Vi har skapat ett nytt problem för oss....

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
ETisell

Vi har skapat ett nytt problem för oss....

Inlägg av ETisell »

Hej!
När vi genomförde kuren så hade vi inga större problem, hon sov ganska snart 12h nätter :D . Själv sänggåendet var dock ofta väldigt skrikigt, inte sällan olyckliga skrik. Fick till råd att lägga henne "glatt och positivt" vilket vi gjorde, jag tänkte varje kväll "ikväll kommer det gå toppen,nu har hon nått njutningen". Detta hände dock sällan, bara vid enstaka läggningar kunde hon somna helt utan ett knyst. Hon har alltid somnat relativt snabbt även om det föregåtts av gråt, vanligast runt 5 min. Sällan vaknat på natten, om hon gjort det har det räckt med en ramsa utanför dörren.
För 5 veckor sedan blev hon dålig i magen och vaknade ofta 45min för tidigt med en full bajablöja, efter det bytet gick det aldrig att få henne somna om. För 3 v sedan bodde vi på hotell (i samma rum alla 3) i en vecka. Då började vi med att klappa på henne för att hon inte skulle skrika sig till sömns.....detta har vi FASTNAT i, vilket vi förstås får skylla oss själva. Det tar dock fortfarande endast 10-15 min(å helt utan gråt) men ramsandet har vi ju tappat känns det som.....Hon har även fortsatt att vakna 45min-1h "för tidigt" även fast hon är bra i magen och inte har bajsat på morgonen sedan ca 1 v tillbaks.
Hur rättar vi till våra misstag? Kura om känns ju lite drastiskt, hon sover ju bra ca 11h och hon sover/somnar bra på dagarna (dock har ramsan mer el mindre upphört även på dagtid och bytts ut mot 5min "gungande" av vagnen). (Vi har dessutom börjat acceptera att "klappa" å "gunga" henne till sömns eftersom det går så "snabbt" och inte verkar ta längre och längre tid....vi har sluppit gråt och varit glada över det)
Oj vilken lång förklaring/bortförklaring :oops: /fråga.... :oops:
Tacksam för tips!
Emma
Mamma till Princess W, född 14 juli, kurad med stor framgång vid 5½ mån:-)
ETisell

Inlägg av ETisell »

Följer schemat (vill följa)
Sova natt 20.00-08.00
Sova 10.30-11.15
Sova 13.30-15.00
Mamma till Princess W, född 14 juli, kurad med stor framgång vid 5½ mån:-)
Lua

Inlägg av Lua »

Hej, hej!

Grattis till den fint genomförda kuren :thumbsup: (Och lite skäll för att ni inte varit tillräckligt rädda om resultatet.)

Har ni läst om åttamånadersångest? Om inte: använd sökfunktionen för att läsa på litet. Kan det vara så att lilla juvelen går igenom den just nu?

Vid 8-månadersångesten, som är en jobbig period i den lilla människans liv, är det extra viktigt att omgivningen står stabil och visar i handling att allt är okej.

Kanske en minikur, säg från natt 2 eller 3, skulle vara på sin plats? Återta ledningen och ge henne betryggande svar på sina frågor?

Kram Lua. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"