Jag fick så bra tipps av /LO här på forumet citat:
"Men det finns ingen anledning att ta upp henne och mata henne efter att hon sovit 1,5 timme på natten. Ge henne istället den slurken vid 19.30. Det klarar hon sig på i 12 timmar nu. "
Skrev hon, jag har gjort så och det funkar nu äter hon 200ml ersättning vid 19.45 utan tjorv och sen somnar hon utan problem vid 20.00.
Men nu är det så att nappen tagits bort för så ska det va, fungerar åxå bra men nu hör det till det att hon tagit tummen istället, vaknar sökande på natten (ramsan fungerar ej så bra, tillrättarlägger och buffar osv..) men hon blir bara argare, lugnar sig först när hon fått tummen i munnen, vad ska jag göra???
Några tipps???
Några tipps???
Stolt trebarnsmamma till flicka f?dd -95, pojk f?dd -97 och hemma med lillan f?dd 05-05-05
Hej Lillan
Jag tror att när hon väl lärt sig att somna själv, när hon vaknar på natten, behövs varken napp eller tumme och det är ju det du håller på att lära henne nu
Jag skulle öva in ramsan ordentligt och låta den ta över efter buffande och tillrättaläggande.Annars är nog risken stor att man fastnar i buffandet (höll på att göra det själv
)
Jag tror att när hon väl lärt sig att somna själv, när hon vaknar på natten, behövs varken napp eller tumme och det är ju det du håller på att lära henne nu
Jag skulle öva in ramsan ordentligt och låta den ta över efter buffande och tillrättaläggande.Annars är nog risken stor att man fastnar i buffandet (höll på att göra det själv
Linda mamma till Felix -97 Lisa -99 och lille Liam April -05
Vad bra!
Vera tog också tumme när vi slutade med napp, men först två veckor senare.
När vi tagit bort nappen tog det två, tre nätter med ramsande och lite buff (det var maken som gjorde detta, inte jag). Sedan sov hon gott igen.
Känn att du är säker i ditt budskap när du ramsar (lugn, tydlig, glad eller småarg beroende på situation). Det är det som når fram till lilltjejen. Minsta osäkerhet märks och då förstår hon inte vad som gäller.
Lita också på henne och ge henne tid att ta sig igenom den lilla "livskris" hon känner. Är hon arg kan du inte hjälpa henne så mycket annat än att låta henne vara (vilket INTE är lätt, jag vet).
Du är jätteduktig!
/LO
Vera tog också tumme när vi slutade med napp, men först två veckor senare.
När vi tagit bort nappen tog det två, tre nätter med ramsande och lite buff (det var maken som gjorde detta, inte jag). Sedan sov hon gott igen.
Känn att du är säker i ditt budskap när du ramsar (lugn, tydlig, glad eller småarg beroende på situation). Det är det som når fram till lilltjejen. Minsta osäkerhet märks och då förstår hon inte vad som gäller.
Lita också på henne och ge henne tid att ta sig igenom den lilla "livskris" hon känner. Är hon arg kan du inte hjälpa henne så mycket annat än att låta henne vara (vilket INTE är lätt, jag vet).
Du är jätteduktig!
/LO
Lotta, mamma till
Vera
född januari 2004 Minikurad sommaren 2004
Ivar
född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Nytt fotoalbum