Lilla Jonas 4,5 mån sover som en prins från 20:00 till 07 :00 varje natt. Nattningen är aldrig några problem. Bara in i mörkt rum och magläggning o puss och ut med ramsan. Ligger ibland o smågnäller en stund men det får han gärna. Började kura vid 3-mån ålder.
Daglur i vagn under promenad somnas det snabbt. Problem dock vid läggning i vagn ute på altanen( alltså i stillastående vagn). Då är han ofta lugn direkt när jag lägger honom och vagnar några tag som markering. Problemet är att han blir urarg när jag kör min glada dagsramsa. Det känns som den bara förstör. Är det ok att strunta i dagsramsan? Är det ok att lugna med att vagna som påminnelse? Jag vagnar aldrig tills han somnar.
Måste jag ramsa dagtid?
Måste jag ramsa dagtid?
Emma, mamma till Jonas 050505 och Elias 030304
-
Gäst
Måste jag ramsa dagtid?
Tack för ditt svar. Jag har också läst dessa rader men uppfattat det som att det gäller när man är på promenad. Det verkar konstigt om det skulle vara skillnad på att ligga i säng inne eller i vagn ute om den står still??? Vad tror du?
Emma, mamma till Jonas 050505 och Elias 030304
-
Gäst
Hej igen,
Hugo sover sina dagpass alltid i vagn ute - utom vid extremt dåligt/farligt väder. Jag ger honom en ramsa på väg bort från vagnen, alltså inte fyrfaldigt leve utan bara en gång, kort. Detta för att han var så liten då jag hjälpte honom till bättre sömnvanor att jag inte kunde använda mig av ramsan om han vaknade. Så för mig var det aldrig något aktivt verktyg. Jag vet alltså inte om jag gör rätt eller fel ang. ramsa utomhus.
Jag har också uppfattat det så, att barnet inte skall somna medan vagnen är i rörelse. Om man skall någonstans, och barnets sömnpass infaller, stannar man, och väntar tills barnet har somnat. Sedan fortsätter man. Annars kan alltså barnet vänja sig vid att vagnen "skall" vara i rörelse, annars kan man inte sova...
Jag kan tänka mig att anledningen till att ramsan egentligen inte behövs utomhus då vagnen är i rörelse är att man inte kan just avlägsna sig bort från det sovande barnet som man gör inomhus. Hoppas Anna själv ser detta så hon kan sprida lite ljus i mörkret ang. ramsans vara eller icke vara utomhus!
Hugo sover sina dagpass alltid i vagn ute - utom vid extremt dåligt/farligt väder. Jag ger honom en ramsa på väg bort från vagnen, alltså inte fyrfaldigt leve utan bara en gång, kort. Detta för att han var så liten då jag hjälpte honom till bättre sömnvanor att jag inte kunde använda mig av ramsan om han vaknade. Så för mig var det aldrig något aktivt verktyg. Jag vet alltså inte om jag gör rätt eller fel ang. ramsa utomhus.
Jag har också uppfattat det så, att barnet inte skall somna medan vagnen är i rörelse. Om man skall någonstans, och barnets sömnpass infaller, stannar man, och väntar tills barnet har somnat. Sedan fortsätter man. Annars kan alltså barnet vänja sig vid att vagnen "skall" vara i rörelse, annars kan man inte sova...
Jag kan tänka mig att anledningen till att ramsan egentligen inte behövs utomhus då vagnen är i rörelse är att man inte kan just avlägsna sig bort från det sovande barnet som man gör inomhus. Hoppas Anna själv ser detta så hon kan sprida lite ljus i mörkret ang. ramsans vara eller icke vara utomhus!
-
Gäst