alltid krispåfyllning? och rapar?

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, jag tycker du skall spika ett schema med "naturliga sömnpass". 45 min + marginalkvart är inte ett natuligt sömnpass så att säga.

Kanske skulle 12-45-1,5-45 passa er bra? För att införa nya schemat håller man tiderna EXAKT i minst 3 dagar och 1 vecka i uppföljning. Jag märkte att ibland var jag tvungen att styra upp dagarna lite med att strama upp tiderna, annars slutade sonen vara sin lilla skalman. Man skall inte vänta på att DE tar ledningen, för ledningen är din och därmed också att väcka. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
lilla mia

Inlägg av lilla mia »

hmm.

jag förstår inte riktigt vad du menar. tycker du jag ska ändra schemat eller inte. eller var det kanske bara en bollning tillbaka till mig?!
45 min som sista lur passar inte damen. eller iaf gjorde det inte det för en månad sedan då vi hade en sån lur där. tycker det funkar mycket bättre med 20 minuter som sista lur.
jag väcker i princip alla sovpass. men nu har hon alltså börjat vakna och kan ligga vaken 10 minuter mitt i ett sovpass och sen somna om. det var därför jag har börjat fundera. men jag vet, jag kan inte sova åt henne.

iaf tror jag att jag behåller schemat som det är och avvaktar och ser hur det går med dem hela nätterna.

kram igen.
Linnéa 30 okt -05 (40+1), kurad vid 10 månader. Ett litet hjärta.
Selma 18 okt -08 (39+3), SM från början. Ett litet gryn.
Elias 17 okt -10 (39+4), SM tänk från start men ändå kurad vid 6 månader. Ett litet hjärtegryn!
Viktor 18 mars -13 (39+0). Alldeles ljuvlig!

- Efter regn kommer solsken! -
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Njae, jag föreslog ett 5 mån schema till dig. Vid 5+6 mån så skall barnet ha just 15 tim sömn och jag vet inte riktigt hur du skall få till det med en lur på 20 min som sista. Vi hade schemat 12-45-2-20 kanske vill ni ha det istället?

Jo, jag bollar med dig för att vi skall hitta något som fungerar och då gärna med naturliga sömnpass och göra lilla fröken till sin egen lilla skalman. :wink: :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
lilla mia

Inlägg av lilla mia »

tack!

jag ska fundera vidare. hörs imorgon!
Elias 17 okt -10 (39+4), SM tänk från start men ändå kurad vid 6 månader. Ett litet hjärtegryn!

lilla mia

Inlägg av lilla mia »

hej!

oooiiiiiiiiiii! :D

ingen buff, ingen solfjäder bara några ramsor utanför dörren i ett par omgångar runt midnatt- som hon svarade på. sen vaknade jag kl 05 och undrade varför hon inte hört av sig :shock: sen låg jag vaken och bara väntade på att hon skulle börja protestera. men tji fick jag. kl 06.50 hörde jag henne så då blev det GLAD MORGON!!!

idag har jag haft världens gladaste och goaste tjej!

kramar!

ElinN

Inlägg av ElinN »

Har väntat på rapport! UNDERBART! :thumbsup:
Johanna w.

Inlägg av Johanna w. »

WOW!!!!!!

Här har vi också flyttat ikväll. Ska bli spännande och se hur mycket hon kommer fråga :D

Gud vad jag blev peppad nu :heart:

Strålande jobbat, Kramar!
Mamma till
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
lilla mia

Inlägg av lilla mia »

lite ramsande vid 05 och lite till en halvtimme senare. väckarklockan väckte oss kl 07!

idag ska sys mörkläggningstyg till fönstret!

hur gick det för er johanna?

kramis!

chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Grattis! Vad kul att höra! :D
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
Johanna w.

Inlägg av Johanna w. »

Underbart för er Mia :D

Jag skrev ett inlägg i din tråd- men det vart såååå himla lågt så jag klistrade in det i min egen istället :lol:

Kram :heart:
Mamma till
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
ElinN

Inlägg av ElinN »

Toppen! :thumbsup: Ni är så duktiga! Jag blir så glad! :D

KRAM :heart:
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Grattis till er hela familjen! :lol:
Tor 2006

lilla mia

Inlägg av lilla mia »

hej!

3:e natten var inte lika smidig som de två tidigare.

i dryga timmen var hon vaken och ledsen, arg, förtvivlad om vart annat. jag pangramsade, bekräftelseramsade, avvaktade. hon hade små uppehåll det var därför jag avvaktade så pass länge som jag gjorde. hoppades på att hon skulle fixa det själv. men insåg, lite för sent tycker jag så här i efterhand, att hon fastnat och inte kunde lugna sig själv. gick in och buffade vilket hon tacksamt tog emot. ut med ramsan. tyst en stund men sen började hon igen. skickade upp maken- han skulle ändå till jobbet. han buffade en kortis och gjorde sen husljud. hon somnade strax före sex och sov sött när jag väckte kl 07.

är det läge nu för att ta till husljud när vi är i "uppföljningsveckan". om hon skulle fortsätta med uppvak i vargtimmen?

kramis!

lilla mia

Inlägg av lilla mia »

hej igen!

samma visa inatt! :evil: mellan 5-6 var hon ledsen, arg, frustrerad. inte nöjd mer än ett par sekunder i stöten sen drog hon igång igen.
ramsan tycker jag hon lyssnar på och lugnar sig men skriker snart upp sig igen. buffade en gång på denna timme men det gav inte mycket det heller...

hur ska jag tolka detta? räknar man med uppföljningsvecka även på sm- barn? första två nätterna gick ju så bra???

är åter igen inne på om jag ska dra ner på någon av lurarna på dagen. hon har 15 timmar och 20 minuter på schemat nu. men kan 20 minuter påverka så hon blir vaken och arg en hel timme på morgonkvisten?

kramis.

Elle

Inlägg av Elle »

Jag skulle dra ner så att hon har sina 15 timmar. Är det beckmörkt och svalt i rummet? Om hon fastnar i sitt "klagande" inatt så gå in, lägg tillrätta och håll en statisk solfjäder så länge det behövs tills hon är lugn och ordentligt sömntung i kroppen, tryck då till och gå ut med ramsan. Ge dig inte förrän DU får sista ordet med ramsan! Lyssna av så att du besvarar hennes frågor med rätt tonläge på ramsan. Nästa natt ger du en ramsa vid första pip i vargtimmen, som en markering att det ännu inte är morgon. Kom ihåg bekräftelsen! Om det blir "kris" så går du in EN gång och gör som ovan. Tredje natten så kan du baka ihop ramsan med bekräftelsen om du märker att hon tystnar direkt. Sedan är det dags att backa i vargtimmen och ge endast EN pangramsa vid första pip och sedan ingen mer. Ev kan ni göra husljud/sätta på klassisk musik om ni vill om hon fortsätter, annars låter ni henne vara tills klockan ringer in morgonen och då går ni in och gör GLAD morgon :D Precis som om hon sovit såååå gott heeeela natten lång :sleep: Snart kommer hon att sova hela natten, ha tålamod, jobba på och ha målet för ögonen!

:heart: Elle
Senast redigerad av Elle den tis 31 mar 2009, 20:08, redigerad totalt 1 gånger.
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"