Dags att börja sy, sticka och virka?

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Bilder på kokjolen :D

www.123minsida.se/Bluna

Finns i fotoalbum Mars, för den som är nyfiken. :wink:
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Nåt hände. Nåt konstigt. :-k
Jag hittade ett linne, som jag vuxit ur :oops: :roll: Vera blev helt förälskad och frågade om hon fick det.
Jag sa att jag kunde sy om det till en sommarklänning till henne. Den blev klar :shock: på två timmar (en halv igår och en och en halv idag)

Här är den. http://se.fotoalbum.eu/hjortstigen/a222116/00000026 Lovar att ta en bild när hon har den på sig också (om hon nu gillar den)

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Ewa

Inlägg av Ewa »

Nej, men Lotta! Du KAN ju :thumbsup: Och alla ni andra också. Vilken fart och energi det är på er! Här har jag ägnat mig åt annat ett lååååångt tag. Men nu så har symaskinen åkt fram igen. Och det har blivit både det ena och det andra. Bara av gamla retrodukar och örngott. Ska fixa till hemsidan, så jag kan länka jag också. Det gäller att passa på innan trädgårdssäsongen drar igång för fullt, för då åker symaskinen in i skåpet igen. Den som ändå hade ett syrum [-o< med eller utan gästboende i :wink: :heart:
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Jag städade fram mitt syrum i förrgår, det var väl därför inspirationen kom. Vi har en vinkel i gillestugan där vi har dator och symaskin. Båda står framme. Det är skönt att inte behöva göra det, då hade det aldrig hänt.

Nu finns två bilder med Vera i klänningen också :D http://se.fotoalbum.eu/hjortstigen/a222116/00000027 och nästa bild.

/LO
Lotta, mamma till
Nytt fotoalbum
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Jag hade massor planerat

och jag skulle läsa älsklingstråden (jo ni, syjäntor - så illa är det :heart: )

Men jag HINNER inte :!:

Jag har fått en sån fantastisk gåva.

Ett paket anlände.
Fullt med sagolikt vackert gammalt sänglinne, med broderade monogram och spetsar...

:heart: O:)

Hur ska ringrosiga jag våga sätta saxen i dem...?

Ojojoj vilken ära att få förvalta ett sånt arbete!

:oops: 8-[

/Fjällmor
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej på er!

bluna och /LO: Jättefina grejs! Jag har minsann varit inne och kollat. Kokjolen var urläcker och jag är väldigt svag för återvinning. DET har det blivit för lite av här.

Förlåt att vi är så otacksamma med tyget du vill skänka /LO. Jag har så vansinnigt mycket som ligger just nu så det känns helt fel att dra hit mer... 8)

Men hej Ottilia! Vi saknar dig så här. Tack för länk! Jag är jättesugen på att sy en sådan liten godbit. Jag hojtar om det blir svårt. Jag har kollat din blogg nyss också och håller med: Superfin babytunika! Sen blir man ju lite vårig av att se hättorna. Gulliga!

Fjällmor: Berätta om dina planer med lakanen. Jag är så nyfiken. Som sagt, jag har mycket sådant liggande här hemma. Vad gör man mer än dopklänning?

Ewa, berätta mer! Vad gör man av sådant? Små blusar eller vad?

Själv har jag gjort klart en rosa velourtröja, en fleeceväst och en ful tunika till mig själv. Nu har jag lite paus och jobbar med kurser och annat. Men ujuj vad TODO-listan är lång.

Ottilia, förresten: Hur syr du på en mudd med overlocken? Hur slutar man menar jag? Jag vill ju inte att kniven ska klippa när man kommit varver runt. Låter du sömmen gå i den gamla? Fäller du upp kniven? Hilfe!
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hoppsan det bidde ett ofärdigt och ett färdigt inlägg... sorry! 8)
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Ingen fara på något sätt, Tinis. Jag tänkte bara att det vore synd att slänga bort det, eller skänka det till någon okänd, om någon här vill ha det :D

Det får vara kvar ett tag till, så får vi se. Någon intresserad, så hojta.

/LO
Lotta, mamma till
Nytt fotoalbum
Gäst

Inlägg av Gäst »

Någon snäll admin som är i farten? :D
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

:lol: :heart:

nu har jag läst..

Ni är underbara ALLA!

Jag är bara så trött, somnar före 21 på kvällen och då kämpar jag för att hålla mig uppe tills dess...

:sleep: tack för skratten till kvällens go'natt

/Fjällmor sömntuta
Ewa

Inlägg av Ewa »

Nu har jag knåpat med hemsidan, så nu kan verken beskådas inne i Syateljén. Följ länken i signaturen. Och där ser du också vad det blir av dukar och örngott, Tinis :D Bara återvinning här nu för tiden. Har sytt en jättesnygg jacka till Anton i mjuk, tovad ull - men den är svart, så den gör sig inte på bild.

/LO, Vera var ju hur söt som helst i klänningen. Och även Blunas kostinta!

Idag började jag på pyjamasar i grå flanell till ungarna. Men jag, som alltid klipper utan mönster (lat), gjorde byxorna alldeles för trånga för sonen. Så det fick bli till lilltufsan iställetl, så får jag ge mig på nya till sonen. Så går det när man är lat :oops:
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Med lite mer inspiration kanske jag sätter saxen i tyget själv...
Kanonfina saker Ewa!
Virkar och stickar du också? wow!

Vera skulle ju prompt ha klänningen på sig idag. Under overallen, som inte riktigt höll för vårvädret, så det är två stora fläckar i baken. Vet inte om de går bort. :roll:

/LO
Lotta, mamma till
Nytt fotoalbum
Ewa

Inlägg av Ewa »

Äsch då, hoppas klänningen blir ren. Klart man måste få använda prylarna.

Jo, jag har virkat. Fick så ont i händerna dock, men nu när jag inte längre har bekymmer med karpaltunnelsyndrom så skulle jag kanske ge mig på det igen. Sticka är jag ingen fena på, dessvärre - nu för tiden. Jag har ju kunnat det med, så det är väl bara att sätta igång så kommer det säkert tillbaka. Men jag tycker det är roligast att sy. Resultatet blir så direkt :D
Gäst

Inlägg av Gäst »

Ewa, vad fint! Jag blev mycket inspirerad och tänker genast svala fina sommarplagg av handdukslinne. Jag börjar tänka lite smått lantlig "odd molly" till mig själv också - lappa av linnehanddukarna till fin tunika kanske?

ÅsaB! Jag har sytt en fleeceväst! Och en velourtröja, förstås :wink: . Och bara till MIG! Jag är glad :D
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Ewa: Jättefint!

Å ni är så duktiga! :shock: :D För en helt ny som jag, hur gör ni mallarna? Syr ni efter mall eller bara fritt? Eller hur gör man? :shock: :oops: Tycker det är svårt när man inte har någon mall att gå efter, hur mycket man ska räkna med och så. :roll:
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"