Standardmodellen utan amning (flaskmatning)?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Gäst

Inlägg av Gäst »

8) Ne,j inte sponsrad men FRÄLST på undret den gjorde för mina magknipande flaskade barn! Och så rann det så lagom fort.... Jag är inte sponsrad men lite kär :heart: :lol: !
MarieH

Inlägg av MarieH »

Hej Paivihy!
Blir lika glad för alla tips, förstås!

Jag har inget schema, eftersom bebisen inte skall komma förrän om en månad :D. Men det är framförallt första månaden jag funderar på, sedan blir det schema så snart som möjligt.

Går det snabbare med flaskvärmare än med mikro? Eller kanske man kan ha flaskvärmaren vid sängen, och öppna ersättningstetran när Tvåan vaknar. Då slipper man tiden det tar att kuta upp i köket.

Tack!
/Marie
Mamma till två underbara Barnabokstrimmade busungar födda 2004 resp. 2005.

Sporadisk närvaro pga rygg- & nackskada.
sanna med son

Inlägg av sanna med son »

Hej! Vi började med flaska (dr Browns såklart :wink: ) när sonen var två veckor. Eftersom han då var i princip utsvulten åt han hela tiden precis i början. Vi gjorde en ny flaska varje timme så att det alltid skulle finnas direkt. Men ganska snart började vi treva efter standardmodellen och kunde mer och mer förutsäga när han behövde mat.

Smidigt är ju att ha hällt upp i flaska redan innan så tar det inte många sekunder att värma i mikron. Jag väntar också syskon i oktober och har redan packat ner flaskor och flaskvärmare i väskan...tänker inte ens försöka amma den här gången. Vill vara säker på att både jag och bebisen får njuta redan från början :D
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej hej!

Vi tog med oss flaskuppvärmaren i sovrummet inför natten - och så hade jag fyra flaskor med kokt vatten vid sängändan. När jag hörde det första öh-et satte jag flaskan på uppvärmning - och då var det i regel färdigt lagom till att Hugo sade ifrån med lite större bokstäver...
Problemet med mikro är , att det lätt blir för varmt - vilket inte alls uppskattas.. :( Med flaskuppvärmare behöver du aldrig tvivla på ifall temperaturen är rätt! :) Klart att det går snabbare med mikro - och när lilla livet har stabiliserat sitt ätande - man vet att det går åt 90 ml eller 120 ml, eller vad det nu är - så hittar man ju efter lite experimenterande rätt sekundantal i mikron. Jag har som tumregel 180 ml = 30 sek. Men så är det ju olika med mikron också...
Det som är bra med mikro är, att ifall man någon gång har bråttom, så går det fort!

Lycka till! :)
MarieH

Inlägg av MarieH »

Det får bli en flaskvärmare, helt klart! (Undrar hur man klarade sig innan alla dessa behändiga manicker fanns :roll:) Mikron blev jag rätt haj på sist, men det blir himla skönt att slippa springa som en jojo upp till köket.

Bra idé med färdigt vatten också, det funkar säkert bra nu när jag har en doserare. Förut stod jag och pytsade i skopa för skopa... Och färdigblandad ersättning funkar säkert också i början, när de äter ofta. Fast hur höll ni reda på tiden, så de inte blev "för gamla"?

Tack!
/Marie

Gäst

Inlägg av Gäst »

Höll reda på tiden..?

nan 1 paketet följde med till sovrummet, och när flaskuppvärmaren hade värmt maten färdigt tillade jag nan:et - skopa för skopa... :lol:
MarieH

Inlägg av MarieH »

Jag tänkte mest på Sanna med son, som gjorde en ny flaska varje timme, men frågan var ju överflödig även där inser jag :oops: :roll:. Klart att man skrotar flaskan efter matningen och inte gör en ny efter en timme om inte den första gått åt.

Tack!
/Marie

Gäst

Inlägg av Gäst »

Hmm..förstod jag dig rätt nu.. :roll:

"Klart att man skrotar flaskan efter matningen och inte gör en ny efter en timme om inte den första gått åt."

Jo - det är rätt - det som inte går åt under dagtid skrotar man. Under natten - om lilla hjärtat verkligen vaknar redan en timme senare - kan man börja med vad som fanns kvar i förra flaskan - men det är sällan det räcker... Så medan älsklingen tömmer slatten i flaska nummer ett värmer man upp flaska nummer två... Tänk att man höll på så där bara för två månader sedan! :lol:
lillan

Inlägg av lillan »

Ehh...nu undrar jag till ovanstående, jag har juh hört att man ska INTE anväda det som blir kvar i flaskan "slatten som är kvar" även om det är inom en timme, utan att ny ersättning ska göras på grund utav bakteriehalten blir högre och näringsinnehållet blir betydligt sämre...eller :?:

En liten fundering bara...har själv tre flaksbarn och ideligen med sömndruckna ögon tillverkat ny ersättning, trots om det varit inom en timmen, natt som dag... :D
Stolt trebarnsmamma till flicka f?dd -95, pojk f?dd -97 och hemma med lillan f?dd 05-05-05
sanna med son

Vet inte om jag hänger med riktigt...men vi gav slatten som eventuellt var kvar i flaskan om det var inom timmen. Även efter att vi börjat med standardmodellen och målet åts i olika omgångar. Jag tror att jag läst någonstans att det var ok men nu har jag ingen aning om var eller hur pass pålitlig den källan var :roll: Man glömmer väldigt fort. Nu är det ju snart dags att friska upp kunskaperna igen.
MarieH

Inlägg av MarieH »

Tänkte inte trassla till det så... :lol:
sanna med son skrev:Vi gjorde en ny flaska varje timme så att det alltid skulle finnas direkt. --- Smidigt är ju att ha hällt upp i flaska redan innan så tar det inte många sekunder att värma i mikron.
Jag tänkte så här: Om bebben inte vaknat och ätit inom en timme, så finns det en färdig redan. Då gör man förstås inte en ny. Men om bebben har vaknat och ätit, så skrotar man det som eventuellt blir över.

Lillan - Jag har också fått lära mig att det av bakterieskäl inte går att värma ersättningen och sedan spara eventuella slattar.

Får se om det blev mer förvirrat än tidigare nu :wink:
/Marie

lillan

Inlägg av lillan »

Oki!!! :D
Nu fattar jag vad du menar!!!..*ler stort*..
Smidigt att göra så..har faktiskt inte tänkt så långt... :lol:
Stolt trebarnsmamma till flicka f?dd -95, pojk f?dd -97 och hemma med lillan f?dd 05-05-05
sanna med son

:D Nu förstår jag nog också...och tror att det var så jag menade.

Vad förunderligt förresten att kunna diskutera ersättning och flaskmatning utan att behöva försvara varför man eventuellt inte ammar :!:
MarieH

Inlägg av MarieH »

Ja, visst är det skönt! Jag tänkte inte ens på det förrän du nämnde det, det känns som om man kan fråga om vad som helst här utan att bli påhoppad :heart: :!:

Borde förstås ha frågat vilken typ av värmare ni testat och om de funkar bra, men hittade en på nätet idag för halva priset (snål :roll:) - hämtar imorgon. Så nu får jag fråga om ni gillar Philips värmare :?:

/Marie

K-ina

Inlägg av K-ina »

Ska jag krångla till det???? :lol: :lol: :lol: :lol:

Här kommer min variant...

Jag kokade vatten, kylde till lagom varmt och hällde på termos. En alldeles egen termos såklart som jag höll REN. Pulver hade vi i "doserare" och när det var dags blandades det bara till. Jag trodde inte det skulle gå att få pulvret att lösas upp i ljummet vatten men det gick bara bra. Var väl litet i valet och kvalet om det var riktigt hygieniskt med det ljumma vattnet men vi hade inga magåkommor med någon av killarna.

Ibland fick det bli en tetra och den åt gossarna rumstempererad... No problem!
Mamma till två pojkar.
Axel född Mars -00 och Gustav född Juli -03
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"