2,5 åring vill vill inte bada

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
Solhjorten

2,5 åring vill vill inte bada

Inlägg av Solhjorten »

Hej!

premiärskriver en fråga! :shock:

Min lilla tjej F, 2,5 har plötsligt blivit väldigt frågvis ang. badet. Hon både vill och inte vill bada.

Jag plumsar först i storebror. Han börjar genast leka med badleksakerna. Sedan är det lilla F;s tur. Nu följer två olika scenarior:

Hon vill bada och hjälper till duktigt med kläderna som ska av. Jag plumsar i henne. Hon ställer sig genast upp och vill inte alls bada.

alt.

Hon vill inte bada från start.

Om hon står upp i badet och skriker ger jag henne en stund att ändra sig. Jag brukar använda tiden till att plocka undan i badrummet - vad som ligger framme - kläder och blöjor. Eller så går jag. När jag tröttnar på skriket tvättar jag henne snabbt och sakligt med en tvättsvamp och lyfter sedan upp henne.

Men jag skulle tycka att det var så skönt om hon satt en liten stund :shock: - det är ju min lugna stund på kvällen. :shock: Eller har varit. När båda barnen badar. :) Och hon har alltid gillat kvällsbadet. Jag saknar den tiden då jag kunde höra båda skratta i badet.

Jo! Jag har alltid dörren till badrummet på vid gavel och själv sitter jag så att jag ser, även om jag inte är inne i badrummet.

Så vad tror ni :?:
Ewa

Inlägg av Ewa »

Ja, vad tror jag... :lol: Jag skulle säga att det är trots det handlar om. Och då kan man med fördel läsa på lite i BB, om hur man kan bemöta en liten rar ärta som vill och inte vill.

Ett sätt är att förbjuda det barnet inte vill - och då självklart vara medveten om att barnet kanske då verkligen VÄLJER att inte bada. Fine, får man då resonera och vara på det klara med från början. Dvs. när hon inte vill bada, så säger man glatt och sakligt, "Nähä - då får du inte bada. Kom så tar vi på pyjamasen." Då säger hon antingen (i de flesta fall), "Men jag VILL bada!". "Jaha, då ska du få hoppa i :D" Vad som händer är att du inte gör kvällsbadet till en maktkamp. Men man får naturligtvis vara med på att hon mycket väl kan välja att inte bada alls. Och då agerar man lika sakligt - och tar på pyjamasen och gör klart för natten :D

Kram Ewa :heart:
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Solhjorten

Inlägg av Solhjorten »

NU SITTER DE OCH BADAR BÅDA..! NÖJDA OCH GLADA! :D

Jag gjorde tvärtom mot hur jag brukar göra!

Det blev baddags och jag satt och läste. Barnen ville bada. Då sa jag:

"Njaäää... bada? Låter ju jättejobbigt. Klä av och tappa upp vatten, jobbigt. Jag vill läsa tidning!" :D

Sedan vände jag på blad i tidningen.

Pojken och flickan stirrade på mig som om jag var helt från vettet. :shock: och kan ni GISSA vad som hände sen :?:

Pojken gick och tappade upp ett bad och tog av sig kläderna, hämtade en pall och klättrade över. :shock: Sedan kom lillasyster som också ville. Hon kan ta av sig tröjan. Men inte blöja och byxor. Jag hörde minsann hur hon försökte och försökte... men jag väntade. Sen så kommer hon till mig och säger:

"Mamma hjälpa av byssona."

"Varför vill du ha av byxorna", undrade jag.

"Inte bada byssorna" säger hon då och drar mig i handen.

NU hjälpte jag henne av med resten och hon klättrade hela vägen till högsta trappsteget på pallen. NU gick det bra att bli lyft i badet. Sedan berömde jag storebror som sken som en sol för att han hade tappat upp badet själv. Stora killen, ni vet! :lol:

Just nu har storebror badat färdigt. Och hon sitter kvar..! :lol:
Ewa

Inlägg av Ewa »

Japp - samma variant på ovanstående, kan man säga. Dvs. visa på att det där med att bada minsann inte är en självklarhet... Brukar lösa det mesta. Och viktigast av allt - överkoncentrationen far åt fanders och maktkampen lyser med sin frånvaro. Utmärkt jobbat :thumbsup: :heart:
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Solhjorten

Inlägg av Solhjorten »

Temabad! :lol:

tack för att du tipsade, Ewa. :)
Gotlandsmamma

Inlägg av Gotlandsmamma »

:D Och vilken självklar attityd du hade vid baddags där!
Kul läsning!

Kram!
Linda
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"