Jag om min sambo har skrivit om hur vi i slutet av januari kurade Julius och fick riktigt värdefulla tips på vägen. Vi fick vår lilla kille att sova hela nätterna
Men...
Vi har fortfarande stora problem med Julius matvanor, dessutom har han delvis ramlt ur sina sömnrutiner.
Vi känner stor frustration och funderar på vad vi gör fel.
Här är våra två gamla trådar:
Första kurnatten, Julius 8 månader
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... highlight=
Julius 8 mån försvinner!! Hjälp!
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... highlight=
Vi har två problem och jag tror att dessa mycket väl kan höra ihop.
Julius är snart 10 månader och har inte kommit igång med att äta vanlig mat.
Han älskar bröstmjölk och blir nu otroligt arg om han inte får mjölk. Dessutom har han blivit otroligt mammig. Han tycker om att smaka på olika saker: bröd med pålägg, majskrokar, strips och lite av varje.
Gemensamt för allt han tycker om ät att han smakar och sedan är han nöjd med det, han äter alltså inga mängder.
Han vägrar nappflaska och att bli matad med sked. Vid några tillfällen har han acceptrat att bli matad med sked men det är otroligt sällsynt.
Viktkurvan har gått konstand nedåt i en månads tid, han har tappat mer än ett kilo och även BVC är oroliga. Magen fungerar förmodligen inte som den ska eftersom han bajsar max 1 gång per vecka.
Vi har testat allt som rekommenderats på det här forumet och av BVC, men vi får inte igång ätandet...det är otroligt frustrerande.
Sen ett par veckor går vi till en barnläkare som fäljerupp utvecklingen och stöttar riktigt bra. Nu har viktnedgången avtagit.
Nu till sömmen! För en månad sedan var vi bortresta över helgen och Julius sov då i samma rum som mig och Sara. Under natten vaknade han flera gånger och var ledsen. Efterom det var andra personer som sov i närliggande rum fick ville vi inte väcka hela huset och Julius ammades. Eftrer det har han ramlat ur sina nattrutiner.
Nu ser det ut så här: han vaknar strax före midnatt och ammas, somnar om direkt. Vid fyra på morgonen är det samma historia igen. Nästa gång han vaknar är 6.30, en hel timme inna det är dags att stiga upp. Från 6.30 och framåt sover han i vår säng.
Vi tror att han vaknar på nätterna eftersom han blivit otroligt mycker mer aktiv de senste veckorna, han blir alltså hungrig på natten eftersom han förbrukar mer energi än han får genom bröstmjölken.
Sömntider:
09.00 - 09.45
12.00 - 13.30
Gonatt: 19.30
Mattider: oregelbundna
Tacksam för råd!
Mvh, Daniel & Sara