägg av Karin&Gustav »

Hejsan!
Jag heter Karin och är ny här :-) Är osäker på om jag valt rätt kategori eftersom vi inte har kurat sonen och inte vet om vi ska göra det. Hoppas ni kan leda mig rätt.

Sonen Gustav blir snart 4 månader och sover faktiskt bra om nätterna :-) I början ammades han 2 ggr/natt, minskades till 1 gång/natt vid ca 2,5 månader och sedan ca två veckor äter han inte alls på natten. På dagarna helammas han, har ännu inte provat något annat.

Vi försöker följa detta schema sedan två veckor:
7 God morgon och mat 1, vaken
8.30 - 10 sova (1,5 tim)
10 mat 2, vaken
11.30 - 13 sova (1,5 tim)
13 mat 3, vaken
15 - 15.45 sova (45 min)
16 mat 4, vaken
18 - 18.45 sova ( 45 min)
19 mat 5, vaken
20 God natt

Verkligheten blir ofta att han somnar vid ca 21.30 och sover till 6.30, ostörd natt är jag mycket lycklig över!!!
På dagen orkar han inte riktigt vara vaken två timmar - antar att det är så pga för kort nattsömn. Som idag blev det då sömn 14.40 - 15.25 och 17.40 - 18.25 istället. Ibland vaknar han efter 45 min på förmiddagen, ligger han i vagnen går det ganska lätt att få honom att somna om, men det är svårare om han ligger på en säng.

Det mindre lyckliga med situationen är att Gustav har fått så väldigt mycket svårare att somna, vid alla sovstunder. Tills för ca en vecka sedan kunde jag lägga ner honom med filten och nappen och han somnade på egen hand. Numera vägrar han ta nappen (suger på tummen ibland) och gnäller/skriker kort efter jag lagt ner honom, jag går då in och buffar honom tills han nästan somnar eller har somnat. Värst är nattningen, vi kan hålla på i upp till två timmar vissa kvällar. Vi har honom sovandes på rygg i sin vagga, vet att ni förespråkar magläge i vagn. Men eftersom det funkat så bra i hans vagga tidigare skulle vi gärna fortsätta med den.

Han håller på och "tuggar" på sina händer och leksaker och dreglar väldigt mycket så vi tror att han håller på att få tänder, det känns hårdare i hans gom.

Jag har hela tiden haft mycket mjölk och han ligger två kurvor över snittet så jag vill inte tro att han får i sig för lite mjölk. Han vill visserligen oftast inte äta mer än ett bröst även om jag trugar.

Det blev en lång situationsbeskrivning...

Det jag funderar på är om vi ska kura honom så att han kan somna som en glad kille och på egen hand, eller finns det något annat tips?

Tack på förhand!
Mvh Karin
Mamma till Gustav född 2009-01-15
Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

Hej på dig Karin, och hjärtinnerligt välkommen hit till forumet :heart: DU har kommit till rätt ställe för att få hjälp med sömntrasslet :wink:

Jag kommer att be om förflyttning av denna tråd till kurforum för yngre barn, eftersom jag varmt rekommenderar en kur. Där får du hjälp av en massa duktiga som kurat förut!
Dipl. SHN-kurare och mamma till
:heart: Saga född 28 maj 2005 och kurad vid 6 mån
:heart: Sigrid född 9 maj 2007, SM-barn
:heart: Hugo född 1 april 2009, SM-barn
:heart: Astrid född 20 februari 2012, SM-barn
http://www.alternativjournalen.se/obesprutat
http://vaccin.me
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Hej karin&Gustav och välkommen hit! :heart: :D

Här kommer du kunna bolla med oss andra föräldrar och komma fram till en bra lösning för er.

Det låter ju inte som några roliga kvällar varken för Gustav eller er föräldrar. Men det är ju bra att nätterna fungerar så bra. Om ni bestämmer er för att köra SHN så kommer det ju antagligen gå ganska lätt eftersom ert problem är just läggningarna. Men själva beslutet om kur eller ej kan bara ni föräldrar fatta.

hälsningar :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"