Hej,
Jag undrar om någon har erfarenhet av att införa standardmodellen för prematura barn. Min dotter Vega föddes 30 +2 ( dvs 10 veckor för tidigt) Idag är hon fem månader gammal, men ca tre månader korrigerad ålder ( hon skulle varit född 22 juni)
Hur ska man tänka angående införandet av mer fasta rutiner, antal timmars sömn osv för henne? Hon är ju någonstans mittemellan tre och fem månader. Eftersom hon är för tidigt född väger hon inte så mycket, 4500g, och går upp ca 200g/vecka sedan vi kom hem från sjukhuset. Hon har alltid sovit bra på dagarna tidigare, men det börjar bli svårare för henne att somna av egen kraft, dvs nu somnar hon i vagnen när vi går promenad eller i famnen efter en stunds trötthetsgnäll.
Vega äter väldigt ofta, ungefär varannan timme på dagarna och var tredje,fjärde timme på natten. Jag försöker alltid erbjuda båda brösten, men det är mkt sällan hon vill ha mer Hon sover i vår säng och jag brukar ligga ner och amma henne, vilket gör att hon snabbt somnar om. Hon har aldrig varit speciellt "vaken" på nätterna på så sätt, dvs så fort hon har fått äta somnar hon om. Hon äter ca 10 ggr/dygn och sover mellan 14-16 timmar dygn.
Tacksam för råd/tips
Linda
Standardmodellen prematurer
Fråga av liknande karaktär
Hej,
jag kan tyvärr inte ge dig tips Linda, men har en fråga av liknande karaktär. Selma 4v prematur, i dag 4,5mån har haft vissa veckor då hon inte gått upp i vikt som läkare och barnmorskor önskar och halkat utanför alla snajsiga kurvor. Hon rör sig extremt mycket när hon är vaken och bränner snabbt det hon äter. Vid 19+ veckor visade hon att hon var mycket hungrig, något hon inte visat tidigare så jag har börjat ge henne smakportioner vilket ger bra viktresultat. Hon kommer med största sannolikhet ha dubblat sin födelsevikt vid 21+ veckor och väger då 4,9kg.
Hon sover natten om det är svalt i rummet. P g a svag viktuppgång har jag plockat upp henne vid 23h00 för ett sista mål. Min fråga är, finns det någon tumregel när man kan sluta med sista målet och låta henne sova över 23h00? Typ om ett barn ökat x i vikt vid y vecka kan man låta dem sova genom natten.
Tacksam för svar,
Lotta
jag kan tyvärr inte ge dig tips Linda, men har en fråga av liknande karaktär. Selma 4v prematur, i dag 4,5mån har haft vissa veckor då hon inte gått upp i vikt som läkare och barnmorskor önskar och halkat utanför alla snajsiga kurvor. Hon rör sig extremt mycket när hon är vaken och bränner snabbt det hon äter. Vid 19+ veckor visade hon att hon var mycket hungrig, något hon inte visat tidigare så jag har börjat ge henne smakportioner vilket ger bra viktresultat. Hon kommer med största sannolikhet ha dubblat sin födelsevikt vid 21+ veckor och väger då 4,9kg.
Hon sover natten om det är svalt i rummet. P g a svag viktuppgång har jag plockat upp henne vid 23h00 för ett sista mål. Min fråga är, finns det någon tumregel när man kan sluta med sista målet och låta henne sova över 23h00? Typ om ett barn ökat x i vikt vid y vecka kan man låta dem sova genom natten.
Tacksam för svar,
Lotta
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Det är svårt att säga en exakt tidpunkt och ringa in exakta "villkor" för när man kan införa Standardmodellen. Med fuillgångna, friska barn kan man göra det från (mjuk)start. Så båda måste ni liksom känna om och när det är dags att betrakta de små som icke-prematurer längre utan högst normala, om uttrycket tillåts
Äter man tio ggr/dygn blir man inte särskilt hungrig mellan varven och tar nog ogärna bröst nummer två. Börja med att glesa ut målen. Riktmärket kan vara 2-2 - lilla barnet äter av och till under en timme, är uppe en till och sover sedan två. På natten försöker man skramla ihop sex timmars sammanhängande sömn till att börja med. Det är inte så svårt - förutsatt att lilla magen är full. Men man måste räkna med att Standardmodellen behöver sina modiga fem-sex dygn att "köras in"; det går inte på en kafferast (eller ett mål, eller en natt)
Så tålamod - beslutsamhet - varsamhet - avvaktan, och sovhjälp där det behövs
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
(Okorrigerad ålder nedan.)
Simon var "bara" fem veckor tidig men vi körde en variant på standardmodellen från 2,5 månad ungefär då han sov 7 timmar på natten (nattslurk i sömnen vid 22). Mat var tredje timme, varje mål med skötning tog ca 1,5 timme och sedan sov han 1,5 timme. Vargtimmesmålet hängde kvar ca en månad.
Han hamnade snabbt i den 3-timmarsrytmen redan från BB eftersom de ville att vi skulle väcka honom (fast det behövde vi bara göra två gånger) var tredje timme på natten i början så att han inte skulle "glömma" att äta vilket prematurer kan göra. Han kunde också bli lite skakig av lågt blodsocker om det gick för länge mellan målen.
Vartefter tiden gick så förlängde vi mellan målen, något schema införde vi inte förrän vid 4 mån ålder men det berodde mest på att han var som en liten klocka av sig självt förutom den där lilla detaljen att när man kör var tredje timme så blir det ju olika klockslag.
Han gick upp kolossalt och såg ut som en liten sumo vid 5 mån ålder. Han har efter 2 månaders ålder hela tiden legat över BVC:s viktkurva.
Lycka till!
Mamma till två Barnaboksbröder (d v s standardmodellade): födda 2004 och 2006.