Hej!
Mina två barn, snart 3 och snart 4 år gamla delar rum och sover fantastiskt bra. Ett bekymmer har jag ändå fått den senaste veckan. Min stora tjej väcker min lilla på morgonen, idag tre kvart för tidigt, genom att ligga och ropa hennes namn. Sedan ligger de därinne och pratar, tänder en sänglampa, kryper ned i samma säng. Det händer att de går upp på toa också.
Jag har förklarat för den stora att hon itne får väcka sin syster och att om hon gör det så måste de sova i olika rum. Det vill de inte och stora lovar att inte väcka mer, men så gör hon det ändå. Mina frågor är:
Ska jag ha dem i olika rum en tid?
Sover min stora tjej för mycket eftersom hon vaknar tidigt? De har kolsvart i rummet så det är inte problemet. Hon sover inte längre på dagen men har kvar tolvtimmarsnatt, 7-7.
Tacksam för svar!
storasyster väcker lillasyster
storasyster väcker lillasyster
Mammor till tjejerna f?dda -05 och -06
Vad gör du när de sätter igång? Pangramsa vid första pip? Har ni väckarklocka som markerar när det är morgon? Vet även någon som satt timer så att lampan går på när det är morgon. Vi har också becksvart - tycker jag. Men senaste veckan har det börjat pipas lite tidigare här också. Och jag är säker på att det är ljuset ändå. Det brukar bli så på sommarhalvåret. Och på vintern trynar de och vaknar inte av klockan ens. Men sömnbehovet är detsamma ändå.
Mamma till Stora guldklimpen född april -04
& Lilltufsan född feb -06 
Jag har faktiskt kollat min näst intill galet pedantiska mörkläggning och den håller. Vi sover en bit ifrån varandra i lägenheten så första pip upptäcker jag troligtvis inte. Imorse var det ljudliga rop på systern och då gläntade jag på dörren och sa till dem att sova. Vi prövade veckarklocka förut men det blev fel eftersom jag gjorde fel från början, lärde dem stänga av den och sedan komma upp
Inte alls bra eftersom de tyckte klockan var så spännande att de själva ville upp och peta på den. Lampan satte jag upp för att min stora skulle kunna gå upp och kissa själv så det känns inte helt bra att ta bort den. Dessutom skulle de prata ändå, och öppna dörren.
Hur många timmar per dygn ska alltså en fyraåring sova och till vilken ålder brukar man ha tolvtimmarsnätter?
Visst är sömnbehovet detsamma, men att man sover extra länge på vintern tycker jag är naturligt. Mina barn har kunnat sova en halvtimme extra faktiskt, en kvart på morgonen och en kvart på kvällen. Så är jag också, att jag behöver mer sömn på vintern.
Tack för tips, men jag är fortfarande väldigt osäker.
Hur många timmar per dygn ska alltså en fyraåring sova och till vilken ålder brukar man ha tolvtimmarsnätter?
Visst är sömnbehovet detsamma, men att man sover extra länge på vintern tycker jag är naturligt. Mina barn har kunnat sova en halvtimme extra faktiskt, en kvart på morgonen och en kvart på kvällen. Så är jag också, att jag behöver mer sömn på vintern.
Tack för tips, men jag är fortfarande väldigt osäker.
Mammor till tjejerna f?dda -05 och -06
Anna rekommenderar 12-timmarsnatt upp i skolåldern, och här har jag, som sagt inte märkt något som talar emot det, ännu. Somliga har ju 11-timmarsnatt också, och det går ju alldeles utmärkt.
Varför inte införa timer på någon lampa inne i rummet, som signalerar morgonen? Finns tråd om det någonstans, om du vill söka runt här inne.
Kram Ewa
Varför inte införa timer på någon lampa inne i rummet, som signalerar morgonen? Finns tråd om det någonstans, om du vill söka runt här inne.
Kram Ewa
Mamma till Stora guldklimpen född april -04
& Lilltufsan född feb -06