Hur hjälpa en 20-måning?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Eta

Hur hjälpa en 20-måning?

Inlägg av Eta »

Desperationen har väl inte riktigt slagit rot än, men det börjar bli tunga dagar. Lillebror - ca 20 mån - sover fortfarande inte hela nätter. (För att göra en lång historia kort har han alltid sovit ganska dåligt, dvs vaknat många gånger per natt, men vi har hela tiden trott att det ska gå över.)

Nu har Lillebror börjat på dagis, dvs både mamma och pappa jobbar heltid, så nu börjar sömnlösheten bli ett reellt problem i familjen. Han sover i egen säng, men vaknar alltid minst en gång per natt. I början försökte vi få honom att somna om i egen säng, men eftersom det kunde ta mellan 30 och 120 minuter var vi tvungna att ge upp det - den egna sömnlösheten blev alltför tung att bära. :roll: I stället tar vi in honom i våra sängar, och för det mesta somnar han om. Det trista är ju bara att det påverkar föräldrasömnen en del - det är inte helt lätt att ligga så stilla en längre tid under natten.

Lillebror sover i egen säng - en spjälsäng utan framsida, dvs den är ombonad, liten och mysig, men han kan ta sig ur den själv. Han har eget rum. Rutinen är att läggdags är 19.00, han somnar oftast ca 19.45. Vaknar gör han närsomhelst mellan 23.00 och 05.00. Vaknar han före 04.00 brukar det gå att få honom att somna om, men vaknar han efter 04.00 är det vanligtvis tji... Han sover aldrig längre än till 06.00.

Storebror (3,5 år i november) har sovit bra av egen kraft sen han var året ungefär - så vi var väl lite bortskämda... 8)

Nu har jag försökt läsa på lite om kuren, men hur gör vi när han är så pass gammal som han är :?: Han har en mycket stark egen vilja, att lägga honom på mage och gå ur rummet har vi prövat - han springer efter fortare än vi hinner dra till dörren... :^o

Är det någon här som har prövat få en så pass gammal kråka att sova och som har några bra tips så vore jag eeevigt tacksam! :sleep:
Mamma mia

Inlägg av Mamma mia »

Hej och välkommen hit! :D :D

Är ingen expert och framför allt inte på större barn men jag skulle föreslå dig att läsa SHN kuren för större barn här på forumet (hittas via forum index). Läsa och läsa och läsa på igen, sedan starta med att återinföra spjälsängen och köra hela kuren (för större barn) utan att "darra på manchetten" :wink: :D 8) .

Sedan finns här all önskvärd hjälp att få! :D Lycka till! :D :D
Mamma till en liten underbart go tjej, Agnes f?dd p? julafton 04!
SHN kur startad 20/5

Bild
Eta

Inlägg av Eta »

Hej och tack för ditt svar!

Jag har läst och läst och läst, och måste nog hem och resonera med fadern i fråga också. En inte helt enkel uppgift, eftersom han är helt allergisk mot allt vad metoder heter :) Psykologitjafs, som han kallar det. [-X ...tänk ibland vore det enklare att vara ensam i såna här lägen :roll: men bara ibland :wink:

Nåväl, till min fundering; det här med spjälsängen. Vi har alltså en säng som är nästan som en liten låda fast utan framsida (hela sidor, inga spjälor mao). Hur viktigt är det egentligen med att sängen inte går att komma ur :?: Är det den funktionen som är viktig, eller är det att sängen ska vara mysig :?: :?: För liten och mysig är den :!: , men han kan alltså ta sig ur den.

Det vore lite jobbigt att behöva köpa en ny säng (spjälisen har fått gå i arv till en kusin redan) "bara" för den här sakens skull...
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej!

Ja, de karlarna, de karlarna... :cry:
Börja ditt resonemang till fadern om hur dåligt du sover på natten, och gör inte han det också? Är det inte jobbigt att ha det såhär? Tycker inte han det också, om det bara gick att göra något åt. Invänta vad han har att säga om saker, och nämn sedan om att du läst om shn-kuren och tror det kan vara något för er.Förklara vad det går ut på.
Tycker han det är o.k som det är gäller det att kura själv. Har han ingen lust att sätta sig in i det du gör, så kör själv. Ifrågasätter han det så fråga om han tycker det funkar bra nu?? Vill han ha det som ni har det nu??

Spjälsäng ÄR jätteviktigtviktigt, och det är just de höga kanterna som hindrar honom att springa ur som är viktiga. Finns det någon beg.affär hos er? Man brukar kunna få tag på en hyfsad begagnad säng för ett par hundra. Eller säg till kusinens mamma hur läget är (kanske pinsamt?)
Eller om det är bara framsida som fattas, spika dit en skiva av något slag!
Vi behöll spjälsäng till Clara ända tills hon var nästan 4 år.

I ditt fall är det ramsa som du sätter in krutet i.
Första natten går du in gör en solfjäder och ramsar vid behov. Men du tar inte upp, och låter honom heller inte komma ur.
Andra natten ska du inte gå in annat än i fullständig KRIS, f.ö ska en lugn hög ramsa om och om igen tala och ge besked.

Det känns som om du inte till 100 % vet om du vill detta?
Ska du köra kuren måste du själv vara helt övertygad om att detta kommer funka. Extra viktigt eftersom du förmodligen inte har med pappa i beslutet.

Så bestäm dig, och kör på, du kommer få ordning på nätterna!!
Tänk det du! :D Det kan ta längre tid än 3 dagar, eftersom han är större och ovanan sitter i sedan länge, men det är värt det! Absolut!

lycka till!
kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
Mamma mia

Inlägg av Mamma mia »

Hej igen Eta! :D

Ja du, fäder! :wink: :D :heart: Nog längtar väl även han efter lite obruten sömn? 8)

Det som är viktigt med spjälsängen är just att han inte skall kunna ta sig ur den, skulle nog se till att skaffa en ny innan jag kör kuren. :D

Lycka till! :D
SHN kur startad 20/5

Bild
Eta

Inlägg av Eta »

anna!
Hej och tack för ditt långa svar... jo nog är pappa i stort behov av sömn han också... hans kolleger fick putta till honom på jobbet igår eftersom han satt och sov på ett möte... :oops: så läget är rätt så gynnsamt just nu för att "lägga in en stöt" när det gäller sömnen :D Får väl undvika begreppet metod i det längsta :twisted:

Och du har nog rätt, jag vet inte om jag verkligen vill till 100%, bla pga pappa, men också för att jag känner att jag inte riktigt har "sömn-marginalerna" på min sida. Det lär väl bli ett antal nätter utan särdeles mycket sömn, och eftersom jag lever mer eller mindre på fel sida gränsen redan nu (har ett enormt sömnbehov själv...) så tar det emot att ha detta framför sig. :(

Vad gäller spjälsäng - får ta och ringa runt bland släkt och vänner och höra efter om det finns någon att låna...

Mamma mia
Hej igen!
Can't live with them - can't kill them... :wink: ](*,)
Nåja, som sagt, om det nu alltså är viktigt att han inte kan ta sig ur sängen, så får vi väl alltså ringa runt och se efter om det finns någon att låna, eller kanske snickra lite själva :D

Fast samtidigt - han tar sig inte ur sängen på natten - han ligger och skriker tills vi kommer och tar upp honom...

Som du/ni märker är jag väldigt ambivalent när det gäller att ta spjälisen i bruk igen, det känns som om han är för stor för den, och som om han har vant sig vid att kunna gå och mysa själv när han känner för det osv.

Usch, jag behöver verkligen fundera över detta, känner jag! :?
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Går han inte ur sängen, ska inte spjälsäng behövas, tycker jag.

Däremot kanske du kan använda en beprövad strategi: ordna två-tre nätter som du helt enkelt måste få sova ut, borta hemifrån. Och då den ömme fadern tar sitt nattliga ansvar.

(Till lektyr kan han ju ha Sova hela natten- boken :lol: )

Efter det brukar det inte vara svårt att få till stånd ett samarbete kring hur den gemensamma nattsömnen ska kunna uppnås. Till allas fromma. Med den ömme fadern i spetsen :wink: :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Nu måste jag bara fråga :shock: :shock: :shock:

VAD menar du med detta AW?? :?:
Du rekommenderar ju spjälsäng till efter trotsåldern, vadan detta tvära kast :?: Nu blev jag VERKLIGEN nyfiken!

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Jag tror att AW menar den gamla hederliga principen "funkar det så funkar det" :wink: !

:idea: Själv har jag haft vanliga sängar från 2-årsåldern - utan några som helst problem! Min attityd och verktygen har du blivit ställföreträdande spjälor :shock: :P :wink: :lol: !
Nemi

Inlägg av Nemi »

Mammut Maria!

Har du haft fullstora vuxensängar eller såna där växa-sängar som går att förlänga? Vi funderar på hur vi ska göra med sonens säng då syskon väntas vid 2 år 4 månader.
En son f?dd nov -03 som 'kurade' vid 6 m?naders ?lder. Syskon v?ntas i april!
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Absolut, jag rekommenderar spjälsäng till efter trotsåldern, men man får ju också komma ihåg varför: den är barnets trygga lilla "rum" och den gör ett visst motstånd mot första bästa impuls att kliva upp.

I det här fallet har ju barnet en liten säng och ingen ökensäng; han har aldrig gått ur den, fastän han skulle kunna; då tycker jag inte det finns någon anledning att ändra på DEN saken :D
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Eta

Inlägg av Eta »

Tja, man ska ju aldrig ropa hej... :) Bara för att jag skrev att han inte brukar gå ur sängen, har han ju naturligtvis börjat göra just det... :(

Då har vi, om jag förstår det hela rätt, två alternativ :idea: - antingen köper/lånar vi en spjälsäng, eller så ordnar vi ett mer temporärt galler över natten till den säng han redan har och är van vid - så att han inte kan ta sig ur nattetid, men som vi kan ta bort dagtid när han vill kunna mysa på egen hand. Är detta en rimlig kompromiss på det hela, tro :?: #-o

Nu handlar det om detaljer här, men jag vill vara så väl förberedd som det bara går när jag väl "sätter in stöten" :lol:

Jag har börjat bearbeta pappan, och snart har jag nog honom övertygad, så nu är det mer formerna runt metoden jag måste komma in i... :) Har också börjat bearbeta chefen så att jag ska kunna ta ledigt ett par dagar och därmed inte behöver känna stressen över att få sova på natten. \:D/

Men då har jag nästa probelm - det är [-o< NAPPEN! Jag vet att AW är förespråkare för att barn inte behöver napp när de sover, och att det är en förutsättning för att denna kur ska fungera. Vi har försökt få sonen att somna utan napp ett flertal gånger. Det funkar en stund om man tar ur nappen strax innan han verkligen somnar in, men tyvärr tyvärr :? brukar han vakna till efter ca en halvtimme och inte nöja sig förrän han får nappen igen :(

Har jag förstått det hela rätt om vi måste vänja honom av med nappen innan kuren börjar, och i så fall - är det någon som har något extratips :idea: på hur man gör :?: :?:
Mamma mia

Inlägg av Mamma mia »

Jag skulle helt enkelt ta bort nappen när jag startar kuren. Glömmer ni nappen kommer även han att göra det. :D

Lycka till! :D
SHN kur startad 20/5

Bild
Eta

Inlägg av Eta »

Uppenbarligen sitter detta väldigt långt inne, för jag har ännu inte kommit mig för med att sätta igång med kuren. :( Känns som om jag inte riktigt har kommit på alla trix för att kunna ha rätta Attityden. Det känns som om det är det som är det allra viktigaste, trots allt.

Nåväl, en sak till som jag har funderat över :-k är vällingen. Sonen har alltid - precis som storebror - fått vällingen i sängen, som en del av kvällsritualen. Har jag förstått det hela rätt om det är mer eller mindre förkastligt att göra så? :? Om jag förstått det hela rätt :idea: är det ok att ge välling, men inte i sängen? Stämmer det, eller är jag ute och cyklar.

Hmmm, det märks väl, antar jag, att det är mycket funderande. Frågan är om jag borde fundera mer, eller bara "ta tjuren vid hornen" och köra... vad säger ni :?: :)

Snälla, lite peppning! 8-[ :D
Mamma mia

Inlägg av Mamma mia »

Hej igen Eta! :D

Jag tycker ni skall ta vällingen i soffan eller någon annan stans än i sängen. Det är bra om han inte förknippar mat med sömn längre, dessutom behöver man ju borsta tänderna efter vällingen och då ändå gå upp för att föra det.

Jag tycker det låter som du "fastnat" i funderandet! :wink: Känner du bara att du har läst allt som finns igen och igen, så att du har fakta klart för dig, är jag helt säker på att detta kommer gå galant!! :D :D 8)

Kör igång vetja!!!!! :D :D

Återkom gärna med rapport, frågor som dyker upp kan ju besvaras efter vägen! :D

Lycka till!!
SHN kur startad 20/5

Bild
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"