Standardmodellad som slutat sova

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, stackare... :cry:

Hur fungerar fruktpureer? De man köper i affären är nästan bara vätska och då skulle ni kunna ge äpple, banan (inte päron och Kiwi) frukter, gärna kalla brukar de gilla. Detta var allt som min son levde på när han fick tänder. Om ni inte har någon lös avföring kan ni även köra på päron om ni vill.

Viktigt är ju att ni får ingång kisseriet, men kanske om ni behöver ge på natten, ge i sömnen och inte när HAN vaknar typ. Hänger du med här? Dvs. ge när du går och lägger dig med en spruta in i munnen i sängen eller så. Ställ klockan och ge en gång på natten och ge sen på morgonen. Men ge INTE när han vaknar, låt honom vara i det längsta och ge ramsa som besked, har ni inte använt ramsan på länge så kan man få säga det x20 om det vill sig illa. Men man ger sig inte mindre än med att ramsan har sista ordet. Sen kan du även lägga på bekr. ramsan i någon natt bara för att bekräfta att precis så här är det.

Så fort jag haft en endaste fnurra med min son har jag bekr. ramsat bort den. Jag HAR sista ordet, så är det bara. :lol: 8)

Hoppas ni kommer på bana, dessa SM barn har en förmåga att vilja gå tillbaka till det de är mest vana vid om inte föräldrarna gör något stort av det. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Enigmia

Inlägg av Enigmia »

Tack TorsMamma

Har faktiskt tänkt på det där att ge vatten i sömnen... det borde jag testa. Ska se hur det går i natt nu men sen ska jag införa det om han fortsätter att behöva vätska. Fruktpuréburkar var också ett bra tips. Ska genast inhandla!

Om jag bara kunde förstå varför han har slutat dricka... det verkar så ologiskt. Men kanske det gör ont i tanden när han har flaskan mot så det är därför och det ger sig så snart den kommit fram ordentligt.
Mamma till Adrian, född 3 april 2007
och Gustav, född 30 juli 2008
Tessan
Kontakt:

Inlägg av Tessan »

Hej!
När ni alla är friska kommer även liten att sova om nätterna igen. När de är sjuka så är det viktigaste att de får i sig vätska även om det innebär att vissa nätter blir lite hackiga.
Torsmamma har gett suveräna tips som jag tycker du ska fortsätta efter så ska du se att han kommer att sova gott snart och aptiten med. Det kan ta ett bra tag efter att man varit magsjuk :cry: men var inte orolig!!

Kram Tessan
Mamma till Emma 050530 & Rasmus 080321 Sthlmsbo

Emmabilder :heart:
Enigmia

Inlägg av Enigmia »

Hej!
Det går lite bättre här nu. Gustav har sovit 2 hela nätter igen nu så han verkar inte fått några ovanor. Aptiten har dock inte satt sig ännu riktigt. Han äter ungefär hälften mot vad han gjord innan han blev sjuk. Och vatten vill han inte alls ha.... förstår inte varför. Hoppas på att det har med tänderna att göra så kanske det går över snart. Den andra tanden är på väg men har inte tittat ut ännu.

Fruktpuréer går sådär... Han vill ju inte riktigt ha det heller. Han har mest ätit färsk frukt på sista tiden och det fungerar inte alls nu.

Jag fick tips från sjukvårdsupplysningen att linda in snoppen med lite toapapper för att se om det kommer något kiss. Jag lade i toapapper en stund före lunchen och en timme efter lunch så var papperet blött. Skönt! Det är ju så svårt att se och känna på blöjan om det är blött eller inte. De är ju FÖR bra!
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Härligt, hoppas ni är på rätt väg nu då! Snart har ni tillbaka era gamla fina vanor! :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Enigmia

Inlägg av Enigmia »

Ja, nu känns det som om vi är på rätt väg! I kväll åt han nästan hela vällingflaskan! Det kändes riktigt bra :)

Men vi har förlorat en del på vägen. Har inte haft någon ensamlek på en vecka nu eftersom det helt enkelt var omöjligt när han var sjuk så där har vi att jobba på om vi ska få det att fungera igen. Innan strulet började hade vi en halvtimme varje morgon och jag gjorde försök på att dryga ut det till 35 min men så blev det så grinigt och gnälligt hela tiden och det var ju för att han var på väg att bli sjuk förstår jag ju i efterhand. Men med spännande saker att leka med och gott morgonhumör så ska det väl inte vara omöjligt att få till det igen.
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Så klart att det inte är, ingenting är omöjligt.
Tor 2006

Enigmia

Inlägg av Enigmia »

Hejsan!

Tänkte bara gå in och skriva hur det gått :-) Det har nu gått 3 månader sedan jag skrev sist och Gustav har blivit en så stor och duktig kille.

Han sover alltid hela natten och då nästan alltid 12 timmar. Ibland blir han väckt av Adrian som vill upp efter 11 timmar men oftast fortsätter Gustav sova en timme till på morgonen. På dagarna sover han fortfarande 2 lurar och då somnar han alltid själv i vagnen med snutten och tummen i beredskap :-) På kvällen är det också ytterst sällan som han har svårt att somna själv och då beror det alltid på att han sovit för sent på eftermiddagen så att han inte är tillräckligt trött. Såna gånger brukar jat ta upp honom och så leker vi en stund till innan läggdags. Totalt blir det 14-14,5 timme per dygn och nu är han snart 1 år.

När han är vaken är han den ständiga forskaren. Allt är spännande och intressant. Han älskar att vara utomhus och krypa eller gå med gå-vagnen eller åka sparkbil. Fast allra bäst är att smaka på småsten och annat gott som finns tillhands.

Någon organiserad ensamlek på morgonen blev det aldrig mer efter magsjuka och separtionsfas men det gör inget. På morgonen när barnen vaknat så leker de själva en stund medan vi ligger kvar i sängen tills det är dags för frukost.

Ville bara berätta hur bra vi har det trots vår skakiga start med standardmodell (särskilt på nätterna då). Tack för all hjälp!! :D
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, vilken härligt tillvaro ni har. NJUT! :lol: :heart:
Tor 2006

Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"