Tack, tack, tack för all hjälp från Barnaboken och också all information på denna web sida!!!!! Vi bor i USA och jag har kännt mig väldigt långt hemmifrån under denna tid. Vår pojke är snart 6 månader och har såvit väldigt dåligt, både natt och dag. Vår läkare tyckte han skulle ta sömnmedel nu tillslut, men det vill vi inte. Det kändes helt rätt och så enormt befriande att läsa om SHN kuren. Vi är nu inne på vår tredje dag, d.v.s. två nätter har gått och det har gått bra. Jag ramsade endast, ingen buffning, under hela denna andra natt och han somnade om bra även om det tog sin tid. Endast på tidiga morgonen gick jag in en kort stund för att lugna och lägga till rätta. Men på dagen har det inte gått bra och jag känner att min attityd är litet osäker just nu och det är ju illa. Han har aldrig somnat av sig själv tidigare utan vi har alltid gått och gått med honom i vagnen, annars har han inte somnat. Mycket dåliga vanor att bli av med nu. Nu lägger jag honom på de bestämnda tiderna i vagnen stillastående ute eller i hans säng inne, lägger tillrätta och ramsar. Han har somnat efter några ramse omgångar, men när han vaknar igen efter 25 - 40 min så är det som kört trots att han är trött fortfarande och planen är att han skall sova i 1.5 tim. Han klagar, är ledsen och arg. Jag ramsar och försöker låta honom vara så mycket som möjligt. Har också buffat men det har inte funkat och det är nog för att jag blir osäker. Man skall ju buffa mindre och mindre och då jag inte buffat alls under natten känns det som att jag ju inte borde buffa under dagen, men han är ju så ledsen. Det är svårare på dagen att avgöra hur nödvändigt det egentilgen är att buffa honom för mig. Jag oroar mig för att ingripa för mycket på samma gång som att jag oroar mig för att han är för ledsen nu. Hur skall jag göra för att dag sovningen skall funka bättre?
Jag är också förvirrad över hur man skall läggas att sova under dagen. Jag har läst att de skall känna det som att de bara tar en lur mitt i dagens händelser, allt fortsätter att pågå runtomkring, men också att man skall lägga skynke över. När jag lagt min son att sova ute har jag lagt honom tillrätta i vagnen, solfjädrat och gått ifrån med ramsan och INTE haft sufletten uppe utan han har haft full uppsyn över allt omkring sig, d.v.s. mig och min dotter som sysslar eller leker med något. Två gånger har själva insomnandet gått jätte bra, enligt mina perspektiv - jag är rent chockad! och glad som bara den. Jag har inte behövt göra något mera utan han har små protesterat men somnat inom 10 min. Det tycker jag är fantastiskt då han alltid tidigare har behövt bli buren, vaggad eller ammad till sömns. Båda de gångerna sov han också sina fulla 45 min som var planen för de tupplurarna och behövde t.o.m. väckas! Han som alltid brukar vakna efter 10 -15 min och då vaggas igen för att somna om. Vet inte om det är mest för att han är extra trött nu eller om kuren redan har verkat så bra. Jag tror ju det. Men när jag lagt honom i hans spjälsäng inne i vårt sovrum (vi sover nu under kuren och några veckor till på soffan i vardagsrummet!) så har det inte gått bra alls någon gång. Ute har det varit 50% bra. Så jag är förvirrad.
Är det OK att ändra schemat så här mitt i om det tycks som om han vill sova längre när det är menat att han skall sova 45 min(eftermiddags lur) mot den middags lur som var menad att ta i.5 min men aldrig lyckas?
Svårt att sova på dagen
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Då ser du bl a att kuren ju är en process och det gäller att INTE se tillbaka eller åt sidorna utan bara framåt. Ingenting får komma i närheten av stagnation nu. Själva kuren är till för nya vanors införande - nya tider, ett helt nytt litet liv
Men det är INTE dags för otålighet och osäkerhet och det är INTE någon bra idé att laborera med schemat förrän tidigast efter uppföljningsveckan och då ska det vara mycket försiktigt
Så som sagt - se inte bakåt och inte åt sidorna. Se framåt och ha andra ögat i boken/texterna och det tredje på klockan
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Tack för hjälpen. Nej tyvärr har jag inte SHN boken. Min mamma skall skicka den från Sverige, men jag vet inte när hon kommer att få det gjort och jag kände det vore värre att vänta och har därför läst på här och skall definitivt fortsätta med det. Jag har Barnaboken från 1983, min mammas gamla som jag minns henne läsa i då jag var i 10 års åldern och fick mina småbröder. Så det är roligt att den gått i arv, men jag behöver verkligen SHN boken och ser fram emot den och DVD.
Vill tacka dig så mycket för allt. Vilket livsverk! Vad du gett till tusentals barn och föräldrar - människor!!!
Ja, jag behöver lära mig att inte oroa mig för det som inte blev rätt utan se framemot och göra bättre nästa gång. Vi är på rätt väg och det är så skönt mitt i all trötthet och stress att få tillvaron att fungera.
Vill tacka dig så mycket för allt. Vilket livsverk! Vad du gett till tusentals barn och föräldrar - människor!!!
Ja, jag behöver lära mig att inte oroa mig för det som inte blev rätt utan se framemot och göra bättre nästa gång. Vi är på rätt väg och det är så skönt mitt i all trötthet och stress att få tillvaron att fungera.