Dagssömnen

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Rebecka

Dagssömnen

Inlägg av Rebecka »

Hej!

Jag har en liten fundering. Jag har svårt att få någon riktigt bra ordning på dagssömnen. Min lilla tjej är snart fem månader och sover fyra gånger per dag i vagnen. Oftast skriker hon väldigt mycket när man lägger ner henne och hon förstår att det är dags att sova. Det kan ta ganska lång tid att få henne att sluta skrika (upp till 10 minuter). Då känner man sig för övrigt som världens sämsta mamma. Sen ligger hon även och "gnäller" bra länge. Min fundering är hur mycket jag ska lägga mig i när hon har kommit till "gnällstadiet". Ska jag bara låta henne vara eller??? :? Fast faktum är att de senaste två dagarna har hon inte skrikigt lika mycket så det känns ju bra.

Sen har vi även svårt att få till några längre tupplurar. Vanligtvis vaknar hon efter 45 minuter och då är det svårt att få henne att fortsätta att sova. Vad göra? Hon sover ca 10 timmar på natten, dock med ett mål mat någon gång mellan kl tre och fem. Hon är inte vaken många minuter men rör sig mycket i sömnen så att jag har svårt att sova. Måste piska på min man att han gör i ordning hennes rum snart :)

Tacksam för respons!

hälsningar
/Rebecka
Mamma L

Inlägg av Mamma L »

Hej :P

En liten fundering, när hon skriker när du lägger ner henne i vagnen, vad gör du då?
Vagnar du, ramsar du eller lägger du bara ner henne?
Min son är ungefär lika gammal som din tjej och han har oxå skrikit nästan varje gång vi lagt honom på dagarna men jag backade lite och så att säga började om lite från början.
Under några dagar vagnade jag några snabba tag så fort jag lagt ner honom, ramsade mig sedan därifrån, när han fortfarande skrek då, gick jag tillbaka ganska snabbt och vagnade väldigt kort, bara till han precis lugnade sig, gick med ramsa.
Vagnade kortare och kortare för varje dag under några dagar och nu räcker der med ramsa när jag lägger ner honom, visst kan han ligga och smågnälla lite innan han somnar men det får han gärna för mig :P
En tanke till som jag får är att kanske är det dax för 12 timmarsnätter och mindre dagsömn?
Jag har oxå fortfarande 10 timmarsnätter och märker att det nog är dax för killen att få vara vaken lite mer dagtid.
Några tankar bara :P
Linda mamma till Felix -97 Lisa -99 och lille Liam April -05
Mamma L

Inlägg av Mamma L »

...glömde att skriva att det där med att hon vaknar efter bara 45 minuter, vi var ganska envisa med att han minsann inte skulle upp innan vi bestämmt att det var dax, så om vi hade bestämmt att han skulle sova 1,5 timme fick han ligga kvar i vagnen och om han vaknade och protesterade, gick vi dit och vagnade snabbt och till en början kunde vi få gå tillbaka och vagna säkert 5-6 gånger innan han till slut somnade om men envisheten lönade sig efter ca en vecka och nu sover han 2 st 2 timmars pass + ett pass på 45 minuter/dag.

Och du, jag får nog ta fram piskan till min man också :twisted: , han har lovat att spika upp en vägg för att dela av vårat sovrum nu i över en månad :roll:
Rebecka

Inlägg av Rebecka »

Hej igen!

Jag brukar vagna och ramsa tills hon slutar skrika sen har jag nog kanske varit kvar lite för länge trots att hon tystnat. Var/är som sagt osäker på hurvida jag ska fortsätta så länge hon fortfarande är vaken eller om jag ska gå och låta henne jollra på bäst hon vill?

Jag måste nog bli lite mer bestämd när hon vaknar efter sina 45 minuter och inte ge mig om jag bestämt att hon ska sova längre. Förstår inte att jag ska vara så obeslutsam när det gäller mitt barn eftersom jag aldrig är det annars. Börjar jag behandla henne som jag gör med min man så kanske det blir bättre...hihi...skojar bara! Men allvarligt så är det här med föräldrarskap nog det svåraste jag någonsin givit mig in på. Alla runt omkring har så mycket åsikter och man känner sig som sagt helt värdelös när lilla fröken blir ledsen för att elaka mamma vill att hon ska sova.

Ja, det kanske skulle vara dags med längre nätter. Nån gång har hon fått gå och lägga sig lite tidigare pga att hon varit grinig och egentligen sover hon lika länge ändå. Vill dock alltid äta en gång per natt. Jag tillåter det fortfarande då hon verkligen verkar vara hungrig och faktiskt somnar om direkt igen. Vet inte när jag ska sluta med det egentligen.

Tack för ditt svar, nu känner jag mig lite mer beslutsam. Tuva sover nu och hon ska minsann inte upp förrän hon sovit sina 1,5 timmar.

mvh
/Rebecka
Mamma L

Inlägg av Mamma L »

Javisst, det är inte lätt att vara bestämmd när den lilla skriker :cry: (jag har också jättesvårt för det) men det gäller nog att lyssna noga vad det är för sorts skrik, det behöver ju inte alltid betyda att hon är ledsen ( säkert nästan aldrig) det kan ju lika gärna betyda "stick härifrån morsan jag försöker sova, faktiskt" :P
En sak till man får tänka på är att man är ju faktiskt inte elak för att man försöker hjälpa dem att sova, för det måste dom ju :shock:
Och jag vet också av erfarenhet (jag har ju 2 st äldre barn) att när man får lite perspektiv på spädbarnstiden tycker man defenetivt inte att det var så farligt att bebisen faktiskt fick skrika lite ibland (inte vara ledsen alltså)
Min äldsta sov urdåligt på nätterna länge, jag ammade var och varannan timme på nätterna och provade till och med 5 minutersmetoden :evil: i ett desperat försök att få killen att sova.( visste inte om Annas metod då :cry: )
Och när jag nu tittar på min underbara, kloka, snälla, trygga, glada son på 8 1/2 år och ser hur bra han mår och hur duktig han är :heart: så inser jag att jag defenetivt inte är "elak" när jag lär min 5 månaders son att sova genom att inte ta upp honom på natten utan att lugna honom vid behov i sängen och ha fasta tider för dagslurar mm, försök få in känslan att det du gör är verkligen att vara "en bra mamma" i stället för att vara ängslig att göra "fel".
Vad du än bestämmer dig för att göra, är det din säkerhet barnet mår bäst av
Kom ihåg att du är den bästa mamman ditt barn kan ha :P
Rebecka

Inlägg av Rebecka »

Tack för att du tar dig tid och svara mig. Jag uppskattar verkligen dina ord/råd. Förnuftsmässigt vet jag ju att jag gör det rätta som "tvingar" min tjej att sova. Bvc:s råd; att barn tar den sömn de behöver, insåg jag ganska så snart att det inte var så mycket att hänga i julgranen. Vi hade en dotter som var jätteledsen hela dagarna eftersom hon aldrig sov ordentligt. När jag började lägga henne på mage blev det bättre och det blev ännu bättre när jag såg till att hon fick sina ca 15 timmars sömn per dag. Så visst vet jag egentligen att jag gör rätt men känslan tar över förnuftet ibland :oops:
Det kan vara bra att få en utomståendes råd ibland för att jaga bort osäkerheten! Tack!!

Ha en fortsatt bra dag!
/Rebecka
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"