Orättvist mot mannen..?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Gäst

Orättvist mot mannen..?

Inlägg av Gäst »

Hej alla, jag igen... :roll:

Så, nu sover han ju - igen - bättre om nätterna, fast jag skall nog se en hel vecka nu innan jag tar ut några triumfer. Men: i och med att jag har tagit bort 45-minutersluren mellan 16.45-17.30 möter vi följande patrull på kvällen:
redan vid 18.00 blir det griiinigt och trött, sura miner och gnugga gnugga ansiktet... Visst, för min del skulle jag ju inte bry mig om han lade sig redan 18.00 eller 18.30, och sov natt då mellan 18.00-06.00 (som sin mamma som liten.. :roll: ), men det blir så grymt mot min man! Han kommer hem från jobbet 17.30 tidigast - skall han då under veckorna inte få umgås med sonen någonting alls.. :cry:

Naturligtvis är det sonens nattprioritering som gäller: om han föredrar tidigare kväll/morgon -så -visst, då får det väl bli så - men å andra sidan säger han inte flaska när jag går upp vid 06.40 - jag får gå och väcka honom vid sju - så jag tror inte han skulle vilja upp redan 06.00...

Jag har fått använda mig av den där nödkvarten/tjugominutaren precis varje dag för att han inte skall vara helt slut redan halvsex- och vinner då en halvtimma på det... men vid sex är det klart stopp. Vill sova! Inget är kul!

Hur har ni andra gjort med den andre parten som jobbar..? Umgås med sin kära son vill han ju...
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej! :D

Det är inget fel i att använda den där 20-minutaren! Och du kan också klocka exakt 5 minuter. Ha kvar den ett tag, det skadar inte.
För makens skull verkar det synd att han inte får träffa den lille nästan alls i veckorna... :cry:
Det verkar helt klart onödigt att ta upp honom tidigare på morgonen när han sover så fint då! För vakna-tiden gäller ju även helger...

När våra flickor var mindre lade vi dom 21.30 - 8.00. Och så var det en REJÄL middagssömn på det. Jag tyckte jag hade bättre nytta av ett långt "fri-pass" på dagen än tidiga kvällar. Med tiden justerades läggningstiden allt mer, (sambon tyckte vi inte hade så mycket tid "bara vi" innan han lade sig (jag själv är ju nattuggla, jag :roll:)
Så nu har vi natt 20.00-8.00, och på det viset har jag ju 4,5 timmar "fritt" innan jag går och lägger mig, och gemensam tid har vi också. :D

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej Anna, tack för svaret!

Jo, jag håller med - det vore väldigt grymt mot mannen i mitt liv om jag tidigare lade sonens kväll till redan 18.00. Så vi försöker hålla oss till 19.00 - eller till nöds 18.30 om det är kris!

Så som det ser ut nu sover han:

08.30-10.00

11.15-12.00

14.00-15.30

plus då den där tjugominutaren vid fem...

Jag har inte utgått ifrån vilka tider som jag har mest nytta av, utan detta har det blivit i och med att hans schema har justerats när han har blivit äldre.
Jag funderar vidare... 8)
Gäst

Inlägg av Gäst »

... frågan är ju om jag inte kunde senarelägga den där 45-minutaren och på det viset skjuta på hela schemat så han orkar med sin kväll! Nu är ju han uppe bara en timme och en kvart mellan tio och kvart över elva. Hhmmm...
Mamma L

Inlägg av Mamma L »

Hej Paivihyv :P

Precis det som du skrev nu tänkte jag oxå, varför inte skjuta på de två sista lurarna så att em luren infaller lite senare?
Håller själv på att grunna på nytt schema till min lille...och det är baske mig inte lätt... :?
Linda mamma till Felix -97 Lisa -99 och lille Liam April -05
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej igen! :D

Jo, skjuter du fram och ökar vakentiden, tror jag definitivt du har nytta av det! Han ska ju kunna vara vaken 2-timmars-pass i den här åldern.

Men håller du på att prova dig fram nu? Låt det du har nu, sätta sig lite till, innan du börjar ändra igen, annars förvirrar du honom.

Jag vill minnas att jag hade följande tider när Clara var i den åldern:

8.00 Upp
10.00-12.00 sova
14-16 sova
18-19 sova
21.30-8.00 sova

kram anna
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej igen! :D

Jo, skjuter du fram och ökar vakentiden, tror jag definitivt du har nytta av det! Han ska ju kunna vara vaken 2-timmars-pass i den här åldern.

Men håller du på att prova dig fram nu? Låt det du har nu, sätta sig lite till, innan du börjar ändra igen, annars förvirrar du honom.

Jag vill minnas att jag hade följande tider när Clara var i den åldern:

8.00 Upp
10.00-12.00 sova
14-16 sova
18-19 sova
21.30-8.00 sova

kram anna
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Oj, vad hände :shock: det blev dubbelt! :oops:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"