kurar om i natt - schemakoll
-
tvåbarnsmamma08
kurar om i natt - schemakoll
Hej!
Jag ska kura om min dotter på snart 8 mån i natt. Vi lyckades tyvärr schabbla bort en mycket lyckad kurning vid 4 månader efter några månader. Men nu ska det bli ordning på sömnen igen! Tänkte bara stämma av det nya schemat:
7 frukost (ammning)
9 mellis (lite välling och frukt)
9.30-10 tupplur ute
11 lunch (puré och bröstslurk)
12.30-14.30 sova ute
14.30 mellis (välling eller yoghurt, frukt och lite bröd)
16.45-17.05 (tupplur inne)
17.15 middag (gröt och fruktpuré samt smakbitar från familjens middag)
18.30 bad
19 kvällsslurk (bröst+välling)
19.30 sova natt
Vad tror ni om schemat? För många mellanmål?
Det ska bli väldigt spännande att se hur hon reagerar på omkurningen. Nu har jag tagit upp henne i sängen och låtit henne snutta hela natten de senaste veckorna (jag vet....). Men jag tror att hon någonstans fortfarande vet vad som gäller. Så det blir väl lite viljornas kamp i natt. Nå, trygg och vänlig ska jag satsa på. Här ska sovas!
Jag ska kura om min dotter på snart 8 mån i natt. Vi lyckades tyvärr schabbla bort en mycket lyckad kurning vid 4 månader efter några månader. Men nu ska det bli ordning på sömnen igen! Tänkte bara stämma av det nya schemat:
7 frukost (ammning)
9 mellis (lite välling och frukt)
9.30-10 tupplur ute
11 lunch (puré och bröstslurk)
12.30-14.30 sova ute
14.30 mellis (välling eller yoghurt, frukt och lite bröd)
16.45-17.05 (tupplur inne)
17.15 middag (gröt och fruktpuré samt smakbitar från familjens middag)
18.30 bad
19 kvällsslurk (bröst+välling)
19.30 sova natt
Vad tror ni om schemat? För många mellanmål?
Det ska bli väldigt spännande att se hur hon reagerar på omkurningen. Nu har jag tagit upp henne i sängen och låtit henne snutta hela natten de senaste veckorna (jag vet....). Men jag tror att hon någonstans fortfarande vet vad som gäller. Så det blir väl lite viljornas kamp i natt. Nå, trygg och vänlig ska jag satsa på. Här ska sovas!
-
tvåbarnsmamma08
Efter att ha läst lite i de olika trådarna har jag en till fråga: om eget rum. Vår minsta ligger i vårt sovrum (8 mån) och där har jag mörklagt. Vi har inte kunnat göra ett eget rum i rummet åt henne, det finns inte plats helt enkelt (om draperiet hänger för nära sängen kommer hon ju bara att leka med det). Storasyster (4 år) har eget rum men hon vill absolut inte ha helt mörkt, det tycker hon är läskigt. Dessutom är hon inte kurad, så hon vaknar ofta tidigt på mornarna. Jag tror hon kommer att väcka lillasyster för tidigt. Så vad är värst av två onda: att ligga med oss i mörkt rum eller med storasyster som vaknar tidigt i ett ljust rum?
-
tvåbarnsmamma08
Hej! Hoppas det gick bra i natt!
Lite schemafeedback: Det ser bra ut
. 30 min är inte naturligt för de flesta, såg att det var det på första sovpasset. Det kan vara ett mellanmål för mycket på morgonen, men det känner ni bäst själva. Vi har lagt till ett extra mål och det funkar bra för oss!
Jag hade nog lagt henne i ert rum och startar en tråd på äldre kurbarn för att hjälpa även stora tjejen att bli trygg i sin sömn. Mörker är ju lite av en förutsättning för att kunna sova gott även på morgonkvisten så det hade jag satsat på.
Det viktiga är att ljuset inte kommer direkt på barnet när det är öppet. Själv har jag kört med helt stängd dörr.
Lycka till i natt!
Kram Emma
Lite schemafeedback: Det ser bra ut
Jag hade nog lagt henne i ert rum och startar en tråd på äldre kurbarn för att hjälpa även stora tjejen att bli trygg i sin sömn. Mörker är ju lite av en förutsättning för att kunna sova gott även på morgonkvisten så det hade jag satsat på.
Det viktiga är att ljuset inte kommer direkt på barnet när det är öppet. Själv har jag kört med helt stängd dörr.
Lycka till i natt!
Kram Emma
Hej där!
Vill bara komma in med tips om "öppen dörr" ljuset.. Vi har hängt upp ett täcke på insidan av dörren som täcker för det mesta av ljus-insläppet, men ger ändå luft in..
Spikade upp det i karmen så det fungerar som en "sluss" typ..
Lycka till!!
Vill bara komma in med tips om "öppen dörr" ljuset.. Vi har hängt upp ett täcke på insidan av dörren som täcker för det mesta av ljus-insläppet, men ger ändå luft in..
Spikade upp det i karmen så det fungerar som en "sluss" typ..
Lycka till!!
Beckabus 080630, en vecka för tidigt, med planerat snitt pga sätesbjudning! Kurstart 090115!
-
tvåbarnsmamma08
Hej igen!
Tack för tipsen. Första natten gick rätt bra. Hon vaknade väldigt mycket mellan fem och sju. Hon verkade tycka att sju var väl sent att stiga upp... Men det kändes som om vi "pratade" hela tiden. Inga hysteriska skrik- eller gråtattacker, utan mer kortare rop som jag svarade på med ramsa. Så blev hon tyst. Men så gnällde/ropade hon igen strax därpå. Och så var det som sagt mest hela morgonen. Vet inte om hon somnade till däremellan eller inte. Hon är rätt förkyld också vilket såklart gör det svårare att somna om.
Nå, nu sitter jag här andra natten. vakar igen men om jag fattat det rätt ska jag vara sparsammare med att gå in (vilket jag gjorde många, många gånger igår) så nu ska jag försöka med bara ramsan. Men ska man vara sparsam med ramsandet också? Eller kommer det nästa natt? Ska jag svara direkt när hon ropar eller se om hon somnar om? Känner mig inte helt hundra alltså. Får väl ta det som det kommer. Men vore tacksam på lite input på hur mycket/ofta man ska ramsa. Om hon ropar till, ska jag svara direkt då med ramsa eller vånta och se vad hon gör? Om jag ramsar och hon är tyst och sen efter ett tag piper till igen, ska jag svara direkt på det också? kanske bara en gång/vers?
Det här blev väldigt långt, hoppas det inte blev alltför virrigt
Tack för tipsen. Första natten gick rätt bra. Hon vaknade väldigt mycket mellan fem och sju. Hon verkade tycka att sju var väl sent att stiga upp... Men det kändes som om vi "pratade" hela tiden. Inga hysteriska skrik- eller gråtattacker, utan mer kortare rop som jag svarade på med ramsa. Så blev hon tyst. Men så gnällde/ropade hon igen strax därpå. Och så var det som sagt mest hela morgonen. Vet inte om hon somnade till däremellan eller inte. Hon är rätt förkyld också vilket såklart gör det svårare att somna om.
Nå, nu sitter jag här andra natten. vakar igen men om jag fattat det rätt ska jag vara sparsammare med att gå in (vilket jag gjorde många, många gånger igår) så nu ska jag försöka med bara ramsan. Men ska man vara sparsam med ramsandet också? Eller kommer det nästa natt? Ska jag svara direkt när hon ropar eller se om hon somnar om? Känner mig inte helt hundra alltså. Får väl ta det som det kommer. Men vore tacksam på lite input på hur mycket/ofta man ska ramsa. Om hon ropar till, ska jag svara direkt då med ramsa eller vånta och se vad hon gör? Om jag ramsar och hon är tyst och sen efter ett tag piper till igen, ska jag svara direkt på det också? kanske bara en gång/vers?
Det här blev väldigt långt, hoppas det inte blev alltför virrigt
Hej
Är det gnöl tycker jag inte du ska göra något utan låta det bero.Är det gråt så svara med en ramsa.Ibland så stör man istället.
Piper hon ett tag efer du ramsat tycker jag inte du ska göra något,men bekräftelseramsa om hon piper efter du ramsat så att du får sista ordet om man säger.
Ramsa x4.Om det behövs flera gånger.
Lycka till nu inatt och berätta gärna hur det går för er.
/ulrika
Det är det där du måste känna av.Är det gnöl eller gråt?Men ska man vara sparsam med ramsandet också? Eller kommer det nästa natt? Ska jag svara direkt när hon ropar eller se om hon somnar om? Känner mig inte helt hundra alltså. Får väl ta det som det kommer. Men vore tacksam på lite input på hur mycket/ofta man ska ramsa. Om hon ropar till, ska jag svara direkt då med ramsa eller vånta och se vad hon gör? Om jag ramsar och hon är tyst och sen efter ett tag piper till igen, ska jag svara direkt på det också? kanske bara en gång/vers?
Är det gnöl tycker jag inte du ska göra något utan låta det bero.Är det gråt så svara med en ramsa.Ibland så stör man istället.
Piper hon ett tag efer du ramsat tycker jag inte du ska göra något,men bekräftelseramsa om hon piper efter du ramsat så att du får sista ordet om man säger.
Ramsa x4.Om det behövs flera gånger.
Lycka till nu inatt och berätta gärna hur det går för er.
/ulrika
mamma till goaste killen Jacob 17/3-02
och till goaste tjejen Liw 1/1-07
Det där med att vakna tidigare är en klassiker.Det är därför det är sååå viktigt att ha det becksvart i rummet.
Man tror man har sovit klart och därför vill upp.Men dom sista timmarna eller timmen är i längden jätteviktig för välmåendet och kommer med tiden.
/ulrika
Man tror man har sovit klart och därför vill upp.Men dom sista timmarna eller timmen är i längden jätteviktig för välmåendet och kommer med tiden.
/ulrika
mamma till goaste killen Jacob 17/3-02
och till goaste tjejen Liw 1/1-07
-
tvåbarnsmamma08
Det går framåt! Tredje natten vaknade hon en gång på natten och sen väckte vi henne kvart i sju (vi flyttade uppvaket till kvart i istället för sju eftersom storasyster ändå går upp då). I går natt sov hon rakt igenom! MEN! 06.44, alltså precis innan vi skulle storma in, vaknar hon och skriker ilsket!. Aj, aj. Jag ramsade rätt förvirrat, för jag blev så tagen på sängen. Jag stannade bokstavligen med handen på dörrhandtaget. Så försökte jag ramsa lite och gick in när hon typ drog efter andan mellan två sura skrik. Men då höll jag upp väckarklockan, hon tystnade och tittade undrande på den och då passade jag på att ta upp henne. Men det kändes ändå som att hon skrek in oss till henne, vilket ju inte är helt lyckat. Men det är ju svårt om hon vaknar precis i rätt tid men börjar med att skrika. Hur gör man då?
Idag har hon varit superhungrig, bajsat massor, vaknat till under lunchvilan och då buffade jag henne ("får" man det under utevilan? Det är svårt att bara ramsa när man är ute...) och så slocknade hon efter en kort inledande protest i precis rätt tid. Ska bli spännande att se hur det går i natt.
Idag har hon varit superhungrig, bajsat massor, vaknat till under lunchvilan och då buffade jag henne ("får" man det under utevilan? Det är svårt att bara ramsa när man är ute...) och så slocknade hon efter en kort inledande protest i precis rätt tid. Ska bli spännande att se hur det går i natt.
Hej där! Visst kan man lätt förivra sig och göra lite galet, trots att man egentligen vet vad som gäller
Men jag tycker nog att du löste det bra ändå!!
Kul att hennes aptit kommit igång ordentligt.. känns alltid gott när dom små äter bra!!
Det med att buffa.. akta dig bara så det inte blir för mycket så du hamnar i buff-träsket här nu.. du har ju ändå kommit en bit in i kuren nu, så ramsan ska sitta.. Strunta i att du är ute!!
Självklart gick natten bra, eller hur??
*kram*
Kul att hennes aptit kommit igång ordentligt.. känns alltid gott när dom små äter bra!!
Det med att buffa.. akta dig bara så det inte blir för mycket så du hamnar i buff-träsket här nu.. du har ju ändå kommit en bit in i kuren nu, så ramsan ska sitta.. Strunta i att du är ute!!
Självklart gick natten bra, eller hur??
*kram*
Beckabus 080630, en vecka för tidigt, med planerat snitt pga sätesbjudning! Kurstart 090115!