hej hej!
tack för svar!
funderar och funderar. nån som vill fundera med mig? visst är det 14,5 timmes sömn för en 7 månaders?
det är det hon i praktiken får nu med tanke på att hon vaknar 30 minuter för tidigt. på det nuvarande schemat har hon 15 timmars sömn. så om vi plockar bort en halvtimme från någon daglur så kanske hon tar igen den på morgonen och sover till 7!!!
maken tycker vi ska slopa sista 20 minutaren eftersom hon nu så tydligt visat att hon inte vill (är trött)! jag för min del undrar hur hon ska orka ett 5 timmars pass vaken (inkluderat att vi skjuter fram em luren så att hon vaknar 14) från att som längst varit vaken 2,5 timme.
kanske skulle man behöva flytta fram em luren ytterliggare en halvtimme i såndana fall och då även skjuta fram fm luren nån halvtimme? 9.30-10.30 och 13-14.30?
skulle hon sova till 07 så skulle det inte vara något problem att hålla henne vaken till 9.30. men det gör hon ju inte så hon är trött kl 9. och hon somnar nästan bums även kl 12....
maten får jag planera in efter vad jag bestämmer med lurarna. jag upplever att hon är tokhungrig efter 3 timmar utan mat. blodsockret måste vara näst intill 0 för hon är så hungrig så hon knappt kommer till ro och kan ta emot maten. blir jätteledsen och jag har ibland fått amma en stund för att sen kunna ge mat.
har faktist funderat om man kan ge något före sovningen för att hålla sockernivån. lite frukt? men man ska ju inte småäta....???
allternativ 2 är ju att behålla sena em luren och dra ner första sovpasset till 45 min (istället för 1.05 som vi har nu).
dock lockar inte alternativet att gå ut på promenad i 30 minuter kl 16. vi hämtar storasyster mellan 14-15 och då blir det promenad på 30 minuter. jag tror inte storasyster har lust att ut och gå igen sen. och hon är för liten att lämna hemma själv. och dessutom brukar (läs brukade) jag börja förbereda middagsmat vid den tiden.
ett 3:e alternativ skulle vara att hon får möjlighet att sova vid kl 15 när vi ändå är ute och går?
svårt svårt. kan nån hjälpa att reda ut mina tankar? hur har ni andra det? elin, chokladkaninen, johanna?
kramis
Linnéa 30 okt -05 (40+1), kurad vid 10 månader. Ett litet hjärta.
Selma 18 okt -08 (39+3), SM från början. Ett litet gryn.
Elias 17 okt -10 (39+4), SM tänk från start men ändå kurad vid 6 månader. Ett litet hjärtegryn!
Viktor 18 mars -13 (39+0). Alldeles ljuvlig!
- Efter regn kommer solsken! -