alltid krispåfyllning? och rapar?

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
lilla mia

Inlägg av lilla mia »

hej! :D

3:e morgonen gillt! efter det att jag införde gröt precis innan kvällsslurken så har hon nu sovit till vi väcker kl 07!

inatt ska tjejerna få sova tillsammans i sitt rum för första gången!

och imorgon är hon 6 månader prick! :wink:

KRAMISAR!
Linnéa 30 okt -05 (40+1), kurad vid 10 månader. Ett litet hjärta.
Selma 18 okt -08 (39+3), SM från början. Ett litet gryn.
Elias 17 okt -10 (39+4), SM tänk från start men ändå kurad vid 6 månader. Ett litet hjärtegryn!
Viktor 18 mars -13 (39+0). Alldeles ljuvlig!

- Efter regn kommer solsken! -
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Härligt och grattis!!!

Jo dessa 6mån kan ju faktiskt äta precis HUR MYCKET som helst, helt galet mycket. Så mata på nu. :lol:

Sov gott! 8)
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
ElinN

Inlägg av ElinN »

Härligt!!! \:D/ =D> Bra jobbat! Jättekul att höra! :heart:
lilla mia

Inlägg av lilla mia »

hej!

problem igen.

i tre dagar har hon nu tvärvägrat sista sovluren kl 16. Hon blir ju 7 månader denna månad och jag undrar om det är läge att övergå till 2 lurar?

dag 1 skrek hon sig i genom 30 minuter. hon börjar skrika på en gång vi lägger ner henne- men bara denna lur.
dag 2 fick solfjädra och buffa i omgångar i 20 minuter innan hon somnade.
dag 3- idag, med hjälp somnade hon efter 20 minuter.

hon håller på och vänder sig till ryggläge HELA TIDEN. och ligger sen och skriker till vi vänder henne. håller upp händerna mot oss och vill liksom upp?!maken undrarde idag vart det här med att inte gå in så ofta tog vägen. han tycker helt enkelt att hon får ligga och skrika till hon somnar på rygg... :roll: troligt är att hon inte somar alls då. har testat det också på ett lunchpass som strulade och då höll hon på en timme....

idag har vi följande schema:

07 godmorgon- amma
07.30 frukost gröt
9-10 sova
10 lunch
12-13.30 sova
13.30 mellis
16-16.20 sova
16.30 middag
18.30 kvällsgröt
19.00 godnatt

hon vaknar dessutom alltid för tidigt. oftast mellan 6.15-6.30 men imorse var det redan 05.30! vändningscirkus till 6.15 och sen somnade hon faktist om.

vad tror ni? kan jag byta till 2 lurar a 1,5 timme vardera?

kramis!
Elias 17 okt -10 (39+4), SM tänk från start men ändå kurad vid 6 månader. Ett litet hjärtegryn!

TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, visst finns piggisar som går över till 2 lurar vid 7 mån.

Om ni vill ta bort sista luren så kanske du vill skjuta på långluren till 12.30-14 istället så har du något kortare till natten.

Annars är mitt förslag att du är ute på em efter lunchsovningen, låter henne vara mycket på marken och trötta ut sig och sen erbjuda en 20 min "förutsättnings"-lur på prommis. Så gjorde jag i 2 mån och under 8 mån ångesten var denna pausen guld värd, även om han inte sov, ibland 5 min, ibland 2x5 och ibland 20. Men pausen behövde vi båda två just då.

så tänk hur ni vill ha det och genomför tycker jag. Det blir så bra så! 8) :D

Ang. tidig morgon så skulle jag som vanligt vilja säga se över mörkläggningen också. SVART som i graven skall det vara och det ser man nästan bara på morgonen när man kommer in. Vi fick t.o.m. lägga en handduk i botten av dörren (som är helstängd) ett tag. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
lilla mia

Inlägg av lilla mia »

hej hej!

tack för svar!

funderar och funderar. nån som vill fundera med mig? visst är det 14,5 timmes sömn för en 7 månaders?

det är det hon i praktiken får nu med tanke på att hon vaknar 30 minuter för tidigt. på det nuvarande schemat har hon 15 timmars sömn. så om vi plockar bort en halvtimme från någon daglur så kanske hon tar igen den på morgonen och sover till 7!!! :D :wink:

maken tycker vi ska slopa sista 20 minutaren eftersom hon nu så tydligt visat att hon inte vill (är trött)! jag för min del undrar hur hon ska orka ett 5 timmars pass vaken (inkluderat att vi skjuter fram em luren så att hon vaknar 14) från att som längst varit vaken 2,5 timme.

kanske skulle man behöva flytta fram em luren ytterliggare en halvtimme i såndana fall och då även skjuta fram fm luren nån halvtimme? 9.30-10.30 och 13-14.30?

skulle hon sova till 07 så skulle det inte vara något problem att hålla henne vaken till 9.30. men det gör hon ju inte så hon är trött kl 9. och hon somnar nästan bums även kl 12....

maten får jag planera in efter vad jag bestämmer med lurarna. jag upplever att hon är tokhungrig efter 3 timmar utan mat. blodsockret måste vara näst intill 0 för hon är så hungrig så hon knappt kommer till ro och kan ta emot maten. blir jätteledsen och jag har ibland fått amma en stund för att sen kunna ge mat.

har faktist funderat om man kan ge något före sovningen för att hålla sockernivån. lite frukt? men man ska ju inte småäta....???

allternativ 2 är ju att behålla sena em luren och dra ner första sovpasset till 45 min (istället för 1.05 som vi har nu).

dock lockar inte alternativet att gå ut på promenad i 30 minuter kl 16. vi hämtar storasyster mellan 14-15 och då blir det promenad på 30 minuter. jag tror inte storasyster har lust att ut och gå igen sen. och hon är för liten att lämna hemma själv. och dessutom brukar (läs brukade) jag börja förbereda middagsmat vid den tiden.

ett 3:e alternativ skulle vara att hon får möjlighet att sova vid kl 15 när vi ändå är ute och går?

svårt svårt. kan nån hjälpa att reda ut mina tankar? hur har ni andra det? elin, chokladkaninen, johanna?

kramis

ElinN

Inlägg av ElinN »

HEJ! :D
Så här vi det nu!

Elvira 7 månader, schema (~14,5 h sömn)
20-7: natt 11 h
7: amning
8.30: lite gröt/välling + macka
9.30-11.30: Sova 2 h
11.30: lunch puré + frukt
14.20: mellis, välling + amning
15-16.30: sova 1,5 h
18: middag puré
bad/skötning
Kvällsslurk: välling + amning
20: natt

Elvira slutade helt enkelt somna på tredje luren, eller så tog det 30-40 min för henne att somna och då rubbades schemat förstås... Vi justerade genom att senarelägga andra luren, så att inte kvällen blev för lång.

För oss funkar dagarna toppen sen vi justerade schemat. Men jag har än känsla av att din lilla kanske är lite mer tröttis än min. :wink: Elvira har vuxit till sig till en riktig piggis, men hon behöver verkligen sina långa dagslurar. :sleep: 45-minutare är inget för henne! :D

KRAM :heart:
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Hej Mia,
vi kör nog väldigt lika det schema du funderar på:

19.30-7.30 Natt (han vaknar rätt ofta lite för tidigt men somnar om eller roar sig själv - jag tänker att jag ger förutsättningarna för 12h)
9.30 Morgonlur 45 min - men det händer rätt ofta att han inte somnar förrän kl 10.
11 Lunch
12.30-14.30 Middagssömn
14.30 em-mål
16.30 sova 20 min
17.30 Middag
19.00 Nattslurk

Nu när jag tänker på saken är det faktiskt bara middagsluren (och nattningen) han somnar direkt för - men jag upplever det inte som något problem att han drar på morgonsömnen och em-luren eftersom han inte är ledsen utan mera ligger och leker/spanar. När han väl somnar sover han gott och behöver väckas.

Jag funderar på att korta middagssömnen med en halvtimme, men jag väntar nog tills det blir strul nånstans.... :wink: Rätt bekväm av sig är man ju ändå!
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
lilla mia

Inlägg av lilla mia »

hej hej!

tack snälla!

jag funderar nog mest på att övergå till 2 lurar. o i värsta fall kan man ju erbjuda en 5 minutare på kvällen...

så här funderar jag:
07 godmorgon- amma
08 gröt
9.30-10.30 sova 1.05
10.30 lunch
mellis?
13-14.30 sova 1,5
mellis?
16.30 middag
18.30 kvällsgröt
19 godnatt!

vet inte hur jag ska få till mellis? hon behöver äta efter 3 timmar. men nu kommer ju sovpasset hamna då mellis är. kanske ska jag ge frukt innan hon somnar kl 13? och sen lite till när hon vaknar kl 14.30? och så skjuta på middagen till 17.00?

förslag?

kör igång redan idag. hon håller på och övar ålning som bäst här på golvet! tar sig faktist frammåt nu!

ElinN

Inlägg av ElinN »

Risken blir ju att det blir lite "duttigt" med maten om man lägger in för många mellanmål. Jag fick ihop det genom att senarelägga sista luren, du kanske kan göra nått liknande -dvs mellis 13.30, sova 14-15.30? Men det beror ju lite på hur du tänker långsiktigt med em-luren...
lilla mia

Inlägg av lilla mia »

hej hopp!

vi har ändrat till 2 lurar.

schemat är nu:
07 godmorgon, ammning och frukost
09.30 sova 1.05 tim
10.45 lunch
13.15 mellis
13.30 sova 1,5 tim
16.00 middag
18.30 kvällsgröt
19.00 godnatt

det funkar ok. :) hon orkar vakenpassen men tar lite längre tid på sig att somna. och en del frågor är det. övertrötthet?! jag hoppas det ger med sig. det är ju en ganska stor förändring för henne. jätteskönt att slippa striden på sena luren iaf. samtidigt tror jag vi traffikerar hennes rum lite för mycket när hon ska somna. hon vänder sig oftast iaf en gång till rygg och ropar på hjälp och då går vi in och vänder tillbaka och hon somnar oftast bums då. :?
men jag är ju medveten om detta och tänker att det ger med sig med tiden.

tack för hjälp. hörs!

ElinN

Inlägg av ElinN »

Det ger nog med sig med tiden! :thumbsup:

Ja, vändningscirkusen är väl mer eller mindre obligatorisk... :roll: :D De lär sig ju somna på rygg med till slut! Men då brukar jag vända efter 10 minuters sömn för annars gör sig skarvarna påminda hos oss.

KRAM :heart:
lilla mia

Inlägg av lilla mia »

hej!

kan dem små komma in i "8-månadersångesten" redan när dem är 7 månader?

härligt- solen verkar vara på väg tillbaka!

kram

Elle

Inlägg av Elle »

Här kommer en bra tråd om "vändningscirkus":
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... ght=#97055

För vissa kan det vara en stor omställning att gå ner till två lurar. Vi väntade tills 8-månadersångesten var över innan vi tog bort sista luren. Den erbjöds alltid i vagnen. Ibland sov hon 20 min, ibland 5 min och ibland bara vila. Men pausen behövdes. Juvelerna blir lätt övertrötta när sista luren tas bort och då kan man i en övergångsperiod behöva erbjuda en 5-minutare mitt i sista vakenpasset eller lägga upp till en halvtimme tidigare för natten.

Oavsett om det är 8-månadersångesten i antågande eller en reaktion på 2-lursschemat så ta fram BB och läs. Där står det så suveränt om vad som är viktigt i denna ålder.

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
lilla mia

Inlägg av lilla mia »

hej!

8- månadersångesten har nu ett rejält tag om min lilla dotter. jag vet inte hur jag ska hantera detta?! :x :(

det som krånglar är daglurarna. hon har i 2 veckors tid vaknat i princip på varje sovpass efter 30 minuter. jag har valt att ha henne i vagnen eftersom hon då kan vagnas om till sömns. oftast. ibland har jag blivit stående i 30 minuter.... :oops:

idag sov hon 30 minuter i vagnen och sen flyttade jag in henne snabbt som blixten till spjälsängen då jag hittade henne halvt hängande ur vagenen. så nu vågar jag inte ha henne i vagnen mer på sovpassen. när hon är vaken sittandes i vagnen har jag henne i sele.

efter 60 minuter gav jag upp nu. hon skrek hysteriskt (fanns ingen som helst möjlighet att somna i det tillståndet!). vänder runt, krånglar, kryper ner till fotändan av sängen, gnuggar sig i ögonen, lugnar sig för att börja stortjuta igen när jag lämnar rummet. jag försökte med allt. buffa henne lugn, lämna, dammsuga, ramsa, buffa henne lugn- stå kvar, lämna, tillbaka och buffa, solfjädra. drog till slut upp henne efter 1 timme då hon var lugn.

som sagt det har krånglat ett tag men inte som det här sovpasset. och nu när jag inte kan ha henne i vagnen vet jag inte hur jag ska göra. ryggen pallar inte att stå hängandes över spjälisen...

innan denna ångest kom krypnade så var ju allt frid och fröjd. hon somnade bara jag lade ner henne och skarvade inte.

nätterna funkar bra! so far... och hon somnar jättefint inför natten i sin säng. utan ett knyst.

schemat idag: (14,5 timmars sömn)

07 godmorgon
9.30-10.30 sova 1, 05 tim
13.30-15.00 sova 1,5 tim
19 godnatt!

tips emottages tacksamt!

Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"