Strul och frågor ang. dagslurarna

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Madeleine

Strul och frågor ang. dagslurarna

Inlägg av Madeleine »

Nu är jag riktigt trött på att få får 5månaders att somna på långa passet på dagen. Vargen har smugit sig in och försvinner inte. Jag är helt "lost" och blir riktigt sur nu. Natten funkar utmärkt . Blir bara bättre och bättre (ca 2 veckor sen första kurnatten). Men dagslurarna har vi vagnat ute och där har det blivit struligare för det fungerade bra från början. Jag har följande frågor:

1. Är det ok att han får skrika lite mellan vagningarna? Ska vi ramsa? Som jag gjort hittills så har det nog blivit lite si och så och därför kom vargen. I nuläget brukar han ändå somna på 5-10min men då får jag vagna och så är det lite skrik och sen vagna och lite skrik. Han brukar dock somna själv efter möjligtvis lite gnöl. Jag brukar då säga en dagsramsa en gång.

2. Stora problemet är den långa sovpausen på 1.5h som inte längre funkar (45-minutarna funkar oftast). Han vaknar ofta efter 30-45 min och då får jag vagna om. Idag var det som förgjort. Han vägrade. Så till slut fick nog bara ihop totalt 45 min istället för 1.5h. Inte bra.

3. Jag behöver väl inte ha något skynke över på dagen?

4. På lördag ska vi resa över helgen och det verkar inte funka att ändra på VAR han sover. Testade idag att få honom att somna i bilen under normal sovtid men han fattade inte att han skulle somna även om han var jättetrött. Skulle jag haft skynke i bilen?

Vore tacksam om tips för hur vi ska få dagslurarna att funka. Jag tycker det blir sämre och sämre (tar längre tid) och det beror väl på vargen antar jag.

/Madeleine
mkt irriterad...
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Ja, ut med vargen :evil: (irritationen), på med skynket och in med bättre vagningsteknik :!: Läs gärna på i Verktygslådan :wink:

Platsen har ingen betydelse (men han ska alltså helst inte se den). Det är tiderna(vanorna/rutinerna som bestämmer allt :D Så håll dem, och tänk: ge förutsättningarna. Hans problem, om han inte sover varje minut han "ska", men han ska ha förutsättningarna: han ska vara lugn, tyst, avslappnad i lilla kroppen (och MÄTT sedan förut, förstås). Resten kan du inte göra åt honom. Det kan bara han själv och det går ingen nöd på honom :!: :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"