Vill inte göra fel den här gången

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

AlbertsMor Kom hit får jag ge dig en kram! Tack skall du ha för att du är rätt på, jag hade snarare misstyckt det motsatta :lol:

Vad GOTT att höra att du också har haft en frågvis liten en. Du förstår, ibland tror jag att jag är ensam om det. "Alla andra" tycks ha ehm.. lugna små saker som inte ställer så mycket frågor.

Du sätter fingret på en grej; jag undrade här på morgonkvisten när vi i all sin dar kommer att komma ur denna MatVarTredjeTimme cirkus. De facto så är denna cirkus ibland igång redan efter 2½ timme. Lite så att jag får uppfattningen att mat blir svaret på alla hennes mest frågvisa frågor. Herregud, det kan faktiskt hända att hon udrar när hon skall få en ny blöja varpå vi svarar "ÄT!". Oj oj.

En annan sak du satte fingret på; överlevnadsångesten. Iom att Klimp skulle ha mer mat, därav 80% av hans frågor, och hade antagligen en ångest á la Big så är jag så fatalt RÄDD att ge Smulan den samma. Därav drar jag mer än gärna igång matningscirkusen efter 2½ timme.
:shock: Oj oj, här hemma ger vi inte napp som svar, vi ger mat. *Känner mig lite som en feeder*...

Känner igen det med tankarna då frågorna ställs i början av vagningen. Faktiskt så har jag dragit igång projekt ligga i vagnen, 2a dygnet idag. Men innan dess var det så ja gjorde. "Oj hon vill nog inte, bäst att ta upp henne. Oj så förskräcklig hon skriker" osv osv.

Och nej, vi har INTE några mysiga vakentimmar. De är mest.. himla himla tråkiga faktiskt. De första 15 minutrar efter maten kan vara lite trevliga, sen är de bara.. tråkiga. Jag hymlar inte med det, det är så det ser ut här och det är också det jag vill råda bot på.

Allt som allt, ett stort tack för dina rakt-på-tips och tankar! De hjälper massor!!
De tillsammans med de senaste inläggen från TorsMamma och Chokokaningen kommer att hjälpa mig att styra det här skeppet rätt.

TACK!!!
:heart:
AlbertsMor

Inlägg av AlbertsMor »

Hej Kalaskakan!

Hur går det för dig och smulan?

Tänker på er.
Storebror April 07
Lillebror Mars 09
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

AlbertsMor skrev:Hej Kalaskakan!

Hur går det för dig och smulan?

Tänker på er.
Heeejje! Och hejjeee alla andra kära medföljare!

Ja, det ÄR faktiskt dags för en uppdatering, jag har medvetet valt att inte berätta dagligen för jag ville hitta tendenserna här hemma. Di är som följer...

I onsdags fick jag erfara det där som det pratas om att man skall göra med Småfolk, NJUTA av dem :heart: Alltså, ALLT flöt på, ALLT funkade. Det var inga skrik, vi var i total samklang. Samtliga lurar funkade, inga skarvar. De enda skrik Smulan gav ifrån sig var då hon proklamerade "Snälla, nu vill jag sova".
Jag var helt förstummad, jag njöt hela dagen, tog tillvara på allt. Det var underbart! Det var så läskigt enkelt att vara tvåbarnsmamma då!!

Och så kom torsdagen.. alltså, jag kan skratta åt det nu, det gjorde jag inte då. INGET var i samklang, det klangande inte ens :roll: Tiderna var helt emot Smulans egna klocka eller nåt. Det var 10048272 frågor, jag hade svar på.. 3. INGET funkade kan jag säga. Jag njöt inte det minsta MEN insåg att allt berodde på frågor jag inte hade svar till. Så hur trött jag än var så visste jag varför allt var snett. :idea: :!: Något kära vänner, jag inte visste innan.

Fredagen då? Jo, fredagen valde konstigt nog Smulan samma tider som torsdagen och gårdagen flöt ok.
Jag har utrönat att hon är en trött dam, hon vill sova mycket och med Nancys eminenta och kloka svar, jo'ra jag terroriserade henne via pm :wink: , kunde jag lägga några pusselbitar till.
Smulan blir lätt övertrött, så hon läggs i sin vagn 15 minuter prick innan hon blir övertrött. Hon vaknar annars GÄRNA vid VARJE skarv. Jag visste inte att det var möjligt att göra det, men Smulan kan.

:arrow: 5 minuter, 20 minuter, 45 minuter, alla skarvar är hennes om hon är övertrött. Jag slet mitt hår i torsdags, jag ville kräkas natten till fredag då hon satte igång med det hela f.o.m 02.36, exakt 45 minuter efter att ha somnat från 01.00-målet. Sen fortsatte hon med att skarva vid varje lur dagtid.

Jag har backat vid vagningen också för jag fick känslan av att vi höll på att fastna i ett läskigt träsk där damen skrek i högan sky efter mer, så jäkla förbannad hon kan bli :shock: Att 53cm långa Småskräp kunde det visste jag då inte.
Nu lurar jag henne genom att slå/buffa på handtaget till vagnen så att hon tror att hon vagnas/rullar fram och tillbaka. Guuu' vad smart jag är 8) :mrgreen:
Hon har också tydligt berättat att hon mycket väl vet vad vagningen är och vad skaket i handtaget betyder. 53cm långa Småsaker är smarta Småsaker!

Vi går framåt, det gör vi. Natten till idag fick maken ta henne och gissa vad hon gör? Hon sover UTAN stök och bök, utan att vakna vid skarvar. Hon matades 22.30, vaknade nästa gång 02.00 och sov sedan till 05.30!
Trend? Do not know, men hoppas!
Skarvar på dagslurar endast på eftermiddagen då hon antagligen inte alls vill sova 2 timmar utan endast 1½ eller så. Återstår att se, för tidigt att säga än.

Min plan då?
:arrow: Gaska upp min attityd lite till, den är prima men jag vet att jag inte har nått toppen än :-k
:arrow: Vi är inbokade på work-shoppen i maj efter det skall 01.00 målet bort.
:arrow: Fortsätta att följa henne och med stadig hand guida.
:arrow: Fortsätta förstå varför i all sin dar hon skarvar så ofta och jämt och lösa det.
:!: :arrow: Sist men inte minst, fortsätta att tillåta mig själv att vanmäkta och för varje dag försöka få uppleva den Magiska Onsdagen igen [-o<

:heart:!![/i]
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

Glömde uppdatera ang. 3-dagars vagnkuren!
-Går kalas :thumbsup: Smulan ligger numera alltid i sin vagn på mage (med larm så klart).
Smulan har ställt sina frågor där, helt klart men som jag sa förut, det finns inga alternativ.
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Vad kul att höra att ni gör så stora framsteg! :D Grattis! :heart: :thumbsup: Och alldeles särskilt kul att det funkar med vagnen igen, därifrån känns det som att vägen är öppen mot en ordnad tillvaro!

Kom nu bara ihåg att hon fortfarande är plutteliten och att det kommer att gå upp och ned ett tag till - men lite i taget kommer hennes preferenser att börja utkristallisera sig, och om bara 4 veckor är ni redo att sätta ett schema! Hurra!
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

Dags för en uppdatering då?

Vad har vi mer klurat ut här hemma?
Jo, att Smulan är en tröttis. Inte en tröttis som "alla andra tröttisar" som sover sig igenom alla skarvar, måste väckas för att matas och är glada i vaket tillstånd nej då; Smulan är en tröttis som blir förbannad när hon måste vara vaken samtidigt som hon inte lyckas klura ut hur man gör för att somna.

Hänger ni med? Är jag ensam om en sådan tröttis?
Exempel;
:arrow: Smulan sover sina timmar och vaknar sen. Hon vill vakna men tycks fastna i landet mellan vaket och sömn. Så hon klagar, högt (dvs. skriker) och länge. Så inser hon att hon är här, i verkligheten :shock: . Köper det en stund och sen kommer det igen - skriken. Det är som omvänt mot förut, när hon skrek efter att ha sovit ett par minuter. Istället för ett "ÅNEJ nu somnar jag, nu DÖR jag" så är det "ÅNEJ nu är jag här, i verkligheten, jag vill inte, ta mig tillbaka till det där sköna".

Innebär att de mesta av hennes vakna stunder fortfarande består av skrik, många frågor jag inte kan svara på. Eller, hon får samma svar varje gång, alla dagar. Under ett vaket 1,5-2 timmars pass så vill hon somna typ 3502 gånger, trots IDOGA försök av oss att hålla henne vaken, glad och pigg.

6 veckor gammal skarvar hon ännu vid lurarna, den luren som hon skarvar minst på är den mitt på dagen, där hon behöver dra 2,5 timmar för att orka vara vaken minst 1,5 efter det.

Vi har får nu erfara kvällstrasslet (jo'ra Nancy, nu är vi där) ](*,) #-o :shock: Fy F*N säger jag, nu fattar jag vad det är ni pratar om. Efter 16.00 är det stört omöjligt att få henne att ta en lur. Igår var hon vaken från 16.00 till 20.20 där vi till slut lyckades knocka henne med mat.

Slingrigt var det ja...
Efter att ha kunnat backa en del med vagningen är vi tillbaka i full vagning. Bara hon sover, tänker vi. Hon måste sova sig igenom alla skarvar både dag och natt, annars blir det ren träsk.
Tröstar och gaskar mig med att vi inte är ensama om det efter att ha läst de flesta trådar här på "Späda..".

Nätterna; hon sover fortfarande som tokbästast fram till 01-02. Mellan 02-04/05 är det mycket bök och stök, en del vagning. Morgon lyckas vi ibland göra 06.00, oftast vill hon göra det vid 05. Vidriga vargtimme, säger jag!

Är det bara baksteg då? Nej!! Ett par framsteg är det faktiskt :heart:

:arrow: Smulan har visat tendenser att sova längre och längre. De senaste 2 nätter/kvällar har hon dragit nästan 6 timmar. De har inträffat 20-02.. Det har inte varit läge att vända på henne/ta upp henne för en slurk 22.00 då hon äntligen somnar efter kvällstrassel. Inte heller går det att ha en rytm där hon är vaken fram till 21.00-tiden eftersom kvällstrasslet ju är här.
Min förhoppning är att vi snart får ordning på trasslet och kan styra upp tiderna här så att hon sover 22.00-04.00.

:arrow: Min attityd är tillbaka, den är ja jovars på topp. Så nu... :twisted: :heart:!!

:arrow: Hon äter effektivare och hon äter MYCKET. Eftersom vi ju flaskar så ser vi tydligt. Hon äter oftast 165ml/mål, en del trugande ÄR det med de sista slattarna men allt går ner.

:arrow: Överlevnadsångesten är vi förbi så det skriker om det (AlbertsMor, du anar inte så rätt du hade!!). Smulan vet mycket väl att vi bevakar hennes intressen då maten kommer var 4e timme. Några "Ge mig mat"-skrik/frågor finns inte.

:arrow: Vissa uppvak klarar hon faktiskt själv. Så det är inte så att vi är där och duttar och vagnar så FORT hon piper, tvärtom. Smulan kan ibland!

......

Ja, så är det här hemma.
Steg fram och steg bak! Ni som känner igen er får mer än gärna lämna ett par rader här i tråden och ni som har egna trådar; fortsätt att skriva och berätta där!

KRAM!!
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Hej! :D

Grattis till stillad överlevnandsångest! =D> =D> =D> :thumbsup: Ni har officiellt klarat det första steget mot en lycklig och ordnad tillvaro för alla parter!

Jag rekommenderar bärsjal för kvällstrasslare. Enkelt och vänligt sätt att TVINGA fram en tupplur och hindra kaos från att utbryta (eller få stopp på ett kaos som redan har utbrutit) medan man själv ändå har händerna fria för att ägna sig åt matlagning, storasyskon eller vad det nu är som stressar en och gör att kvällstrassel alltid infaller när man verkligen inte har tid med det. (Om du inte har nån som kan lära dig hur man gör finns det massor av klipp på youtube som visar hur man knyter en sjal.)

Som kloka Nancy skrev till mig när jag började försöka lägga schema åt Bebbo: varför ska du hålla ett barn som vill sova kl 20 vaket till kl 22? Go with the flow, baby! :lol:

Kör vidare på den inslagna vägen och håll oss underrättade!
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

chokladkaninen skrev:Hej! :D

Grattis till stillad överlevnandsångest! =D> =D> =D> :thumbsup: Ni har officiellt klarat det första steget mot en lycklig och ordnad tillvaro för alla parter!
Du har så rätt så! Det är rätt stort, NU ser jag hur stort det är :lol:

Som kloka Nancy skrev till mig när jag började försöka lägga schema åt Bebbo: varför ska du hålla ett barn som vill sova kl 20 vaket till kl 22? Go with the flow, baby!
Chokobejb, jag har faktiskt inte en aning, åter igen, så rätt så! Vill damen somna 20 så får dä' bli' 20.00.

Sjalen skall testas, jag blir en smula svettig här får jag erkänna. Men heck, det är faktiskt JAG som vet bäst och eftersom jag vet bäst så gör hon bäst i att ta sig en lur :twisted: :lol:

Tack för dina peppande uppmärksamningar Chokodarling!
elinmats

Inlägg av elinmats »

Hej Kalaskakan! Jag är fortfarande imponerad av din inställning och attityd! och bra att du tar reda på hur din lilla smula funkar!
Här hemma kämpar jag som en idiot för att få in två mål inom 1 timme eller 1,5 timmar. Det är väldigt svårt just nu. Hon orkar bara vara vaken 1,5 timme och tar för det mesta bara ett bröst... suck. Det gör ju att hon vaknar efter 1 timme. Igår hade vi kalas här så då tog jag uppe henne och ammade när hon vaknade efter 1 timme och då sov hon vidare två timmar till. Sammanlagt tre timmar alltså.
Ja, vad gör man...
Å andra sidan lyckades hon sova 6 timmar igår natt (inte i natt dock)
Upp och ner här också som du ser :)
Pojke, 7 maj 2002 och en flicka, 7 feb 2005, en flicka 29 mars 2009-39+6. En flicka i himlen som blev 5 månader i magen.
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

Heeej Elinmats!

Lovely att du berättar om hur det går för er :)
Vad kul att du ser det så gällande min attityd, nog är den på topp men du (och alla andra som läser) skall veta att jag har mina mörka stunder. Så jag inte ger intrycket att vi lullar på rosa moln och allt bara funkar. (Jag kan ibland nämligen få det intrycket i andra trådar, glömma bort att det finns mörka moln och bara känna mig än mer vanmäktig när det beger sig).

Håhå har du också en tröttis? Det kanske är enklare när man ger flaska; vad jag märkte i början var att det inte gick att truga 2a omgången direkt, jag fick vänta ca 45-50 minuter.
Jag har också märkt att Smulan lär sig att äta mer effektivt. Kan det vara så för dig med? Att Lillfisan inte helt har effektiviserat sig ännu och hinner därmed somna? Isf vanmäkta inte, för kan Smulan här lära sig så kommer din dit också :heart:
Nu äter Smulan som sagt mer under 1a omgången och behöver inte ha 45-50 minuter till den 2a.

:D jaa.. vad gör man? Shit, det är bara till att rida ut det här!
Kram och tack för att du delar med dig!

Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

*Harklar mig*... 8-[ *tar ton*...
Och ger en update 8)

Alltså, idag var vi på Annas workshop och jag kan säga så här att hade vi inte gått den hade det barkat åt fel håll här hemma.

Summa summarum, Mamma Kaka har varit en smula OTYDLIG. Den polleten trillade ner big time idag när Anna tillsammans med TorsMamma visade hur man tar ledningen och inte leker "Rädda Barnet" för "Rädda Barnet" är vad vi har gjort här hemma.

Misstaget vi har gjort är att vi har läst på i Barnaboken men inte handlat enligt instruktioner.
Exempel;

-Vi har låtit Smulan ta både en och tre 5 minuters lurar under sina 2 timmar vaket. Visade sig idag att det förvirrade damen som inte fick besked om huruvida det var vaken- eller slummerstund.

-Vi har låtit Smulan ta både en och tre 5 minuters lurar när hon äter. Visade sig idag att det inte gav damen besked om huruvida det var vaken- eller matstund.

-Vi har typ ehm.. :roll: typ mest suttit på soffan med henne och varit sociala. Sa sig självt dag vilka jäkla urtråkiga typer VI har varit, jag menar, en grand tour i huset till och från för att titta på ALLA spännande prylar är ju mycket mycket roligare! Så "social" har vi gett besked betyder "sitta på soffan som en urboring jag-vet-inte-vad, mer spännande än så här blir det inte.

Så inte undra på att hon inte har varit nöjd. Jag hade inte varit det iaf.

Alltså följer en 3-dagars Tydlighetskur där dessa smålurar skall bort, Smulans samtliga frågor skall besvaras tydligt. Jag kan se nu att hennes skrik verkligen har varit FRÅGOR. Frågor i stil med Hur skall NI ha det? VAD är det vi skall göra? Vad ÄR det vi skall göra? KAN vi göra något? Kan vi göra NÅGOT? osv osv.

Dock har vi inte gjort allt så himla himla galet ty Smulan överraskade oss med sina första sammanhängande 6 timmars sömn i natt, *yeeeih*! Hon har tenderat, hn har sovit 5 på raken och natten till idag kom de 6.

Sist men inte minst:
TACK Anna och TorsMamma för en galet givande dag idag!! Tusen tack!!
:heart: :heart: :heart:
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej Kalaskakan, TAck själv :heart:

Du kommer att få värsta ordningen nu när du vet hur man gör. Kanske vill du hoppa in i våra andra trådar och hjälpa till och svara nu när du vet hur man gör? :lol: :wink:

Kram och lycka till, vi finns här för dig och jag vet att du kan detta nu. Det blir så bra, så bra! :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Pricken745

Inlägg av Pricken745 »

Hej Kalaskakan:-)

Din tråd är verkligen underhållande och lärorikt........snart får jag börja ställa frågor till dig istället för diplomerade kurare :D .....det verkar ju gå hur bra som helst för er.

....och håller med om att workshopen var kanon........ ibland känns det som om man behövde en sådan 1/månad.......minnet tryter ganska fort och tar nog efter de små barnen ............. har en massa frågor hela tiden oxh någon måste ju besvara dem :lol: :lol:

Lycka till

kraaaaaaaaaaaaam
Pricken
Mamma till
:heart: prinsessa nr 1 Född 16/3-2009 (38+3) :heart:
:heart: prinsessa nr 2 Född 24/1-2011 (39+3) :heart:
ElinN

Inlägg av ElinN »

Det låter toppen med workshopen! :thumbsup: =D>

Glöm inte att hålla oss uppdaterade! :wink: :heart:
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

:oops:
Tackar tackar tjejer för era värmande och peppande ord! Ger mig push framåt här :wink: :thumbsup: :heart:

Vill komma in med ett par iakttagelser hos Smulan, kanske hjälper det någon som följer tråden.

I tisdags och onsdags (dvs. de föregående 2 och 1 dygnen) har Smulans lurar på dagen strulat ordentligt pga. diverse utflykt (som dessvärre MÅSTE ske) vilket resulterade i en grymt övertrött tjej till kvällarna som inte somnade förän 21.00-tiden. I runda slängar sov hon 3 timmar för lite både på tisdagen och onsdagen, alldeles för många timmar för en 6 veckors och tröttis.

:arrow: Resultatet av denna övertrötthet visade sig i synerhet igår då hennes matintag sjönk rejält, från ca 830ml/dygn till 630ml igår! :!: Ingen tvekan om att tjejen var för trött för att äta :!:

:arrow: Resultatet av hennes låga matintag igår kom idag, där samtliga lurar har "strulat" trots att vi har gjort alla rätt under vakentimmarna vilka samtliga hölls i 2 timmar.

Tänkte dela med mig så kan fler felsöka eller kanske tänka på att titta på föregående dygns äventyr då något strular under dagens dato.

Summa summarum:
Störda/för korta dagslurar gav kortare nattsömn pga. övertrötthet och svårighet att somna i tid till natten.
Kortare nätter skapade en för trött-för-att-äta-tjej vilket slutade i för lite mat.
För lite mat strulade till dagslurar tredje dygnet.

:idea: Onda spiralen av för lite mat bröts slutligen idag genom att vi tog upp Smulan för mat strax innan hon vaknade. Onda spiralen av för lite sömn bryts i natt och imorgon ( [-o< I do pray)!

Man vänder alltså inte på steken på ett dygn inte men skam den som ger sig 8)

*Tjing*!
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"