Jag funderar på om det är för tidigt att införa bara en lur för en ganska så nybliven ettåring? Den korta förmiddagsluren har den senaste veckan blivit tämligen omöjlig att få till. Jag tror att det beror på att ensamleken nu är uppe i två timmar och att han antagligen passar på att sova några minuter här och var under den tiden.
Upprepar också en undran som jag stack in i en annan tråd förut; hur göra vid för tidiga uppvak på morgonen? Oftast rör det sig om att han vaknar vid halvsju istället för sju, som är den tänkta tiden. Hälften av morgnarna vaknar han tidigt och andra hälften måste jag väcka honom. Ska jag göra morgon när han vaknar för tidigt eller låta honom hållas och gå in den vanliga tiden ändå? Det känns som att han är såpass stor nu att det inte handlar om att försöka få till ett omsomnande.
Någon som har tankar eller tips?
Två sömnfrågor
-
father of sons
Hej!
Nej, det är inte för tidigt med en lur.
Erbjud ensamlek 2h (där han vid behov kan ta sig en liten lur) och flytta fram f.m-luren till en lång-lur mitt på dan.
Är han väääldigt trött på kvällen så lägger ni honom lite tidigare bara eller erbjuder en liten 5-minuterslur.
Det kommer gå lysande!
Ang. tidiga uppvak: let it be
En halvtimme innan morgon är ingenting! (på natten händer ingenting).
Vi har haft perioder där sonen vaknat upp till en timme innan morgon och det går verkligen över efter ett par dagar. Vi har inte gjort någonting men har ramsan i bakfickan OM det skulle behövas.
Lycka till!
/ Mamman till sonen
-
sanna med son
Nu sitter jag här och pusslar med nytt schema som ska gälla från imorgon. Det blir långlur 11.30- 13.30, tror inte att det går att hålla honom vaken längre på förmiddagen.
Då låter jag honom alltså sköta sina tidiga morgnar själv. Det känns faktiskt skönt att våga slappna av mer och mer vad gäller inställningen till hans sömn. Han vet ju vad som gäller och klarar av det 8)
-
father of sons
-
sanna med son
Tack för ditt schema- har nu fått ihop ett som jag ser fram emot att få i drift. Dessvärre har sonen varit dunderförkyld i några dagar så han har fått kurera sig med sina två lurar ännu ett tag.
Vi har också börjat göra morgon halvsju istället för sju. En eftergift åt barnets, för mig egendomliga, morgonglädje som kombineras med sammanbrott av kvällströtthet. Nu får han ju lägga sig 18.30 och ibland redan vid 18 och det verkar vara precis vad han behöver för att kunna få ut någonting även av dagens sista timme.
Vi har också börjat göra morgon halvsju istället för sju. En eftergift åt barnets, för mig egendomliga, morgonglädje som kombineras med sammanbrott av kvällströtthet. Nu får han ju lägga sig 18.30 och ibland redan vid 18 och det verkar vara precis vad han behöver för att kunna få ut någonting även av dagens sista timme.