Massa frågor om lilla Gretas vardag-nybörjare på SM

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Zafon

Inlägg av Zafon »

Hopps, nu fick jag mer tid att skriva då hon sover. Jag har hunnit fundera lite kring schemat.

Förutsättningar för schema:
-Hov verkar behöva lång sömn på dagen, antingen på förmiddagen eller eftermiddagen. Brukar vara trasslig på kvällen. Brukar inte sova speciellt länge på middagspasset. Brukar också vara lite svår att hålla vaken i två timmar.
- Har babysim som bör passas in 09-09.30 varje onsdag.
- Mamma skulle gärna få lunch i lugn och ro då det är en möjlighet att få äta lunch med någon vuxen.
-Pappa kommer hem vid 17-18 och han vill såklart ha tid med henne.

Första utkast (baserat på 12-1,5-2-45 för tröttisar):
20.00-08.00 Natt (Mat kl 04.00)
08.00-09.30 Vaken
09.30-11.00 Sova 1,5 timma
11.00-13.00 Vaken
13.00-15.00 Sova 2 timmar
15.00-17.00 Vaken
17.00-17.45 Sova 45 minuter
17.45-20.00 Vaken

Då fungerar babysimmet om jag använder marginalkvarten. Mammas lunch blir knepig, men det kanske är bra med lite social delaktighet med sällskap. Pappa får möjlighet att andas när han kommer hem och kanske få i sig lite mat innan kvällen med bad och annat börjar.
Verkar riktigt bra det här! Känner mig lite mallig faktiskt :D

Några synpunkter på schemat? Jag tänker mig att börja sikta på ett schema redan nu och sedan spika nästa vecka kanske.

Var hittar jag förresten det här med maten? Ni vet, inom hur länge maten ska ner? Jag har ju kört inom 1,5 timma men jag har för mig att den ska ner inom 1 timma snart?

Massa kramar!
Zafon
Storasyster född januari 2009. Tvillingar födda september 2011.
ElinN

Inlägg av ElinN »

Ett klassisk schema! Toppenfint! :thumbsup:

Vid 2 månader "ska"maten ges inom timmen -Anna skriver om det i SM-sammanfattningen här på forumet bland annat. www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=8887
Zafon

Inlägg av Zafon »

Hej, vad bra, då blir det schemat som jag spikar sedan.

Lite rapport om nätterna:
Hon har snällt sovit 8 timmar i sträck ända tills inatt. Inatt vaknade hon och ville inte somna om själv. Jag vagnade i 30-40 minuter sedan somnade hon. Väckte henne sedan 04.00 och gav mat (vilket såklart tog emot eftersom hon då bara sovit i 40 minuter sedan hon somnade av vagningen). Jag har ju problem med backningen av vagningen som jag hoppas att ni kan ge någon synpunkt på.
När hon först vaknar så väntade jag för att höra om hon somnar om själv. När hon inte gör det utan verkar skrika upp sig så klär jg på mig och går dit och vagnar. Hon blir lugn efter 4 drag så då slutar jag vagna, skakar och går därifrån. Efter 5 sekunder börjar hon gnöla igen. Om jag inte gör något då så skriker hon upp sig på kanske 5 sekunder och blir arg. Jag fattar inte hur ska jag backa vagningen i den situationen? Har ni tips?

Jag hoppas ju såklart att hon inte vaknar tidigare inatt men känner att jag måste ha en backningsstrategi på plats ifall/när hon gör det.

Jättetacksam för svar!

Kramar
Zafon
Zafon

Inlägg av Zafon »

Ååå, inatt var ju bara värre. :( Hon vaknade redan efter 5 timmar och ville inte somna om. Snälla, kan någon ge tips på hur jag ska göra med backningen av vagningen. Som jag skrev i förra inlägget så väntar jag ett tag först när hon vaknat för att se om hon klarar upp det själv. Men när jag väl börjat vagna och hon skriker efter 5 sekunder när jag slutat och verkar arg, hur gör jag då? Det verkar som om hon skriker upp sig om jag väntar med att vagna i det läget. Om jag då vagnar direkt vid minsta ljud verkar hon blir mer lugn men det känns ju inte som backning!?

Hur ska jag göra?

Supertacksam för svar!!

Kramar
Zafon
Johanna w.

Inlägg av Johanna w. »

Hej!

Jag tycker att dagen spelar en ganska viktig roll här. Hur somnar hon då? Vad gör du om hon vaknar i en skarv?
Inte allt för sällan så kan överkoncentration dagtid ge uppvak nattetid.

Jag minns inte- men ammar du? Kanske TorsMammas "nattmacka" vore någon isf?
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=12225

Om du flaskar så kan det vara tid att byta napp till en 2:a.

Om allt annat "är som det ska" och det är backning det handlar om, så skulle jag göra som du gjort men vänta inte på att se om hon läser det själv- det vet du vid det här laget att hon inte gör.
Så vagna ytterst kort som besked.
Därefter sätter du på hög klassisk musik helst utan sång. Husljud är också suveränt om man vill använda det istället ( vet inte hur pigg du känner dig mitt i natten :roll: ) men det är väldigt effektivt.
Vid KRIS kan du behöva påminna igen. Men ännu kortare. Lämna henne ifred om hon är arg- för det måste man få bli. De små reagerar. Det är fullt tillåtet. Men verkligt ledsna eller om liten fastnar, ja, då hjälper du till med att påminna.
Är du med?

Kram Johanna
Mamma till
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
Zafon

Inlägg av Zafon »

Hej, å vad glad jag är att du svarar!

Det är väldigt olika hur hon somnar på dagarna, ibland somnar hon så bra och ibland får jag vagna. Jag har vagnat rätt mycket. Om hon vaknar i skarv har jag oftast vagnat, med olika bra resultat.

Hon har löst uppvak själv på natten ibland, andra omgången hon vaknade inatt så fixade hon allt själv och somnade om.

Jag provade nu på dagsluren med klassisk musik och att minska vagnandet (antar att man kan göra alla de grejerna på dagslurarna också?). Hon blev galet arg. Jag upplever inte att det är ledsamhet. Däremot blir hon så arg så hon kippar efter andan och då går jag dit och vagnar såklart.
Tycker det är svårt att veta vad som är "verkligt ledsna eller om liten fastnar".
Jag tycker nästan alltid att hon låter arg när hon gråter/skriker. På BVC, BB, MVC kommenterar alla att hon låter väldigt temperamentsfull.

Jag bytte storlek på napp till 2an förra veckan.

Jag ska genast prova det du säger och återkomma med rapport.

Kramar
Zafon
ElinN

Inlägg av ElinN »

Visst kan det ta ett tag att lära känna sin bebis uttryckssätt! Men det är givande och lärorikt! :D Arg får man vara och arga barn verktygar man inte, som du vet. Du hjälper till om hon låter ledsen -lyssna!- eller om liten fastnar och inte kan reda upp det själv, precis som Johanna skriver. Håll dig själv sysselsatt under tiden, så du inte står på vakt och väntar. :wink:

Fortsätt jobba på så fint! :heart:
Zafon

Inlägg av Zafon »

Blir så glad när jag får svar! :D

Både igår natt och inatt så sov hon gott till kl 04.00 då jag väckt henne. Hon somnar snällt om efter maten och sedan väcker jag henne vid 08.00 igen. :D

Dock så sov hon inte riktigt som ska på de dagarna så kanske var hon lite utmattad också men det är bra iallafall.
De dagslurar då jag varit hemma har det gått bra hittills med kort vagning sedan husljud eller klassisk musik. :D .

Jag tycker dock att det är så knepigt när jag inte är hemma. Kan ju inte gärna låta henne vara arg på en restaurang tex, människor måste ju få någon matro :D.
Hur fungerar det sedan med läggningen om man har schema? Är det bara att lägga ner barnet då eller? Hur har det varit för er andra?

Kramar
Zafon
Elle

Inlägg av Elle »

Härligt!
Zafon skrev:Hur fungerar det sedan med läggningen om man har schema? Är det bara att lägga ner barnet då eller? Hur har det varit för er andra?
När schemat sitter så blir juvelen en liten Skalman och sover sina lurar var som, bara man ger de rätta förutsättningarna :D

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Zafon

Inlägg av Zafon »

Men skriker de inte när man lägger dem när schemat har satt sig?? Menar du att jag kan vara var som helst och bara lägga ner henne i vagnen och så somnar hon? Låter ju underbart.

Lite rapport igen:
Nätterna som innan, vi väcker henne för mat vid 04 och sedan vid 08. Inga uppvak hittills.

Dagarna lite sämre. Vid insomningen är hon rätt så trött så då går det bra med bara någon minuts skrik. Däremot när hon vaknar upp i skarvar etc så är det rätt jobbigt. Hon skriker och är arg. Jag har kört med kort vagning och sedan husljud/musik. Ser ingen riktig förbättring men det kanske tar ett tag?

Kramar
Zafon
Johanna w.

Inlägg av Johanna w. »

Vissa barn låter mer än andra såklart :wink: Somliga läggs utan ett pip, medan andra gnölar eller muttrar lite för sig själva.

Ang. skarvarna: har du provat att vagna mjukt innan uppvaket?

Kram!
Mamma till
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
Zafon

Inlägg av Zafon »

Lite gnölande och muttrande är ju hanterbart, även ute bland folk :D .

Jag får prova att vagna lite mjukt innan skarvarna och se hur det går. Hmm, ska nog skriva upp när hon vaknar på tupplurarna för att se vilket mönster hon har. Är inte säker att det är 45-minuter hon vaknar efter.

Kramar
Zafon
Zafon

Inlägg av Zafon »

Hej igen....
Verkar vara som att det antingen går bra eller inte alls bra i detta huset. Förmiddagsluren gick jättebra, somnade snällt med lite gnäll bara och hon vaknade inte upp under luren alls.

Nu på 2-timmarssömnen så somnade hon rätt snällt (är såå trött) men hon vaknade efter 35 minuter och håller på att vakna upp ideligen i en timme. Skriker litegrand, tystnar, börjar skrika igen och blir jättearg, tystnar, skriker litegrand, skriker superargt under en längre period.

Jag provade att vagna lugnt innan hon vaknade (måste ju såklart prova detta fler lurar). Det jag gör nu är att avvakta när hon börjar gråta och om hon blir panikarg så vagnar jag kort eller om hon fastnar. Kör både med husljud och klassisk musik.

Vad kan jag göra? Ska jag inte vagna när hon blir sådär panikarg? Eller ska jag vagna kort varje gång hon vaknar? Snälla, ge tips!

Kramar
Zafon
Johanna w.

Inlägg av Johanna w. »

Hej!
Zafon skrev: Nu på 2-timmarssömnen så somnade hon rätt snällt (är såå trött) men hon vaknade efter 35 minuter och håller på att vakna upp ideligen i en timme. Skriker litegrand, tystnar, börjar skrika igen och blir jättearg, tystnar, skriker litegrand, skriker superargt under en längre period.

Här tycker jag att det låter som att det behövs mer mat!
Zafon skrev: Jag provade att vagna lugnt innan hon vaknade (måste ju såklart prova detta fler lurar). Det jag gör nu är att avvakta när hon börjar gråta och om hon blir panikarg så vagnar jag kort eller om hon fastnar. Kör både med husljud och klassisk musik.

Här förstår jag inte.
Provade du att vagna, innan uppvaket och ändå vaknade hon? Om hon inte vaknar efter 45 och du inte vet exakt, får du stå pass några lurar, vagna mjukt INNAN hon vaknar, när du ser att det börjar röra sig och när du ser att hon sover rofyllt igen så vagnar du några tag till och återgår till ditt.
[/quote]

Jag vagnar när jag hör att liten behöver hjälp. Panik ska man inte behöva somna i även om det är argt. Ska leta efter TorpSaras vagnings-dialog.

Kram Johanna
Mamma till
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
Johanna w.

Inlägg av Johanna w. »

TorpSara skrev: Attityden handlar inte om att man ska låta bli att höra när de gråter, utan att man ska vara övertygande och fast i sin vetskap att man vet vad som är bäst för dem!

Ett vagningstips: vagna tyst, släpp, vagna tyst, släpp etc. Tillslut tröttnar han.
För att förklara, vagnar du för mycket så blir det inga svar, utan mys.
Hans skrik betyder:
:?: Ska jag sova?
Du svarar kort och bestämt med vagnen
:!: ja! och sen SLÄPP!
Han frågar igen, direkt:
:?: vaktar du?
Du svarar kort och bestämt igen med vagnen
:!: ja! och släpp!
Han frågar:
:?: Går du nu?
Han frågar:
:?: Överger du mig?
:!: Nej! jag finns här! och släpp!
Han frågar:
:?: Är det säkert, det?
Och som sagt, han kommer att nöja sig med de svaren.
Mamma till
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"