Getost

Många föräldrar har hittat lösningar som fungerar för deras barn, men som inte nödvändigtvis kommer från IAHP. Ex. homeopati, dieter, kosttillskott o.d.
Här kan man diskutera.
Skriv svar
kärringen

Getost

Inlägg av kärringen »

Vid vanlig mjölkallergi kan man ju ge getost och fårost. Nu finns ju bägge delarna även som mjukost, hur funkar det vid Gf/Cf???
kärringen

Inlägg av kärringen »

Jag har ställt frågan till den dietist på Allergimat, medelar när jag fått svar!
inger
Kontakt:

Så här skriver

Inlägg av inger »

Så här skriver Peter Wilhelmsson i boken Friskare barn(sid126)

Om barnet får slembildning och besvär av mjölkprodukter är det bäst att sluta med dem.
Prova getmjölk i stället eftersom barnet oftast tål getmjölk bättre än komjölk. Getmjölk liknar mer komjölk i sammansättningen. Getost occh fårost som är naturlig och opastöriserad brukar tolereras mycket bättre än vanlig ost.

Wilhelsson menar att om barnet varken tål getmjölk eller komjölk så kan man ge mjölkfri mat.
Han menar att propagandan för hur nyttig mjölk är, är väldigt överdriven här i Sverige.
Två underbara tonåringar

http://barnboksnatet.blogspot.com/
Fd Medlem

Inlägg av Fd Medlem »

Komjölk innehåller proteinerna kasein och vassle. Ofta är det kaseinet som ställer till det. Huruvida get- och fårmjölk innehåller kasein vet jag inte, men getost påminner hursom mer om humanmjölk. Vet att det pågår forskning kring bm-ersättning baserad på getmjölk. Det finns redan att köpa i vissa butiker, bla Gyningen här i Stockholm.
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Kasein finns i all mjölk och mest i ost (som ju nästan bara är kasein och fett). De flesta som reagerar på komjölk via allergi mot proteinet reagerar också på får/getmjölk och laktos finns också i alla.
Ewa

Inlägg av Ewa »

TorpSara skrev:Kasein finns i all mjölk och mest i ost (som ju nästan bara är kasein och fett). De flesta som reagerar på komjölk via allergi mot proteinet reagerar också på får/getmjölk och laktos finns också i alla.
japp - har vi märkt av här hemma. Och fick också rekommenderat av allergiläkare att hålla oss ifrån.
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Fd Medlem

Inlägg av Fd Medlem »

Det är spännande allt detta...
Här intar vi en hel del vassle i form av proteinpulver i smoothies, stora som små. Går hur fint som helst. Jag har pratat med "vår" allergiläkare och "vår" naturläkare om just kasein vs vassle och båda bekräftar att man kan tåla vassle, men inte kasein. Get- och fårost äter vi ibland, och Hugo ÄLSKAR (han ratar de flesta komjölksprodukter) men det är så pass sällan att några reaktioner inte märkts.
Äter man komjölksprodukter kan det ju lätt bli det varje dag.

Man får prova sig fram, varsamt...

Vi körde för övrigt en provokation nyligen, gav fetyoghurt flera gånger i veckan och använde komjölk när vi gjorde pannkakor. En och annan glass blev det också. Gick fint 2 veckor. Sen kom två små eksem som på posten :(
Urk, Hugo är snart 3 och jag hade hoppats att han var en av den majoritet som har blivit av med sin allergi tills dess...
Skriv svar

Återgå till "Frågor om alternativa vägar som inte är IAHP"