2månders vagning??

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Låst
solstrålen09

2månders vagning??

Inlägg av solstrålen09 »

Hejsan...

Vi har en son på snart 2månader...
Torsdag kväll börja vi "kura" våran son..

Vårt schema ser ut så här:

7.00 morgon
8.30 sova 2tim
10.30 vaken o mat 2tim
12.30 sova 2tim
14.30 vaken mat
16.00 sova 1tim
sover ca 30min om de behövs..
20.00 natt...

De vi undrar över är hur man ska vagna när han vaknar under sov passen :?:
När han vaknar på dagarna efter ca 30 min så ligger han oftast o tittar o är nöjd... Men efter ca 5 10 min så blir han surr o börjar skrika... Ska man då vagna så att han somnar eller ska man vagna så han blir tyst o ska somna själv??

När vi gör så börjar han skrika så fort vi slutat vagna.....
Stora syster 10nov -05
Lille bror 20feb -09
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, gudbevars jag hoppas ni inte tänker "SHN-Kura" er lilla 2 mån utan bara sätta ett SM (standardmodells) - schema? Dock är tanken här lite lika, man inför i 3 dagar och låter det hela sätta sig i en vecka.

Tänk på att "naturliga sömnpass" är 5min, 20min, 45min, 90min, 120min, 180min.. Med detta i bakhuvudet kanske du kan tänka dig att sista luren enbart kommer att bli ca. 45 min. :wink:

Svar på din fråga är nej, man vagnar inte tysta, glada, knorrandes barn, utan bara LEDSNA och FRÅGVISA barn. Då skall du vagna precis tyst (kanske lugn) men INTE till sömns. Börjar barnet skrika så går du lugnt tillbaka, dra 1-2 drag,skaka i handtaget och GÅ! de hinner precis tystna och de får svar på sin fråga.

Första dagen kan man få göra detta säkert 100 ggr innan de börjar fatta gallopen. Det är en "dialog" du skall få till här är det tänkt.

Så här kan dialogen se ut...
Ett vagningstips: vagna tyst, släpp, vagna tyst, släpp etc. Tillslut tröttnar han.
För att förklara, vagnar du för mycket så blir det inga svar, utan mys.
Hans skrik betyder:
:?: Ska jag sova?
Du svarar kort och bestämt med vagnen
:!: ja! och sen SLÄPP!
Han frågar igen, direkt:
:?: vaktar du?
Du svarar kort och bestämt igen med vagnen
:!: ja! och släpp!
Han frågar:
:?: Går du nu?
Han frågar:
:?: Överger du mig?
:!: Nej! jag finns här! och släpp!
Han frågar:
:?: Är det säkert, det?
Och som sagt, han kommer att nöja sig med de svaren.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
solstrålen09

Inlägg av solstrålen09 »

Hejsan igen :)

Nej nej bara SM... SHN-kura får vi vänta med tills han blir 4månader :)

Tusen tack för svaret...

Men nu när han bara är knappt 2månader så ska man allså ha ett schema o så ska man vagna han när han ska sova för han vill inte somna själv...

Nu när han somnar kl 20.00 så vaknar han ca varje timme o knorrar tills ca kl 23.00 då väntar jag tills han börjar skrika o då ska jag allså vagna tills han lugnar ner sig o så fortsätter jag så tills han somnar av sig själv :?: :?

Sen sover han till ca 2 o vill ha mat o sover sen till ca 6,00 o då är de dax o vagna för de är morgon kl 7.00 :)

Är de för mycket begärt av en 2månaders :?: :roll:

TACK FÖR ATT NI FINNS HÄR O HJÄLPER MIG/OSS
Stora syster 10nov -05
Lille bror 20feb -09
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, Många sätter inte någon schema förrän vid 2 mån då man passerat 7-8v ökningsperioden med säkerhet, eller om det går bra vid 3 mån. Lite olika.

Under tiden kan du ha 3 nattmål om du vill (23, 02 o 04) Men när ni har passerat 7-8 v ökningsperioden så vagnar man bort 02 målet och har kvar 23 och 04 till 3 mån dagen.

Dialogen med vagningen är som jag just har skrivit den.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
solstrålen09

Inlägg av solstrålen09 »

Hej igen...

Jag vagnar som man ska men han sover bara 10min sen vaknar han i gen o så får man vagna igen... Så han somnar allså själv men sover bara 10min..

Va gör jag för fel :?: :?:
Har ju kört med schemat i en vecka.. Borde väl börja vissa resultat nu :?: :?:
Eller kräver jag för mycket av min lilla kille redan :?: :roll:
Stora syster 10nov -05
Lille bror 20feb -09
solstrålen09

Inlägg av solstrålen09 »

Hej

Ser mitt schema bra ut för min kille som är 2månader???
För när han är 2månader ska han väl kunna sova 8tim på natten??

Vi har ju nu natt kl 20.00 o mat kl 02.00 o morgon kl 7.00..

Så om jag förstår så kan man nu vid 2månader ta bort natt målet kl 02.00 o lägga de kl 04.00 så de blir 8timmer???????
Stora syster 10nov -05
Lille bror 20feb -09
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Ditt schema ser bra ut förutom att sista luren bör vara 45 min som är ett naturligt sömnpass. :wink:
solstrålen09 skrev: På nätterna om han vaknar somnar han om lätt genom att vagna men på dagarna somnar han genom att jag vagnar han tillsöms o sen vaknar han efter ca10min o så får jag börja vagna igen...

Är de fel på schemat eller vagnar jag fel eller är de för tidigt o kräva att han ska sova bra på dgarna efter en vecka med schema:?:
Du skriver här att du vagnar till sömns, det skall man absolut INTE göra. Utan bara lugn och sen gå! Just vagningsträsket tar sin lilla tid innan man kommer ur, schemat bör sitta lite grann men det är ofta först till 3 mån schemat som man märker att ALLT sitter som det skall typ. Så ja, du kommer förmodligen att få vagna på lite i lurarna MEN inte till sömns.

Vaknar den lille efter 10 min är han inte MÄTT! I ca. 3 dagar tar du upp om han vaknar efter 10 min (inom 30, men inte efter 30 min) första gången och matar på lite till. Sen vagnar du om för luren.

Hur mycket mat får din kille i sig? Om man inte ammar skall man ligga på ca 1 liter/dygn nu. Så 200 ml/SM mål skall han ha. Sikta på det i alla fall. :D

Se till att ni är över 7-8v ökningsperiod innan ni inför 8 tim natt, men ja från 20-04 skall de klara alldeles snart. Lite mera tålamod tack, det där som jag själv inte har. 8) :lol:
Tor 2006

TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Jag klistrar in det mesta av dett i din aboslut första tråd och låser denna. Försök hålla dig i den framöver så blir det hela mycket lättare för oss som vill hjälpa. :D
Tor 2006

Låst

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"