Standardmodellen utan amning (flaskmatning)?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
MarieH

Inlägg av MarieH »

Nähä, det lyckades du inte med :lol: :lol:

Det tricket använde jag när hon var större, eller att hälla kokhett vatten i nappflaskan innan vi stack ut på morgonen. Det svalnade då till ättemperatur lagom till matdags (fast då hade vi infört schema och hade mer koll).

Vill inte göra det från start, så det får bli värmare.

Tack!
/Marie
Mamma till två underbara Barnabokstrimmade busungar födda 2004 resp. 2005.

Sporadisk närvaro pga rygg- & nackskada.
K-ina

Inlägg av K-ina »

Mmmmm... minns nog lite fel. Jag kanske inte heller gjorde så från början. Men inte hade jag någon värmare, minns heller inte micron.... Hur var det nu?

JO! Så här gjorde vi i början:

Färskt vatten i vattenkokaren det sista jag gjorde innan jag lade mig. Koka upp, gå och sova, bäbis vaknar... Ibland var vattnet lagom varmt, ibland för kallt och då värmde jag bara på den några sekunder.... Simsalabim FÄRDIGT!
Köpte för säkerhetsskull en ny vattenkokare när bäsen var liten så det inte skulle vara några läskiga avlagringar.... När jag tänker efter var det där ÄNNU smartare och snabbare än termos som jag tror att vi körde med till ettan! Man utvecklas ju! :lol:
Mamma till två pojkar.
Axel född Mars -00 och Gustav född Juli -03
MarieH

Inlägg av MarieH »

Ja, det var ingen dum idé heller, fast då får man nog vara rätt säker på att det inte blir några läska utfällningar från värmeelementet. Men med lite större bebis funkar det säkert!

Nu har jag hämtat våran värmare i alla fall, och den var så ny att de hade kvittot kvar, med åtta månaders garanti - kan ju inte bli bättre :D

Nu är det bara resten kvar... Kom på att vi måste kompletteringhandla täcke och kudde också, till spjälisen. Funkar nog inte så bra med det vi hade i lånad vagga förra gången :lol: :roll:. Men sen har vi nog allt (hoppas jag).

/Marie

/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Måste bara hänga på denna tråd.
Jag hade inget problem med att jag inte hade tillräckligt med mat. Min lilla tjej fattade inte vad man skulle ha brösten till :shock:
Jag testade avant, som paivihyv sa, men det var ju samma med dem. Hon fattade inte hur man skulle göra. Så jag trattade i en helt vanlig flasknapp med utpumpad mjölk.
13 dagar höll vi på och jag sa en dag till, sedan slutar jag pumpa. DÅ kom hon på tricket. Sedan ammade jag utan problem i flera månader. Det var enklare.
Men jag hade inte tvekat på att gå över till ersättning en dag senare om det inte funkat.

Kram och lycka till ni som har bebisar på G. Jag längtar och hoppas på att det lyckas bli en till. [-o<

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
MarieH

Inlägg av MarieH »

Tack LO!
Vi håller tummarna för er!

OT, men ändå; det är helmysigt att vänta på en bebbe till. Stumpan har själv påbörjat annekteringsprocessen verkar det som :D. Hon följer med till MVC, och hjälper till att kolla hjärtljuden och mäta magen, och nu går hon och klappar mig på magen och gör hjärtljud och säger "Bebis!". 8)

Hon har fått hjälpa till att göra iordning babyliften, kläder och handla det som behövs. Så hon springer omkring och hämtar leksaker som bebisen skall få, visar var bebisen skall sova, visar vilka blöjor som bebisen skall ha och lyfter ner puder och sådant och visar att vi skall använda det till bebisen också. :heart: :heart:

/Marie

Mindy

Inlägg av Mindy »

:D
Har ni som matar med ersättning märkt av några problem med förstoppning? Och hur gör man i så fall nu när det är lite tidigt att ge katrinplommonpure t ex?

Flaskvärmare! :idea: Säg nån bra sort!
Mamma till två Barnaboksbröder (d v s standardmodellade): födda 2004 och 2006. :heart:
MarieH

Inlägg av MarieH »

Hej!
Vi hade alla tänkbara förstoppningsproblem med första barnet. Vi gav katrinplommonpuré och lite olja och när det inte räckte fick vi Lactulos (en sorts sockerlösning) och det hjälpte lite. Vi använde bara Sempers ersättning då, eftersom de hade sagt på BB att vi inte skulle använda NAN.

Men, med tvåan fick vi klart för oss att det var av politiska skäl som man rekommenderade BabySemp. Så vi testade NAN och då försvann alla problem. (BVC-sköterskans kommentar: "Skit i politiken, bara ungen mår bra!" - Vi har haft tur två gånger i rad och fått damer av den lite äldre modellen. :D) De har lite annorlunda sammansättning, som bryts ner lättare av de små magarna.

Nu vet jag inte riktigt hur tidigt man kan börja med katrinplommon etc, men testa NAN. Funkar det så är det ju kanon, och funkar det inte så är det bara att gå tillbaka till BabySemp.

Vi hade en del problem med luft i magen på Tvåan, men det redde upp sig när han efter ett tag fattade hur flaskan funkade. Provade alla möjliga sorters flaskor, men tiden och lite olika sorters rapningsmetoder löste det problemet.

Flaskvärmare - vi köpte Philips värmare (med biladapter) på Blocket. Funkade jättebra, och sedan sålde vi den för samma peng några månader senare. Billigt... :roll: :lol:

Tetrapacken serverade vi rumstempererade, och det tog jag till om han var tvärhungrig på natten. Dvs innan han börjat komma in i lite rutiner, första tiden. Inte billigt, men snabbt!

Kram,
Marie

Mindy

Inlägg av Mindy »

Tack snälla Marie! :D :heart:

Vi kör redan med NAN, har börjat dutta i lite NAN 1 i den urpumpade bröstmjölken för att vänja honom. Nu har han ju haft knip innan så jag vet inte riktigt om jag kommer att fatta om det är ersättningen han reagerar mot. :roll:

Om du ids får du hemskt gärna skriva ned några rapningsmetoder. Nu sen vi började med flaskan (Dr Brown) så rapar han mycket bättre än vid amningen då det nog blev tvärstopp av all luft.

Kram
Mamma till två Barnaboksbröder (d v s standardmodellade): födda 2004 och 2006. :heart:
MarieH

Inlägg av MarieH »

Så skönt att ni fått det lite bättre! Jag gör ett försök att beskriva några varianter, har fått många av tipsen här på forumet. Grundtanken är att se till att luften kan komma förbi maten som lagt sig som ett lock ovanför.

* Håll barnet över din ena axel, så att barnets mage ligger mot axeln. Buffa med rytmiska, bestämda tag. Klassiker, men den funkade inte för oss.

* Sätt barnet på ditt knä, vänt mot dig. "Stampa" med hälen samtidigt som du roterar barnet först åt ena, sedan åt andra hållet. Barnets huvud beskriver en cirkel medan rumpan sitter stilla. Alternativt kan man luta barnet bakåt, framåt, åt höger och åt vänster, med ett par "stamp" i varje läge.

* Lägg barnet med magen neråt på din arm, huvudet in mot armvecket och buffa. Man kan även bära dem så här för att lätta upp lite om de har magknip.

* Lägg barnet på mage rätt upp och ner efter matning. Rapen kommer rätt snabbt när de legat och bökat litegrann.

* Hissa barnet (ungefär som när man busar med dem när de är lite större; skickar upp dem mot taket med lite fart så de skrattar). Eller som ett par kompisar fick göra: gå uppför en trappa samtidigt som de hissade tjejen - då rapade hon :roll:.

Ja, det var vad jag kom ihåg så här på rak arm. Återkommer om jag minns något mer. Lycka till!

Kram,
Marie

Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"