För lite sömn/dygn + kvällstrassel

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Lisa K

För lite sömn/dygn + kvällstrassel

Inlägg av Lisa K »

Hej

Vår lilla tjej är superfin och glad och jag tycker det mesta funkar bra, men är ändå lite bekymrad över att hon inte får tillräckligt med sömn… Jag har lite funderingar kring schema som vi försöker följa:

07.00 Mat, umgänge, mat, passiv social delaktighet 1 tim 45 min
08.45 Sova 45 min
9.30 Vaken, mat (kl 10.00) , Social delaktighet, umgänge 1 tim 30 min
11.00 Sova 2 tim
13.00 Mat, Social delaktighet, umgänge 2 tim
15.00 Sova 1 tim 30 min
16.30 Vakna Mat (kl 17, umgänge) (Nattslurk 19.00) 2 tim 45 min
19.15 Godnatt! 11 tim 45 min
22.00 Nattmål
04.00 Nattmål

Verkligheten ser ut så här: Hon vaknar redan kl 6 och ligger och bökar. Vid 6.30 - 6.45 tjuter hon till, då tar jag upp och ger mat (drar ut måltiden så att den slutar kl 8). Men då blir det ju svårt att hålla sig vaken till 8.45 . På sistone har hon klarat det ändå, jag utnyttjar kvarten. Hon vaknar av sig själv efter prick 45 min. Då är hon oftast hungrig direkt och jag håller henne till NÄSTAN kl 10. Sen är hon nöjd och glad, pratar på när vi byter, ligger i babygym och pratar med sina ”kompisar” osv.

Sista dagarna klarar hon sig bra till kl 11. Då lägger jag henne, hon gnölar lite och somnar. Jag vagnar (eller snarare vaggar lugnt, mysigt…) lite ibland. Är vi ute sover hon oftast på utan problem. Hemma kan hon ibland vakna efter 45 min, ibland sova på hela 2 tim. Om hon vaknar efter 45 låter jag henne vara och hon somnar oftast om. Men ibland ligger hon vaken till och från resten av sovtiden. Ligger alltid kvar i vagnen till kl 13.
Nästa vakenperiod, 13-15, inga problem. Nöjd och glad, hänger med mig och tittar och pratar. 15, ner i vagnen hämta storebror eller ut till parken m storebror. Här börjar det gå snett. Hon sover aldrig 1,5 tim. Vaknar efter 45 min och sen nöjd och glad. Vägrar sova!

Mat kl 17 (ibland måste det bli 16.30 för hon är så hungrig). Vid 17.30 äter vi middag och då är hon med och oftast nöjd, men det märks att hon börjar bli trött. Bad vid kl 18 och det gillar hon, men mot slutet börjar hon bli för trött. Ibland lägger jag henne redan kl 18.30, för hon vrålar av trötthet och inget hjälper, men försöker hålla ut till 18.45. Hon sover prick 45 min, sen är resten av kvällen kvällstrassel antar jag.

Hon vaknar med jättegråt (det brukar hon inte annars) och vi har testat lite olika varianter… Jag har testat att ha henne uppe den här tiden, men det vill hon inte, då gråter hon, inget är bra. Lugnar sig en stund, gråter lite till osv. Jag har även testat att lägga henne till bröstet och då är hon nöjd en stund, men blir frustrerad när det kommer för mycket mat. Jag tror att det kan vara sugbehov som spökar här, men jag vet inte hur vi ska göra! Hon söker febrilt efter något att suga på, men VÄGRAR napp. Har fattat tycke för en snuttetrasa och den lugnar lite bland, men ibland tycker jag bara att hon blir ännu hetsigare. Hon skriker inte alltid, men hetsar upp sig, hugger i kudden/snutten och sväljer en massa luft, kräks, osv osv.

Det som nu verkar funka är att ha henne i vagnen (hon sover egentligen i sin spjälsäng som står bredvid vår säng) och från det att hon vaknar till ca 21.30 ligger hon kvar i vagnen. Så länge jag rullar den fram och tillbaka är hon lugn, ligger och tittar storögt. Så fort vagnen stannar gråter hon.

Någon gång mellan 21 och 22 tar jag upp henne (hon börjar gråta sitt typiska trött-gråt), ger mat, byter, mer mat (oftast vill hon inte ha bröst nr 2, omöjlig att truga). Lägger ner i sängen och då somnar hon. Kanske bökar lite, men somnar oftast bra. Sen vaknar hon kl 03 (en natt sov hon till 05!). Och som sagt, sen vaknar hon vid 6 eller strax efter.

Det blir väldigt mycket vakentid för den här lilla och jag undrar om vi måste lägga om schemat. Är hon för liten för att ha natt 19-07 (men med nattmål såklart)? Hon är ju ändå 9, nästan 10 veckor nu.

Jag skulle bli jätteglad för lite råd? Kan vi få till bättre schema, så att hon får de timmars sömn hon behöver, eller ska vi fortsätta att nöta in det schema vi har?

Tack på förhand
Mamma till
Cesar, 17 april 2007 Kurad vid 6 mån
Ingrid, 17 jan 2009 SM från början
ElinN

Inlägg av ElinN »

hej och välkommen hit Lisa K! Grattis till undeverket! :heart:

Sover den lilla på mage (med larm)? :?:

Först och främst tror jag på mera mat! Det är nyckeln till det mesta! :wink: man ska vara PROPPMÄTT efter varje mål! Erbjud och truga vänligt. Kanske kan vara dags att komplettera med lite utpumpad bröstmjölk på kvällen när brösten är "trötta"?

Det sista sovpasset på dagen brukar vara svårt att få längre än 45 min. De allra flesta små raring "vill" sova 45 min på sista passet, helt enkelt. :D

Så jag skulle börja med att stuva om så hon får ett längre sovpass på förmiddagen och ett kortare som sista lur. Och även ett kortare sista vakenpass, så ni slipper övertrötthet och kvällstrassel. Man fastnar lätt i "för trött för att äta, för hungrig för att sova gott".

Kanske nått sånt här?
07.00 Mat, umgänge, mat, passiv social delaktighet 1 tim 45 min
08.45-10.15 Sova 1,5 timme
Vaken, mat (kl 10.15) , Social delaktighet, umgänge 2 min
12.15-14.15 Sova 2 tim
14.15 Mat, Social delaktighet, umgänge 2 tim
16.15-17 Sova 45 min
Vakna Mat (kl 17, umgänge) (Nattslurk 19.00) 2 tim 15 min
19.15 Godnatt! 11 tim 45 min
22.00 Nattmål
04.00 Nattmål

Angående tidiga mornar så får ni snart hjälp av sommartiden, men kom ihåg att det ska vara KOLSVART i rummet! Mörkläggningsgardiner, tejp, aluminiumfolie... ja allt som krävs för totalt MÖRKER!

Lycka till. :thumbsup: Det ska bli roligt att följer er här!
KRAM :heart:
Lisa K

Inlägg av Lisa K »

Hej igen

Tack för svar! Jag ska se över schemat och försöka få till det bättre, måste dock passa med storebrors tider, hämtning på dagis mm. Har läst om 20 min sovpass under kvällstrasslet, kanske kan det hjälpa?

Vad gäller ätandet så trugar jag på som bara den, och har gjort sedan starten. Storebror kurade vi först när han var 6 mån men den här gången var det SM som gällde från start. Jag har mycket mat (helammar) och hon klunkar i sig väldigt mycket från B1 redan innan rapen, sen är hon nästan omöjlig att truga i nåt mer. Kniper ihop munnen och är helt ointresserad, vill bara skratta och snacka :-) Så vi umgås och lite innan mattimmen är över ger jag henne B2 och då brukar det gå ner lite till...

Men jag tror ändå att det kommer ge sig, i förrgår la jag henne vid 19.30 som vanligt och hon sov som en stock till ca kl 4 (hon bruka ju bara sova i 45 min och sen vakna och trassla ett tag). Då hade jag fått till tiderna ganska bra under dagen. Igår kväll var jag tyvärr tvungen att släpa med henne på föräldramöte så då blev hennes kväll lite störd. Hon sov i min famn bra, men var vaken en stund när jag kom hem. Kl 21 la jag henne, sen vaknade hon och åt kl 01 och 05, så det var ju helt ok. Det här kvällstrasslet kanske bara är som det är och nu börjar hon närma sig 3 mån - kanske försvinner det helt inom kort. Men jag ska se över schemat och stuva om lite med kortare sovpass på em.

Hon sover förresten inte på mage, utan på sidan och vänder sig oftast till rygg under natten. Storebror har sovit så och alltid sovit superbra...

I storebrors rum, dit hon ska flyttas då hon sover hela natten, är det helt mörklagt, men jag trodde inte det var lika viktigt när de är så här små. Det år vi fixa!

Tack igen för tips!
Mamma till
Johanna w.

Inlägg av Johanna w. »

Hej Lisa :D

En liten powernap på 20 alt 5 minuter brukar göra underverk på både aptit och humör. Så absolut :D
För vissa blir 20 minuter lite för mycket sömn och förlänger kvällen avsevärt istället. Då är en 5-minuters lur bättre.
Prova eller känn av vad som passar bäst i ert fall

Kram Johanna
Mamma till
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
Lisa K

Inlägg av Lisa K »

Hej igen!

Nu verkar det som att vi fått ordning på allt :-)

Har ändrat schemat lite, följer nu exempel på schema för 3-månaders som jag hittat här på forumet. Har lagt till en 20 min lur eftersom hon fortfarande blir för trött och "trasslar" lite på kvällen.

07.00 Mat, umgänge, mat, passiv social delaktighet
08.45 Sova 45 min
09.30 Mat (kl 10.30), Social delaktighet, umgänge
11.30 Sova 2 tim
13.30 Mat, Social delaktighet, umgänge
15.30 Sova 45 min
16.15 Mat, umgänge (Nattslurk 18.30)
19.00 Godnatt!
04.00 Nattmål

I natt fick jag väcka henne kl 4!

Hon vaknar fortfarande i skarven på 2-tim luren på dagen, men jag ska se till att vagna/buffa innan några dagar. Det gjorde jag med storebror och det fungerade jättebra!

Tack igen för svar och för all bra läsning på andra trådar!!

//Lisa
Mamma till
Lisa K

Inlägg av Lisa K »

En fråga...

Om detta håller i sig kommer Ingrid att få flytta in till storebror snart. Jag tror att det kommer fungera fint och är egentligen inte orolig. Men det vore skönt att få lite handfasta tips om ett bra sätt att gå tillväga. Så att vi gör rätt från början. Kanske några bra trådar jag kan läsa??

Tack på förhand!
Lisa
Mamma till
Elle

Inlägg av Elle »

Varmt välkommen till "Späda barn och små" och grattis till juvelen :heart:

Här kommer en underbar tråd där du bla kan läsa om familjens "flytta-ihop-fest" :D http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... sc&start=0

Lycka till med flytten och tjoa om du har några funderingar :D

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Lisa K

Vägrar ta flaska

Inlägg av Lisa K »

Tack för trådtips! Börjat läsa lite och är redan fast, kul läsning verkligen! :-)

En annan fråga... Ingrid vägrar ta nappflaska (hon vill ju inte heller ha napp). Någon som vet nåt bra sätt att få henne att ta den? Jag vill absolut fortsätta amma, men vore bra att kunna pumpa ur och ge ur flaska ibland!

//Lisa
Mamma till
Elle

Inlägg av Elle »

Här hemma har pappan introducerat flaskan och så har vi praktiserat "ömma järngreppet", som Anna beskriver både i SM-kompendiet här på Forumet och i BB.

GLAD PÅSK!
:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"