Nu, äntligen, ska Lovina kuras!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Aspus

Nu, äntligen, ska Lovina kuras!

Inlägg av Aspus »

Hej alla ni som är så himla bra på att ge ert stöd! Det är fantastiskt att det finns så vänliga själar som ni som gör detta frivilligt! :)

Jo nu har jag läst på boken och försökt mig på att göra upp ett schema som jag ska ha. Vill gärna ha lite input på schemat så att jag vet att detta är något som kommer att sitta! Lovina är ju snart 4,5 månad och vi ska åka till USA om ca 2,5 halv vecka och innan dess vill jag ha henne kurad hemma. Nu har förkylningen lagt sig lite mera så nu ska vi köra.
Schemat ser ut såhär:

0700 vakna/ammas
0830-1000 sova 1,5 hrs
1000 äta (gröt) + ammas
1130-1300 sova 1,5 hrs
1300 äta ammas (så småningom puré)
1500-1545 sova 45 min
1600 äta ammas
1700-1720 sova 20 min
1800 bada skratta ha kul!
1830 äta ersättning baby plus plus ammas
1900 sova natt

Snälla tyck till! Jag måste börja idag då alla förutsättningar ser som bäst ut!
Tack för ert engagemang!
Samuel född 2004-12-23, Lovina född 2008-11-06
Aspus

var är ni när jag behöver er?

Inlägg av Aspus »

Jag har satt igång bollen...nu så har jag lagt Lovina hon var redan innan trött men jag fick till bus och skratt om än att det var lite svårt :)
Jag lade henne 1900 och hon skrek och protesterade till 1912... det gick rätt fort och jag ramsade mig ut! Bekräftade efter en liten stund utanför dörren. Jag tror att utmaningen kommer inatt! Då hon brukar vakna!

Jag kommer att köra schemat som jag satt och så får jag se hur det blir nästa vecka. Har avbokat fester osv för att kunna köra detta.

Jag har dock en fråga... då jag så gott som helammar så undrar jag hur det kommer att gå med bröstmjölken... kommer den att finnas kvar fastän man inte ammar på 12 timmar??? Är det någon som vet och har erfarenhet???

Snälla det vore trevligt med ett litet input bara.
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Hej! Vad roligt att du tycker om forumet!

Ang.schemat så tror jag det blir lite tufft att ha hela fyra lurar på schemat. Tre är det vanligaste vid 4,5 mån. Kanske någon som lyckats med fyra, men jag skulle inte köra på det. Tror också det blir svårt att få till två 1,5 h lurar med så lite tid emellan. En 4,5 månaders behöver ca 15,5 h sömn och självklart kan de behöva mer men jag skulle inte schemalägga det nu för hon kommer ju sova mer än någonsin på natten så det börjar en helt ny tideräkning om du förstår vad jag menar. Blir svårare att få till om man schemalägger för mycket sömn. När sen alla lurar sitter och hon fortfarande är trött, ja då kan man lägga till mer sömn. Ledsen om jag trampar dig på tårna, du har ju funderat ut ett schema som du vill ha men jag skriver vad jag tänker och så gör du vad du vill med det :wink: .

Amningen brukar ställa om sig rätt bra vad jag vet. Kan bli sprängfullt i början på natten dock. Jag har dock börjat med mat tidigt så fler får gärna hoppa in som har helammat.

Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
sockerprinsessan

Inlägg av sockerprinsessan »

Hej och välkommen!

Troligen kommer du ha dunderont i brösten och det kommer att spänna nu när du slutar att amma på nätterna. Det hade jag :) Du kan ju alltid pumpa ut lite för att lätta på trycket. Kroppen är så finurlig att kom 3- 4 dagar så har den förstått att det inte behövs mjölk på natten utan bara på dagen så ställer den in sig efter det.

Lycka till med kurningen
Snutte 080528, kurad 3 feb 09
Aspus

Tack tack och tack!

Inlägg av Aspus »

Hej på er!
Tack för era svar. Kämpar på med kuren allt vad jag kan och jag måste säga att det hitills går rätt bra.
Tack för era input. Emma80, det var precis slutet av mitt schema som jag kände att det kanske inte riktigt stämde. Vad tror du om att ta bort den sista vilan kl. 1700? Jag känner dock att hon behöver ganska mycket vila på dagen men kan du föreslå hur länge du skulle sätta? Idag sover hon lätt de långa passen.

Sockerprinsessan, tack för ditt input. Jag har lagt fram pumpen nu så att jag kan ta och minska trycket vid behov!
Ett varmt tack skickar jag er genom natten!
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Hej Aspus och välkommen hit :heart: :D

Hoppas natten gick bra och att du har en trött liten bebis nu.

Angånde schemat så har jag haft 12, 45, 2, 45 när mina varit fyra månader. Vid 5 månader har jag gjort lite olika med barnen. Antingen haft kvar 2 h luren mitt på dagen och kortat ner em-luren till 20 minuter. Eller så har 2 h-luren blivit 1,5 h och 45 minutaren på em har fått varit kvar precis som den är. Kanske hjälpte det något.

Jag har helammat mina barn vid 4 månader och haft 12 timmars natt. Men stax före 5 månader så har jag märk att de behöver mer mat och då introducerat gröt och smakportioner. Men alla gör olika.

hälsningar :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
Aspus

jippiiie första natten är över....

Inlägg av Aspus »

ÅH jag måste bara säga vad skönt att denna första natt är över! :lol: puh! Vad jobbigt, roligt och vilken adrenalin kick! Det gick rätt bra skulle jag vilja påstå!
såhär gick det:
lade kl. 1900 och buffade och fjädrade! Var ute ur dörren och tyst på andra sidan dörren kl 1912.
Nästa stök och bök började inte förrän kl 2302 då vaknade lillstumpan och jag buffade och fjädrade. Hon svarade mera på fjädringen och när hon slappnade av och var tyst så ramsade jag mig ut och bekräftade utanför dörren. Tyst vart det 2307.
2322 vaknade Lovina av sin snoriga näsa. Även denna gång använde jag mera soljfjädern och när hon lugnar ner sig så ramsade jag mig ut 2328.
2336 blev det tid för ganska kraftig buffning och en aning längre. Vid varje tyst paus och lite avslappning fjädrar jag och använder ramsan sparsamt. Lovina verkar mera arg än att behöva lugnas med ramsan och ljudet av min röst. Fick dock ramsa när hon grät som mest tills det avtog. Sen gick jag ut med ramsan 2340 och bekräftade efter en stund utanför dörren.
0203 vaknade min ängel igen buffade igen, solfjädrade och ramsade mig ut 0209. Vilken kick! Adrenalinet flödade så jag hade själv svårt att somna om
:oops:
0422 började vargtimmarna och här fick jag jobba som en häst... buffa, buffa, buffa 0433 ut med ramsan. 0434 in igen buffa och buffa. Lovina super arg, ledsen och all möjlig sorts gråt kom från denna trötta krabat. 0529 kunde jag ramsa mig ut och jag buffade för fullt! (Fastnade jag i buffandet? Skulle jag ramsa hela tiden medan hon grät? Gjorde jag fel eftersom det tog sådan tid?)
0531 fick jag tre frågor från Lovina och jag svarade utanför dörren hon tog dem endast till 0535 då fick jag gå in igen och buffa och fjädra för fullt. (Ryggen gick nästan av!!!) 0555 gick jag ut igen med ramsan.
0602 in igen men denna gång gick det snabbare (kanske för att hon är så trött nu) 0608 så ramsade jag mig ut igen! Åh vad härligt, det gick! Sen sov jag en timme och sen upp och väcka lilla stumpelumpan som inte alls ville vakna! Men tillslut fick jag upp henne!

Ska jag ramsa medan jag buffar om hon gråter eller efter att hon har gråtit? Gör jag rätt? Det kändes som att det gick rätt bra och jag ser fram emot nästa natt (hur man nu kan göra det).

Tack ni som svarade på mitt inlägg, det styrkte mig inatt!
Nu ska jag strax ut i vårsolen här i Göteborg! Inget kan glädja mig mer än en början på kuren och en vårsol utanför!
kramis
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Medans du är inne i rummer och verktygar är du helt tyst. När du går ut så ramsar du. Låter som ni haft en bra första natt. Härligt jobbat av er båda två.

Hur går det med schemat?

hälsningar
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Bra jobbat i natt! Du låter positiv och stark!
Kram Emma
Aspus

tack för stöd och snabbt svar...

Inlägg av Aspus »

Hej,
jag har nu ändrat schemat och kom fram till under natten att jag faktiskt ska ha 45 min, 2 tim, 45 min. Det låter allra bäst och mest logiskt! Tack så mycket för ditt input ilindström. Jag hade en aning om att jag skulle vara tyst när jag verktygade så jag kännde att det inte blev riktigt helt rätt vid vargtimmarna. Men nu vet jag och nu ska jag ladda inför nästa natt! Det är fantastiskt att det finns människor som ni! Jag hoppas att själv kunna hjälpa någon annan i framtiden så att jag gengäldar tjänsten :D
Jag rapporterar senare hur det går. Jag misstänker att jag kommer att ha lite problem med dagens 2 timmars pass (mellan 11-13)! Jag ska ha henne sovandes i vagnen under dagtid så att jag kan alternera att vara ute eller inne (japp, i vilket väder som helst!).
mera info senare från våren!
sockerprinsessan

Inlägg av sockerprinsessan »

Vilken bra natt ni har haft och vilket bra jobb du har gjort. :D Det kan ta ett tag innan dagslurarna fungerar perfekt så ha is i magen och den rätta attityden så fixar du det.

Min pojk ligger ute i vagn och sover sina lurar oavsett väder, här nere i södra skåne är det alltid blåsigt på något håll :lol: men han trivs som fisken i vatten. Tror din tös kommer njuta av lurarna ute med :D

Ha en bra dag i det underbara vädret och ladda inför natt 2
Snutte 080528, kurad 3 feb 09
Aspus

nu är det dags för natt nr 2

Inlägg av Aspus »

Nu ska vi se, dagen gick över förväntan! Jag trodde att jag skulle ha problem med dagslurarna men det har gått jätte bra. Har vagnat en del och sagt ramsan när hon lugnat sig i vagnen. Det blev 2 timmar sömn mitt på dagen och det gick strålande!

Nu så ska jag kämpa med natt nr två och är lite orolig för vargtimmarna (självklart ska inte Lovina få se min oro) då första nattens vargtimmar var riktigt långa. Som jag förstår så ska jag nu försöka att bara ramsa och låta henne försöka sova själv. Ska jag då alltså bara buffa vid absolut kris och fjädra eller ska jag bara fjädra? Jag bävar för att det kommer att bli mycket buffande dessa timmar i natt också?! Vad ska jag tänka på? Någon som har handfasta tips?

Tack för ert stöd och beröm åter, det gör mig mera motiverad att gå igenom detta då jag gör hela kuren själv!
Aspus

Andra natten har gått... här kommer rapport

Inlägg av Aspus »

Nu kommer nästa rapport...
Jag tycker att natten var riktigt lyckad om även att jag kämpade på vargtimmarna :?
1900 la jag lovina i sin säng med en solfjäder men INGEN buffning 1906 gick jag ut med ramsa ggr 8 sen x 6 och slutligen en bekräftelse. Sen vart det tyst.
nästa gång damen vaknade var kl. 2310 jag ramsade bara utanför dörren ett antal ggr och sen tystande hon 2325. Jippiie det funkade tyckte jag!
2336 ett litet knorr och då bekräftade jag.
0153 var det dags igen och då var Lovina arg, sur och lite ledsen. Men, jag behövde fortfarande inte gå in till henne utan hon lyssnade mera på ramsan. 0205 var det tyst igen. 0210 hörde jag lite bök och pip och bekräftade sen somnade hon om.
0448 (vargtimmen har startat...) vaknade Lovina arg och jag ramsade (fortfarande utanför dörren) 0452 var det tyst och jag bekräftade.
0502 var det dags igen - ramsa, ramsa och sen var det tyst. bekräftade.
0517 frågade hon igen, och jag ramsade 2 x 4 och en minut senare var det tyst.
0520, 0522, 0527 pip - bekräftelse
0607 blev Lovina arg och hade många frågor jag fick påminna ett antal ggr och bekräfta ett antal ggr.
0625 låg hon och snyftade men tyckte mera synd om sig själv tror jag än var mycket ledsen (är detta vanligt?) Inte en gång gick jag in till henne på natten. Hon fortsatte att fråga till och från fram till 0657 då hon blev tyst. När hon var tyst gjorde vi morgon med hela familjen som välkomst kommité. Till och med storebror var med!
Det var rapporten idag och nu så ska jag lägga min lilla älskling enligt hennes schema!
Kram
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Wow! Vilket fantastiskt arbete du gjort! Och vad fint du jobbat med ramsan, att den redan har sin lugnande verkan. Applåder till er =D> :sleep: .
Kram Emma
Aspus

hjälp amningen sinar...

Inlägg av Aspus »

Nu får jag lite smått panik :oops: det verkar som att bröstmjölken sinar. Vid 1300 snåret då jag ska ge henne bröstet äter hon minimalt, precis som att hon är för mätt efter gröten hon får kl.1000. Jag vill ju inte sluta ge henne bröstmjölk så vad är det som händer? Kl. 1600 då nästa matning är så verkar det inte finnas tillräckligt heller?! Inte så att hon gråter men jag försökte att pumpa efter målet och fick inte ut någonting!!! :cry:
Vad ska jag göra? Jag ger endast gröt på morgonen och sen helammar jag! Snälla någon som vet! Vad kan jag göra? Är det någon som har haft samma problem?

Appropå SHN-kuren så ska jag ge mig i kast med natt nr tre nu! Det ska bli intressant att se hur den går! Jag har stora förhoppningar!
Emma80, tack för ditt stöd!
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"