Påskkur med problem

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Moa spappa

Påskkur med problem

Inlägg av Moa spappa »

Hejsan,

Vi har länge tänkt att köra en SHN kur över påsk, då det passar med Moas åder (5 mån) och ledigheten som ges. Flera vänner har gjort det med gott resultat och boken (böckerna) har också övertygat oss om att det verkar helt rätt.

Sagt och gjort. Vi startade i torsdags med att jag lade henne enligt buffning och ramsande. Hon sov gott till 22.30, och sen följde en natt med en hel del buffande, ramsande och vändningar till mage. Lite extra trassel kring vargtimmarna, men sen sov hon till väckning kl 07.00.
Känslan den morgonen var verkligen av framgång och glädje.

Vårt schema:
07.00 Väckning
09-10 Sömn
12-14 Sömn
16-17 Sömn
19.30 Läggning

Efter att läst om SHN justerade vi till Läggning 19.00 och drog ner fm och em till 45 min.

Första dagen gick rätt bra att få henne att somna och inga problem med maten.
Det märktes tydligt att hon var trött, med lite veck under ögonen och allmänt slö.

Andra natten gick ännu bättre, fungerade med mindre buffning och längre sovpass och ramsan fungerade överlag bra.
Andra morgonen kändes det så bra. Detta kommer att bli en lätt match!

Andra dagen skulle vi ut och promenerna med vagnen. Och här är vi väldigt osäkra om vi gjorde rätt val eller inte, för vi lät henne sova första passet i vagnen men inne i hallen och fick henne att somna i hallen vid det långa passet innan vi gick ut med en filt över suffleten för lite mörker. Men hon tystnade bara och när man tittade in låg hon där klarvaken och med ett stort leende! Vi promenerade och hon somnade till slut, men det blev inte några två timmars sömn det passet.
Kanske vi inte skulle givit oss på att ta ut henne i vagnen för att sova lunch redan här. Men man vill ju lära henne det från start då det är så vi kommer att ha dagarna framöver. Alternativet hade ju att varit att låta de nya nattrutnierna sätta sig helt först innan man gjorde denna förändring?

Den tredje natten bytte vi till mamma som kurare. Och den natten vaknade hon tidigare och det strulade hela natten igenom. Ramsan funkade inte utan det krävdes buffning vid varje tillfälle och när man avslutar med ramsan har den snarare motsatt effekt än den tänkta, dvs hon vaknar upp eldar upp sig. Vid buffning slappnar hon av direkt och man tror att allt är ok, men tar man bort händerna efter buff eller om man gjort solfjädern så skjuter hon upp rumpan och börjar vända sig direkt. Nästan som om det är en lek.
Hon ligger inte alls kvar som en groda och somnar in. Det var inte någon längre sömn än 1,5 timme vilket var helt motsatt utveckling än den önskade.

Nu är vi inne på tredje dagen och mitt tålamod och förtroende är oförändrat, även om min förhoppning om en enkel resa är något reviderad. Värre är för mamma som känner att hon förstört de två första nätternas resultat och känner sig nedslagen.

Vi tar tacksamt emot råd, tips, kritik och uppmuntran från er mer erfarna kurare!

Konkreta frågor:
- När man ramsat och hon är lugn men aktivierar sig direkt efter ska man återgå till buffandet eller fortsätta att gå ut och ramsa vidare?
- Sova i vagn från start eller ta in det senare när rutinerna sitter med sängen som sovplats? (Vi vill kunna ta långpromenader... Hon är van vid sovande då)
- Hur mycket ska man låta henne prata/skrika innan man går in och justerar på natten? Alltså inte ledsen eller hysterisk. Får det fortsätta i en timme?
- När man upplever att ramsan inte fungerar. Ska man byta tonläge, tonation och satsmelodi?
- Buffningen somnar hon snarare av än själva ramsan. Det har blivit omvänt mot det önskade. Hur undvika träsket?

Med fortsatt hopp om goda vanor och nätter!

Tack på förhand!!
Moa född 081115
Kurstart 090409
nilam

Inlägg av nilam »

Hej Moas pappa och välkommen till forumet :D

Rolig att läsa om er resa som jag tycker har gått kanon, skickar lite pepp och attityd till mamman som absolut inte ska fundera på hurvida hon gjort si eller så, vi är olika som föräldrar och våra älskade barn vet det :wink:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=5252
ATTITYD!!

Schemat ser bra ut när ni gjort 45 min justeringarna men det är 15,5 timmar och 5 månaders "behöver" ca 15 timmar, justera det som ni vill.

Lurarna i vagnen tycker jag personligen är det bästa, förstår inte riktigt om hon somnade först på lunchluren och vaknade och var nöjd när ni började promenera? Ett stående tips är ju att de somnar i stillastående vagn och sover i 10 minuter INTE 20 :wink: och sen kan man börja gå, att hon vaknade och var nöjd tycker jag inte ni behöver fundera på, ni ger henne förutsättningen att sova, hon måste inte sova hela tiden.

Peppa nu Moas mamma, öva ramsan så hon verkligen förmedlar säkerhet till Moa, det är inte fel att öva ramsan och du kanske kan ge henne feedback på hur hon låter, ibland behövs det ramsas fler ggr tex x8, x12.

Klart att hon eldar upp sig när ni slutar att buffa, det är ju värsta Thaimassagen och vem vill att någon ska sluta med det :roll: :wink:
Så "förbjud" nu mamman att gå in i Moas rum, känner hon att hon vill buffa så ska hon RAMSA, få fram dialogen, är Moa arg så ska hon ramsa i samma tonläge, är hon lite mer gnyig behövs en mjukare ramsa.
- När man ramsat och hon är lugn men aktivierar sig direkt efter ska man återgå till buffandet eller fortsätta att gå ut och ramsa vidare? Ja med höga säkra ramsor tills hon går ner i läte

- Sova i vagn från start eller ta in det senare när rutinerna sitter med sängen som sovplats? (Vi vill kunna ta långpromenader... Hon är van vid sovande då) I vagnen

- Hur mycket ska man låta henne prata/skrika innan man går in och justerar på natten? Alltså inte ledsen eller hysterisk. Får det fortsätta i en timme?
Hmmm, det är ju ok att låta, men är det det minsta missnöje så skulle jag slänga in en ramsa.

- När man upplever att ramsan inte fungerar. Ska man byta tonläge, tonation och satsmelodi? Precis och TRO på det man gör, stampa takten, sjung ramsan, mantra sig själv om hur fantastiskt bra man är på det här och ge svar i samma tonfall som Moa

- Buffningen somnar hon snarare av än själva ramsan. Det har blivit omvänt mot det önskade. Hur undvika träsket? Sluta buffa :wink:
Familjen, det här löser ni, ni är halvvägs och som ni vet Rom byggdes inte på en dag :wink:

Lycka till och fortsätt gärna rapportera

Malin
:heart: Storasyster sep 02
:heart: Lillasyster aug 04, kurade vid 4 månader.
:heart: Lillebror jan 07, standardmodell

Storasyster omkurad vid 2,5 år då vi hade tagit bort spjälsängen alldeles för tidigt.
Moa spappa

Inlägg av Moa spappa »

Tack så mycket för svar!
Fortsättning följer.
Moa född 081115
Kurstart 090409
Regnbågsmammor!

Inlägg av Regnbågsmammor! »

Hej Moas Pappa, Vi började oxå i torsdags o har haft en liknande 3e natt o dag som ni!

Vi har varit lite dåliga på att ramsa kanske, hållt ut i det längsta istället för att ramsa en massa. Väldigt funderasm nu när de svarar:

Hmmm, det är ju ok att låta, men är det det minsta missnöje så skulle jag slänga in en ramsa.

Hur vet vi att det e missnöje.. haha dt e en hel vetenskap/cirkus. Blir nog bättre i natt!

Lycka till/Regnbågsmammor!
Mammor till Mira 081116 Kurstart 090409
Moa spappa

Inlägg av Moa spappa »

Hej och tack för supporten!
Moas mamma här:
Vi har dock fortsatta problem med vår lilla "argbigga". När vi ramsar väcker vi upp henne och hon blir verkligen jättearg och närmast hysterisk. Ramsorna biter inte oberoende av antal och tonfall. Om vi inte får gå in och buffa -ska hon då ligga och vara hysterisk tills hon lugnar sig? Särskilt vid dagens eftermiddagslur skrek hon i 15 minuter och lugnade sig först när pappa gick in och buffade.

En annan fråga vi har är hur vi gör när insomandet vid lurarna tagit mer än 15 minuter? När vi läst andra svar är det lite svårt att förstå. Vårt exempel idag var: Sova 16.00 (45 min), somnar 16.20. Ska vi då väcka henne 16.40 16.45 eller 17.00 eller hur gör man?

En tredje fråga vi har är om det bör vara mörkt i sovrummet redan när vi kommer in för läggning? Hittills har vi dragit för i samband med att hon läggs i sängen.

Hälsningar
Moas mamma
Moa född 081115
Kurstart 090409
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Om vi inte får gå in och buffa -ska hon då ligga och vara hysterisk tills hon lugnar sig?
Hysterisk ska hon inte vara. Ramsa henne med den starkaste övertygelsen och gör husljud. Vid riktig kris så går ni in men undvik buff nu. Använd solfjädern istället. Inte lika beroendeframkallande som buffen.

Men satsa på att skapa en dialog med lillan inatt. Hon frågar och ni svarar, hon frågar och ni svarar osv.
En annan fråga vi har är hur vi gör när insomandet vid lurarna tagit mer än 15 minuter?
Här gör vi nog lite olika. Endel väcker vid närmaste naturliga sömnpasset så då skulle det bli 20 minuters lur i ditt exempel. Medan andra låter branet sova tills marginalkvarten är utnyttjad och då blir det 17.00. Gör det som ni tror är bäst.

En tredje fråga vi har är om det bör vara mörkt i sovrummet redan när vi kommer in för läggning?
Det viktiga är att ni gör lika varje kväll.

hälsningar :heart:
Ida[/b]
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
Moa spappa

Inlägg av Moa spappa »

Gomorron!

Kan med glädje berätta att Moa sov all time long, 7 timmar i ett sträck i natt. När man ligger utanför och vilar är det med en stor tillfredställelse klockan går.
Inte ett besök i rummet utan bara ramsning. Det är nåt speciellt när man märker att ramsan "tar" eller "svarar". Överlag var jag väldigt lugn och mjuk under samtliga ramsningar och det fungerade på ca 7 min per uppvak.

Det enda som inte funkade som det skulle var uppvaket, enligt schema ska hon väckas 7.00, men från 6.15 var hon vaken och inte det minsta intresserad av att somna om.
Till slut gick jag in gjorde en solfjäder i ett sista försök att avleda hennes snack/skrik. Och direkt därefter ut och in för att göra morgon. Vet inte om man kunde gjort detta på nåt bättre sätt?

Moa själv är även idag slö och lite växlande i humöret. Hur länge kan det ta innan det vänder mot mer positiva tongångar?

Känns riktigt bra och som om vi är på rätt väg. Nägra nätter till så kanske man vågar ropa hej!

// Moas Pappa
Moa född 081115
Kurstart 090409
nilam

Inlägg av nilam »

Heja Moa =D> \:D/ Bra jobbat föräldrar :D

Visst är det magiskt när ramsan når fram :D , kan tänka mig att ni hör skillnad på skriken, det som jag misslyckades med att få fram :wink:

Att hon var "pigg" från 06,15 är med all säkerhet pga att hon aldrig har sovit så här gott och länge någon gång förut, tycker du skötte morgonen bra.

Någon dag till så ska du se att Moa blir som ett solsken :D

Malin
:heart: Storasyster sep 02
:heart: Lillasyster aug 04, kurade vid 4 månader.
:heart: Lillebror jan 07, standardmodell

Storasyster omkurad vid 2,5 år då vi hade tagit bort spjälsängen alldeles för tidigt.
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"