Håller på och snickrar på ett schema för en 2-månaders och behöver hjälp! Morgonen ska börja 6.30 och dagslurarna lutar åt att bli 2 timmar långa åt gången. Skulle det här fungera?:
6.30-7.30 mat
8.30-10.30 sova
10.30-11.30 mat
12.30-14.30 sova
14.30-15.30 mat
16.30-18.30 sova
18.30-19.30 mat
20.30 sova natt
Bör jag lägga in en extra nattslurk? När i så fall? Måste man ha fått lillen att sova åtta timmar sammanhängande för att ett schema ska fungera? Det har inte vi...
Schema-hjälp!
-
Gäst
Hej Ambra!
Eftersom ingen annan har svarat dig gör jag det - här kommer Hugos sömnschema till beskådning. Numera är ju min sötsak något äldre -snart fyra månader - men detta höll jag mig till rätt så länge. Jag hade en nattslurk som du ser precis innan han skulle sova natt. Andra här på forumet har sagt att det är den nattslurken som hela nattsömnen grundar sig på. Sedan hur mycket han faktiskt äter då är mindre intressant. Jag brukar ha som riktmärke att gossen är mätt när han med tungan "spottar/petar ut" flaskan. Då går det bokstavligen inte ner en droppe till! Då kan jag lägga honom utan några orosvargar - han har ätit allt han kan! Jag tycker att ditt schema ser väl ungefär ut som mitt - och för Hugos del fungerade det mycket bra med två eller två-och-en-halv timmas lurar. Lycka till!
Hugo – åtta veckor, sömnschema:
06.00: mat
07.15 – 09.00 : sova 2 h
09.00 mat
10.00 – 12.00: sova 2 h
12.00: mat
13.30 – 15.30: sova 2 h
15.40: mat
16.40 – 18.10 sova 1,5 h
18.15: mat
19.30 – 20.15: sova 45 min.
20.20 mat
21.20: kvällsslurk bröst
22.00: sova natt 8 h.
Eftersom ingen annan har svarat dig gör jag det - här kommer Hugos sömnschema till beskådning. Numera är ju min sötsak något äldre -snart fyra månader - men detta höll jag mig till rätt så länge. Jag hade en nattslurk som du ser precis innan han skulle sova natt. Andra här på forumet har sagt att det är den nattslurken som hela nattsömnen grundar sig på. Sedan hur mycket han faktiskt äter då är mindre intressant. Jag brukar ha som riktmärke att gossen är mätt när han med tungan "spottar/petar ut" flaskan. Då går det bokstavligen inte ner en droppe till! Då kan jag lägga honom utan några orosvargar - han har ätit allt han kan! Jag tycker att ditt schema ser väl ungefär ut som mitt - och för Hugos del fungerade det mycket bra med två eller två-och-en-halv timmas lurar. Lycka till!
Hugo – åtta veckor, sömnschema:
06.00: mat
07.15 – 09.00 : sova 2 h
09.00 mat
10.00 – 12.00: sova 2 h
12.00: mat
13.30 – 15.30: sova 2 h
15.40: mat
16.40 – 18.10 sova 1,5 h
18.15: mat
19.30 – 20.15: sova 45 min.
20.20 mat
21.20: kvällsslurk bröst
22.00: sova natt 8 h.
Go´kväll!
När min tösabit blev två månader spikade vi följande schema (utifrån fyra veckors anteckningar om hennes tendenser till rytm, hon hade då ca 7,5 timmes sammanhängande nattsömn ca 22-05.30 efter att själv ha slopat första nattmålet vid en månads ålder):
8 tim natt vid 2 mån
08.00-09.30 vaken, mat kl 08
09.30-11.30 sova 2 tim
11.30-13.30 vaken, mat kl 11.30
13.30-16.00 sova 2,5 tim
16.00-18.00 vaken, mat kl 16
18.00-19.00 sova 1 tim
19.00-21.30 vaken, mat kl 19, nattslurk kl 21
21.30-05.30 nattsömn
05.30-06.00 nattmål kl 05.30
06.00-08.00 sova natt ytterligare 2 tim
Jag siktade på att hålla varje omgång bröstmjölk till ca 1 timme, men i början tog det lite längre tid. Som du ser var vår dotter kvällspigg och lade sig därför lite senare. Därför fick hon påfyllning på morgonkvisten (nattmål på 20 min kl halvsex, vi startade alltså inte ett nytt helt mål då utan hon fick mat i mörker och tystnad, sedan ner i sängen för att sova vidare). För en del bebisar passar det bättre att förlägga nattmålet till t ex kl 22.30 om barnet nattas tidigare på kvällen. Då behöver man inte gå upp och fylla på kl 05.30, men "god morgon" kommer i gengäld att ske tidigare än i vårt fall.
En del småttingar orkar med ett 2,5 timmes pass före nattning så ev kan du ju förlänga sista passet 30 min för att få in en nattslurk precis före nattning (eller så klämmer du in den iallafall helt enkelt). Det är ju som paivihyv skrev väldigt viktigt att barnet är helt mätt när det nattas. I vårt fall föll det sig naturligt att ta 30 min från morgonpasset och lägga på det sista kvällspasset eftersom tösen inte orkade vara vaken så länge på morgonen.
Hur lång sammanhängande nattsömn har ditt barn nu? Om du inte har fört anteckningar hittills på ditt barns sömnmönster tycker jag att du ska ägna ett antal dagar åt det först så att du vet var den sammanhängande nattsömnen ligger mest naturligt. Ha som mål att ge ditt barn mat, mat och mera mat under hela dagen. Och social delaktighet och dagssömn enligt standardmodellen såklart. Och en nattslurk som avslutning. Då tror jag att ditt barn kommer att sova allt längre på natten.
Sen kan du vid tre mån ålder slopa nattmålet (ej nattslurken) för att ge barnet 10 tim sammanhängande natt. Vårt schema såg då ut såhär:
07.30-09.15 vaken, mat kl 07.30
09.15-11.15 sova 2 tim
11.15-13.15 vaken, mat kl 11.15
13.15-15.45 sova 2,5 tim
15.45-17.45 vaken, mat kl 15.45
17.45-18.45 sova 1 tim
18.45-21.30 vaken, mat kl 19.00, nattslurk kl 21.00

När min tösabit blev två månader spikade vi följande schema (utifrån fyra veckors anteckningar om hennes tendenser till rytm, hon hade då ca 7,5 timmes sammanhängande nattsömn ca 22-05.30 efter att själv ha slopat första nattmålet vid en månads ålder):
8 tim natt vid 2 mån
08.00-09.30 vaken, mat kl 08
09.30-11.30 sova 2 tim
11.30-13.30 vaken, mat kl 11.30
13.30-16.00 sova 2,5 tim
16.00-18.00 vaken, mat kl 16
18.00-19.00 sova 1 tim
19.00-21.30 vaken, mat kl 19, nattslurk kl 21
21.30-05.30 nattsömn
05.30-06.00 nattmål kl 05.30
06.00-08.00 sova natt ytterligare 2 tim
Jag siktade på att hålla varje omgång bröstmjölk till ca 1 timme, men i början tog det lite längre tid. Som du ser var vår dotter kvällspigg och lade sig därför lite senare. Därför fick hon påfyllning på morgonkvisten (nattmål på 20 min kl halvsex, vi startade alltså inte ett nytt helt mål då utan hon fick mat i mörker och tystnad, sedan ner i sängen för att sova vidare). För en del bebisar passar det bättre att förlägga nattmålet till t ex kl 22.30 om barnet nattas tidigare på kvällen. Då behöver man inte gå upp och fylla på kl 05.30, men "god morgon" kommer i gengäld att ske tidigare än i vårt fall.
En del småttingar orkar med ett 2,5 timmes pass före nattning så ev kan du ju förlänga sista passet 30 min för att få in en nattslurk precis före nattning (eller så klämmer du in den iallafall helt enkelt). Det är ju som paivihyv skrev väldigt viktigt att barnet är helt mätt när det nattas. I vårt fall föll det sig naturligt att ta 30 min från morgonpasset och lägga på det sista kvällspasset eftersom tösen inte orkade vara vaken så länge på morgonen.
Hur lång sammanhängande nattsömn har ditt barn nu? Om du inte har fört anteckningar hittills på ditt barns sömnmönster tycker jag att du ska ägna ett antal dagar åt det först så att du vet var den sammanhängande nattsömnen ligger mest naturligt. Ha som mål att ge ditt barn mat, mat och mera mat under hela dagen. Och social delaktighet och dagssömn enligt standardmodellen såklart. Och en nattslurk som avslutning. Då tror jag att ditt barn kommer att sova allt längre på natten.
Sen kan du vid tre mån ålder slopa nattmålet (ej nattslurken) för att ge barnet 10 tim sammanhängande natt. Vårt schema såg då ut såhär:
07.30-09.15 vaken, mat kl 07.30
09.15-11.15 sova 2 tim
11.15-13.15 vaken, mat kl 11.15
13.15-15.45 sova 2,5 tim
15.45-17.45 vaken, mat kl 15.45
17.45-18.45 sova 1 tim
18.45-21.30 vaken, mat kl 19.00, nattslurk kl 21.00
Mamma till två ljuvliga tjejer: Tuva (född 26 juli -04) och Myra (född 10 juli -06)
(standardmodellade från tre veckors ålder resp från start)
Sammanhängande nattsömn, hmmm..., det är inte mycket sådant här ännu, tyvärr. Jag genomförde en trenätterskur för att få lillen att förlänga sin nattsömn utan mat, men jag lyckades inte med det. Oftast sover han lite drygt 4 timmar efter nattslurken som brukar ges vi 22.30-tiden (han gör dock natt tidigare vid 20/21), men det har hänt kanske en gång att han sovit nästan 6 timmar sammanhängande. Genom att förlägga nattslurken sent på kvällen blir det i alla fall bara ett nattmål. Morgon har vi mellan 6 och 6.30. Jag tror dock att detta med nattmål har blivit en ren "ovana" om jag får kalla det så, han går stadigt upp i vikt och behöver verkligen inte äta på natten. Vid nu 6 veckors ålder väger han 5 760 g
Skulle du kunna förklara hur du gjorde med nattslurken om jag förstått tokigt? Du gav sista målet kl 19, åt hon hela målet då, med två bröst och sedan en "avslutningsslurk" kl 21? Det låter smart och skönt för barnet att inte behöva "väckas" för att få den sista slurken. Frågan är bara om min lille skulle orka vara uppe så pass länge på kvällskvisten, värt att prova i alla fall
Tjena! Jag har inte varit så frekvent besökare på forumet den senaste tiden, så jag har inte följt dig och din lille grabb. Men utan att ha bakgrunden skulle jag spontant föreslå att du har tålamod med hans nätter en tag till. Kör vidare med standardmodellen, ge så mycket mat du nånsin kan, prata, njut och visa honom världen, och se till att lägga in en nattslurk som avslutning på sista kvällspasset, så att han verkligen är toppfylld när han nattas. Låt honom sedan sova tills han vaknar och ta då upp vid första pip och mata direkt enligt nattmålsprincipen. Gör detta i två veckor innan du utvärderar, och för noga anteckningar på när han är vaken och när han sover.
Avstå inte från nattslurken för att ge den senare (om det var så du gjorde, är inte säker på att jag förstått dig helt i den frågan). Det ena utesluter inte det andra. Han behöver både nattslurk och ett nattmål tills han är ca tre månader. Därefter kan han klara längre natt utan nattmål. Däremot skulle jag inte schemalägga nattmålet för honom ännu eftersom han är så ung. Låt hellre honom få chans att visa sitt sömnmönster. Ge honom ett andra nattmål ifall han vaknar ytterligare en gång. Det enda du gör är att via standardmodellen hjälpa honom lite så att saker inte ballar ur. Kanske var du lite för snabb på att styra upp det? Om du backar bandet lite, tutar i honom så mycket mat och standardmodell som möjligt kanske han börjar förlänga natten självmant snart.
Det är i princip inte nåt fel i att väcka för nattmål senare på kvällen, jag har visserligen ingen egen erfarenhet av den varianten, men det är ju egentligen sak samma som om man ger nattmålet på morgonkvisten istället, dvs det stör inte barnet (man kör snabb matning under tystnad och i mörker). Men jag inbillar mig att en sådan väckning bör baseras på det mönster som barnet själv först har signalerat.
På din fråga om hur jag gjorde sista passet: ja det stämmet att målet började kl 19, körde full matning från bägge brösten och sedan social samvaro, därefter en avslutande nattslurk på ca 20-30 min strax efter kl 21. Men obs att detta var efter 2 mån ålder, och att det i början var svårt att hålla matningen koncentrerad i tiden. När min dotter var 6 veckor hade vi ännu inte några fasta tider utan jag lät henne styra, men höll koll på tiderna med hjälp av standardmodellen. Sista kvällspasset blev ofta extra mycket ammande. Och jag hade svårt att få till en längre kvällslur, det blev lite mer hattigt ibland på kvällskvisten. Blev hon övertrött buffade jag henne för att få till en femminuterslur så att hon orkade resten av passet (och att äta ordentligt). Stirra dig inte blind på tiderna, ha målet för ögonen och kör på.
Vet inte hur mycket klokare du blev av allt detta.

Avstå inte från nattslurken för att ge den senare (om det var så du gjorde, är inte säker på att jag förstått dig helt i den frågan). Det ena utesluter inte det andra. Han behöver både nattslurk och ett nattmål tills han är ca tre månader. Därefter kan han klara längre natt utan nattmål. Däremot skulle jag inte schemalägga nattmålet för honom ännu eftersom han är så ung. Låt hellre honom få chans att visa sitt sömnmönster. Ge honom ett andra nattmål ifall han vaknar ytterligare en gång. Det enda du gör är att via standardmodellen hjälpa honom lite så att saker inte ballar ur. Kanske var du lite för snabb på att styra upp det? Om du backar bandet lite, tutar i honom så mycket mat och standardmodell som möjligt kanske han börjar förlänga natten självmant snart.
Det är i princip inte nåt fel i att väcka för nattmål senare på kvällen, jag har visserligen ingen egen erfarenhet av den varianten, men det är ju egentligen sak samma som om man ger nattmålet på morgonkvisten istället, dvs det stör inte barnet (man kör snabb matning under tystnad och i mörker). Men jag inbillar mig att en sådan väckning bör baseras på det mönster som barnet själv först har signalerat.
På din fråga om hur jag gjorde sista passet: ja det stämmet att målet började kl 19, körde full matning från bägge brösten och sedan social samvaro, därefter en avslutande nattslurk på ca 20-30 min strax efter kl 21. Men obs att detta var efter 2 mån ålder, och att det i början var svårt att hålla matningen koncentrerad i tiden. När min dotter var 6 veckor hade vi ännu inte några fasta tider utan jag lät henne styra, men höll koll på tiderna med hjälp av standardmodellen. Sista kvällspasset blev ofta extra mycket ammande. Och jag hade svårt att få till en längre kvällslur, det blev lite mer hattigt ibland på kvällskvisten. Blev hon övertrött buffade jag henne för att få till en femminuterslur så att hon orkade resten av passet (och att äta ordentligt). Stirra dig inte blind på tiderna, ha målet för ögonen och kör på.
Vet inte hur mycket klokare du blev av allt detta.
Mamma till två ljuvliga tjejer: Tuva (född 26 juli -04) och Myra (född 10 juli -06)
Tusen tack för ditt svar
Jo, jag har nog varit snabb att försöka styra upp det hela, men inte utan anledning. Jag stressas av att veta att jag den 1 oktober måste få ordning på tider o dyl eftersom jag måste börja lämna det äldre syskonet på dagis en viss tid varje morgon. Vid den tidpunkten kommer lillen vara snart 2 månader gammal så ett schema att kunna gå efter skulle underlätta rejält. Dessutom bor vi i våningshus utan hiss, så helst ska det passa med sovtiderna också, då jag ska någonstans, eftersom jag inte kan rulla vagnen ut och in som jag vill utan att störa lillens sömn då jag måste ta upp honom och gå ner i källaren för att hämta utevagnen...
Ang nattslurken, jag har inte gett någon sådan om du menar att den är något av en insomningsslurk. Jag tolkade det som att den inte skulle ges efter tre veckors ålder, är det fel? Jag trodde att nattslurken var ett senarelagt sista mål utan umgänge, ungefär som ett nattmål. Hur menar du i övrigt, borde jag ge fullt mål sista måltiden plus nattslurk direkt innan läggning OCH ta upp honom vid 22/22.30 för ytterligare mat eller skippa att ta upp honom då
Jag har alltså gett mat vid säg 18 från ena bröstet, 19 från det andra och sedan låtit honom ha vakentid fram till ca 20 och lagt honom utan att mata något mer, sedan har jag tagit upp honom två timmar senare för att ge något av ett nattmål eller vad jag kan kalla det vid 22. Var det tokigt... 
Ang nattslurken, jag har inte gett någon sådan om du menar att den är något av en insomningsslurk. Jag tolkade det som att den inte skulle ges efter tre veckors ålder, är det fel? Jag trodde att nattslurken var ett senarelagt sista mål utan umgänge, ungefär som ett nattmål. Hur menar du i övrigt, borde jag ge fullt mål sista måltiden plus nattslurk direkt innan läggning OCH ta upp honom vid 22/22.30 för ytterligare mat eller skippa att ta upp honom då
Ja, nattmål och nattslurk är två olika saker. Ge fullt mål och sedan en nattslurk (en sista toppfyllning) allra sist före nattning (det är insomningsslurken vid dagslurarna som försvinner, men nattslurken ska du definitivt ha kvar). På frågan om du ändå ska väcka för ett nattmål senare på kvällen så är mitt svar så som jag skrev i förra inlägget, dvs jag skulle avvakta med att väcka och istället backa bandet lite: tuta i så mycket mat och standardmodell som möjligt i ett par veckor, se till att få en bild av barnets naturliga sömnrytmtendenser, spika inga tider ännu. Det är såklart aldrig kul eller lyckat att känna tidspress (och att vara utan hiss!). Även om det är svårt så tror jag det är mycket viktigt att du försöker lägga band på stressen. Ha tålamod. Kan du kanske skjuta fram dagisstarten en månad?
Jag ska definitivt börja ge honom slurken direkt innan läggdags och låta honom sova utan att väcka honom (och därmed också se hur länge han sover av sig själv).
Dagislämningen får jag helt enkelt se till att fixa. Tror du (eller någon annan) att lillen klarar att somna om då han blir väckt och uppburen och lagd tillrätta i lägenheten igen? Det borde han väl, när jag tänker efter...
Tack igen