Ajaj... Vad sysslar han med, lille Tim...

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Sagomamma
Kontakt:

Ajaj... Vad sysslar han med, lille Tim...

Inlägg av Sagomamma »

Det där med att hoppa över ett nattmål för att sova sina sex sammanhängande timmar verkar bli svårare än jag trott. Det såg ett tag ut som att det skulle lösa sig av sig själv -han sov ganska lätt fem, sex timmar redan lite innan sin enmånadsdag. Men nu vill han istället vakna hela tiden, han äter och somnar om snabbt. Så där fick jag tji :roll: ! DEssutom ligger han liksom i sömnen och knorrar väldigt mycket. (som om han inte riktigt somnar in djupt?)

Egeentligen ska det väl inte vara några problem för mig att styra upp, jag bara tänkte höra om det är något man kanske lätt missar i början? (Med Saga "AnnaWahlgrenade" vi ju inte från början..) Tips, tankar, erfarenheter?
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Nej, min kära Sagomamma, han "vill" inte vakna hela tiden för att äta och somna om. Han gör som du lär honom :idea: Han kan inte äta stup i kvarten utan att du faktiskt ger honom mat, dvs hjälper honom äta. Han kan inte sova längre mellan varven heller utan att du faktiskt ger honom förutsättningarna, dvs hjälper honom sova (vidare).

Jag har ett förslag :!: Genomför Standardmodellen :!: Ge projektet en vecka som kan bli seg när du måste hålla tiderna (ca 2-2, ibland 1,5 - 2,5 efter hans tendenser) men som alldeles snart ger resultat som innebär en lika stor lättnad för lille Tim som för resten av familjen. Han behöver sin mammas säkra ledning :idea:

Läs gärna "Marie och Samuel - en mailkorrespondens" om tips för att förlänga vakentiden och vidarestimulera sovandet tiden ut mellan varven :lol: (Tror du har möblerat in den själv på "SHN-kuren - så här kan det gå till" :?: Men usch, vad fort man glömmer :lol: :lol: :lol: )
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
jordgumman

Inlägg av jordgumman »

Hej Sagomamma,
Det där med knorrandet känner jag igen, , min Matilda knorrade från 3-snåret i princip fram till morgon under en period (ganska kort sådan ser jag nu i efterhand). Men: det gick över! Jag försökte hålla tider och standardmodell från början, men tyckte det var väldigt svårt eller ska kanske säga att det inte passade mig/oss riktigt, så jag bestämde mig sen för att låta henne ha några extra smekmånader så att säga, för att jag inte skulle bli frustrerad av att inte lyckas få det att funka. Så jag kurade när hon var 4.5 månader då jag tyckte det var lättare dels för att de är större (man behöver INTE oroa sig för att de skulle få för lite mat) och dels så har man själv återfått lite mer energi och barnet har ofta anammat en tydligare rytm med sovande och ätande. Sedan dess har hon också sovit fint och haft ett schema som fungerar. Ja, det var lite svammel på morgonkvisten...som kanske inte hjälper dig alls, då du vill ha hjälp NU, men se bara till att det inte smyger sig in prestationsångest i det hela- i så fall tror jag det är bättre att avvakta. Och det kan bli bra ändå. Lycka till!
H?lsar jordgummans och jordgubbens mamma
(Mamma till pojke f?dd 0211 och flicka f?dd 0502)
Sagomamma
Kontakt:

Inlägg av Sagomamma »

:lol: Man glömmer snabbt ja... :lol: :wink:

Naturligtvis ska jag ju genomföra, och inget annat, jag tror det är där problemet legat hela tiden. Jag har nog dragit ut på smekmånaden lite och försökt hitta hans rytm -den är svårhittad... :wink: ... så därför får jag ju helt enkelt hitta den åt honom :!:

Har nog varit lite rädd kanske att det inte ska funka direkt, och därför inte riktigt "vågat" sätta P för smekmånaden :oops: :roll: . Du har rätt jordgumman, det är lätt att det smyger sig in prestationsångest, och det är ju ganska löjligt :evil: :!:

Med hjälp av de tendenser jag någorlunda kunnat se, och en upphittad attityd har jag nu alltså satt i gång på allvar från och med idag! (Och då har han ändå varit vaken en hel del i natt -nöjd, men ändå :roll: ) Inatt ska han sova sina sex timmar :!:

En fråga bara, jag har läst om ett par olika varianter nämligen... Efter de sex timmarna så ska han väl upp och äta och umgås enligt hela modellen innan ahn somnar om :?: Det är så jag förstått det, men jag läste om någon lyckligt lottad som hade en unge som fortsatte sova lite mer natt då han ätit efter sina sex timmar! :shock: Hur "ska" det vara egentligen?
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, jordgumman :D

Om du läser i Barnaboken om Standardmodellen tror jag det framgår ganska tydligt att man vissa morgnar drar igång stora modellmålet men inte andra, då man leker nattmål på tjugo minuter och barnet somnar om. Det beror på att dygnet inte riktigt går ihop med Standardmodellen och barns dygnsrytm, om och när den nu börjar skönjas, inte heller. (Därför vänder de små älsklingarna lätt på dygnet om de får "hållas".) Så man går helt enkelt efter när lilla älsklingen behagar vakna efter de sex timmarna, vilket i sin tur beror på när "natten" började. Man tittar på klockan :lol:

Om och när du styr in natten på samma sex timmar varje natt, kan du välja mellan att ha stort mål före eller efter. Men du behöver inte ha båda. Åt ena eller andra hållet lägger du alltså ett nattmål på 20 min och barnet klämmer då direkt två timmar till (på mätt mage).
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Trodde jag svarat :?: (Strul med internet.)

Han ska gott kunna somna om efter påfyllning efter sex timmar. Man kan leka "nattmål" då. Om inte klockan hunnit bli dags, så att säga. Man kan ha natt mellan t ex 22 - 04, fylla på och sedan räkna med ca två tim sömn till. Eller man kan ha motsvarande procedur på kvällskulan i stället, om man så att säga vänder på steken. Det brukar lilla älsklingen och hans tendenser kunna "bestämma" :lol:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"