Hjälp med nattning av sonen...

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Madde K

Hjälp med nattning av sonen...

Inlägg av Madde K »

Hej!
Min son Edvin 10 mån har blivit riktigt svår att somna. Hans storasyster (4 år) körde jag kuren på vid 6-7 mån ålder. Funkade perfekt. Hennes sovvanor har varit toppen sedan dess. Edvin kurade jag också vid 6-7 mån ålder, han var lite joxigare och det tog lite längre tid, men till slut så fungerade det. När han var runt nio månader drabbades hela familjen av maginfluensa, så då rubbades ju allas våra rutiner. Ja, och sedan dess så har det inte fungerat längre med honom. Som det är nu så vyssjar jag honom i famnen. Men det är inte optimalt. Han ligger inte bra, är ju rätt stor nu, och är väldigt lättväckt. Ofta vaknar han när jag lägger ner honom. Likadant är det när pappan nattar honom. Har provat att buffa honom, men han blir helt hysterisk, så det känns inte som något bra alternativ. Han blir helt vansinnig om man lägger ner honom i sängen. Har även testat att somna honom i vår säng, sjunger och buffar, men det fungerar inte heller. Ammar fortfarande på nätterna, helt ok att sluta med det men som det är nu så är jag så trött så det känns enklast att lägga honom vid bröstet när han vaknar till istället för att bära runt på honom 3-4 ggr per natt. Otroligt tacksam för råd och tips från er!
Beckabus

Inlägg av Beckabus »

Hej där!!
Jag kan bara säga hur jag tycker/tänker.. Hade kurat om pojken, rätt upp och ner! Du har ju gjort det innan så du vet ju att det går.. Är inte helt säker på detta (är ju bara en "vanlig" mamma) men jag kan tänka mig att du kanske kan få det lite svårare att kura om igen, eftersom du ruckat på det han hade vant sig vid bara för ett par månader sen..
Hoppas du får mer råd/tips av fler här!!
*kram*
Beckabus 080630, en vecka för tidigt, med planerat snitt pga sätesbjudning! Kurstart 090115!
Madde K

Inlägg av Madde K »

Jo, du har nog rätt. Haft ännu en hopplös natt då han vaknat hur många ggr som helst. Men jag känner mig lite osäker på att buffametoden är den rätta för att lugna honom, för sist blev han som sagt hysterisk. Finns det något annat sätt? På Annas bruksanvisning avseende kuren för barn mellan 9-12 mån, skriver hon att man kan vyssja/vagga istället för att buffa. Men om jag förstått det hela rätt så menar hon väl att barnet fortfarande ska vara kvar i sin säng, eller? Han är en så go och glad unge hela dagen, förstår inte hur han orkar vara så glad med så rubbad nattsömn.
Efter påsken så blir det nya tag, måste få ordning på det här.
Madde K

Inlägg av Madde K »

Jo, du har nog rätt. Haft ännu en hopplös natt då han vaknat hur många ggr som helst. Men jag känner mig lite osäker på att buffametoden är den rätta för att lugna honom, för sist blev han som sagt hysterisk. Finns det något annat sätt? På Annas bruksanvisning avseende kuren för barn mellan 9-12 mån, skriver hon att man kan vyssja/vagga istället för att buffa. Men om jag förstått det hela rätt så menar hon väl att barnet fortfarande ska vara kvar i sin säng, eller? Han är en så go och glad unge hela dagen, förstår inte hur han orkar vara så glad med så rubbad nattsömn.
Efter påsken så blir det nya tag, måste få ordning på det här.
Beckabus

Inlägg av Beckabus »

Använt solfjädern tills han nästan är i John Blunds grepp??
Beckabus 080630, en vecka för tidigt, med planerat snitt pga sätesbjudning! Kurstart 090115!
Madde K

Inlägg av Madde K »

Strunta i att buffa och bara använda mig av solfjädern menar du?
Beckabus

Inlägg av Beckabus »

Jag blir lite osäker här så jag inte är ute på helt fel spår, men ja, hoppa buffningen som verktyg och använd solfjädern..
Hoppas att någon annan kan komma in med goda råd och tips oxå.. alltid gott att få lite variationer på hjälp..
*kram*
Madde K

Inlägg av Madde K »

Ja, jag kan ju prova. Tänkte faktiskt börja kura ikväll. Får väl se hur det går...
nilam

Inlägg av nilam »

Hej

Jag håller med Becka bus :D
Ta tag i det här, du vet ju hur man gör :D
Börja på natt 2 i kuren, använd dig av solfjädern, få honom lugn, andas DJUPA långsamma andetag, tänk på hur bra det fungerar (även om du har en ål under dig) när han är lugn om det nu tar 20 minuter så ramsa dig ut och upprätta dialog, ramsa x8, s12, x20 om det behövs, se till att ramsan når fram.

Du vet hur du ska göra, så hitta attityden och kör, det ska va gött och leva :lol:
Attitydspepp: http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=5252

Malin
:heart: Storasyster sep 02
:heart: Lillasyster aug 04, kurade vid 4 månader.
:heart: Lillebror jan 07, standardmodell

Storasyster omkurad vid 2,5 år då vi hade tagit bort spjälsängen alldeles för tidigt.
Beckabus

Inlägg av Beckabus »

Hur har det gått för dig??
Madde K

Inlägg av Madde K »

Måste erkänna att jag fegade ur... Vet inte varför jag känner sånt motstånd denna gången till att genomföra kuren. Kanske för att han är större? Det känns inte bra helt enkelt att tvångshålla honom.
Jag gjorde ett nytt schema, började med det igår och det satt direkt. När jag skulle somna honom var han så trött så att han somnade på fem minuter. Men jag vill ju genomföra kuren fullt ut, framför allt för att han vaknar på 4-5 ggr per natt och inte själv kan somna om. Vilket han ju kunde förut, när jag kurat honom 1:a ggn.
Nä, jag får helt enkelt ta mig i kragen. Ska läsa länken du bifogat.
Madde K

Inlägg av Madde K »

Hej!
Bestämde mig idag. Var helt inställd på att kura.
Så när det var dags var jag jätte peppad. Jag gjorde som jag brukar, gröt - pyjamas - bus - rulla ner rullgardinerna - sista slurken - och ner i säng (istället för stanna kvar i famnen) och han protesterade knappt något. Visst frågade han, men bara lite grann. Buffade på och när han låg avslappnad och nästan sov, ramsade jag och gick ut. Han blev totalt hysterisk. For upp och vrålade. Jag satt utanför och ramsade. Men han svarade inte alls. Gick in igen och lade honom tillrätta och buffade, han blev lugn med det samma och jag ramsade när han nästan sov och gick ut. Samma visa igen, han for upp och skrek som besatt. Sju gånger blev det till slut. Sista gången testade jag att inte buffa, bara solfjädern. Det fungerade lika bra. Sen gick jag ut ur rummet utan att säga ramsan. Och han sov lugnt vidare. Det som jag trodde skulle bli problem var ju inget problem, dvs att hålla honom stilla, problemet blev ju istället att jag lämnade rummet. Vad gjorde jag för fel? Någon som har tips på hur jag ska göra istället?
Jag ser själv kurandet som ett misslyckande, för han somnade ju inte till ramsan utan till solfjädern...
Jag provade ändå att säga ramsan i två olika tonlägen, bestämd och mild, men han svarade inte alls på den.
Super tacksam för råd!
Beckabus

Inlägg av Beckabus »

Hörredudu!! Inte leta efter misslyckande och fel nu!! Han sover lugnt och tryggt, jobba vidare med ramsan imorgon!! Som jag sagt innan, du löser detta!! *kram*
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Hej! Hur gick det i natt?
Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
Madde K

Inlägg av Madde K »

Hej!
Jätte nöjd med natten! Han vaknade bara två gånger. Ammade honom och han sov sedan lugnt vidare.
I kväll när jag nattade honom tog det bara fem minuter. Samma procedur som i går. Han accepterade direkt att ligga i sängen, lade sig självmant ner. Jag buffade i 30 sec, sedan fjädrade jag lite, sen släppte jag och ramsade istället och han somnade direkt. Känns jätte bra! Visst, jag var fortfarande kvar i rummet, men det är ändå ok tycker jag.
Jag tar det successivt.
I natt ska jag testa med att ge honom nappen i stället för bröstet också ramsa lite och se hur han reagerar på det.
Men som sagt, jag är jätte nöjd med allt och känner att det bara kan bli bättre och bättre framöver.
Ina född i maj 2005, kurad i jan -2006
Edvin född i juni 2008, kurad i jan -2009, omkuras just nu!
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"