Vi är nu inne på den sista natten av uppföljningsveckan av vår femmånaders. Kuren fungerar suveränt nattetid; Hannes sover som en stock 11 timmar i sträck, likaså dagtid - inga problem med dagslurarna (även om vi vagnar honom till sömns utan ramsa just nu). Det "enda" bekymret är läggningen - det bästa vi haft är sju minuter, annars är trettio-fyrtio minuter legio. Vi HAR jätteskojigt innan läggning, vi har INTE tyst vid läggningen (det ser vår 3,5 åring till att det inte är). Men så fort vi närmar oss sängen stelnar han till och drar igång. Vi kör solfjäder men han slappnar inte av, några gånger har vi buffat istället. Vi ramsar inte i onödan utan när så behövs och går inte heller in. Han skriker på och det hela liknar mer femminutersmetoden just nu.
När vi spikade schemat tänkte vi oss läggning 19.30 men känner nu att det är för sent - kan det vara så att han helt enkelt är övertrött och har svårt att somna av den anledningen? Bör vi satsa på läggning 19.00 istället och köra 12 timmar natt?
Vi tänker absolut inte ge upp men det känns trist gentemot Hannes att inte kunna erbjuda honom sin välbehövliga sömn snabbare än nu... Han behöver sina femton timmar och inte knappa fjorton som det är nu.
Vet någon råd???????????
Suck och stön... hopplös läggning
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Helt rätt, tror jag: lägg honom kl 19. Han kan mycket väl vara övertrött. Och lägg honom då i ro, mörkt och tyst. Det skiljer natten från dag. Storebror får härja någon annanstans
Och odla ramsan. Den ska ta över och skulle ha gjort för länge sedan. Läs på i Verktygslådan
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Återrapportering!
Vi ändrade så att läggningen förlades till 19.00. Därmed blev läggandet mer naturligt och inget man väntade på - åhh hur ska vi klara en halvtimme till, nu är det bara 25 minuter kvar och äntligen om en kvart så.. Nej 19.00 är alldeles lagom!
Bekräftelseramsandet verkade inte vara felet - det stora "felet" var istället att Hannes absolut inte vill sova mitt i spjälsängen. Vi lade honom vid ena långsidan och vips så somnar han numera på 20 sekunder där vi ramsar på vägen ut en stycke bekräftelseramsa!!
Men säg den glädje som varar - nu är storebror det stora bekymret. Han är 3,5 år och vi hade ett halvhjärtat försök med sova hela natten metoden när han var ett år gammal. Sen dess läser vi saga hos honom i sängen, försöker gå ut från rummet men det är bara en massa tjafs. Vi är plågsamt medvetna om att vi gör absolut allt fel men vi vill inte att han skall väcka Hannes med sina skrik vid läggningen så han "styr" mycket. Vidare är han övertrött pga ny dagismiljö osv. Läggningen påbörjas 19.00 och han somnar efter skrik, tjafs och gråt efter 45 - 90 minuter. Vi vill inget annat än att han skall finna åter till den naturliga sömnen... Men vad gör man med en så stor liten kille?? HJÄLP!
Bekräftelseramsandet verkade inte vara felet - det stora "felet" var istället att Hannes absolut inte vill sova mitt i spjälsängen. Vi lade honom vid ena långsidan och vips så somnar han numera på 20 sekunder där vi ramsar på vägen ut en stycke bekräftelseramsa!!
Men säg den glädje som varar - nu är storebror det stora bekymret. Han är 3,5 år och vi hade ett halvhjärtat försök med sova hela natten metoden när han var ett år gammal. Sen dess läser vi saga hos honom i sängen, försöker gå ut från rummet men det är bara en massa tjafs. Vi är plågsamt medvetna om att vi gör absolut allt fel men vi vill inte att han skall väcka Hannes med sina skrik vid läggningen så han "styr" mycket. Vidare är han övertrött pga ny dagismiljö osv. Läggningen påbörjas 19.00 och han somnar efter skrik, tjafs och gråt efter 45 - 90 minuter. Vi vill inget annat än att han skall finna åter till den naturliga sömnen... Men vad gör man med en så stor liten kille?? HJÄLP!
Hej..
..jag tror inte storebror är bekymmret..
Jag undrar om det inte är kanske Er attityd (
) Pojken känner er osäkerhet..(och kanske en skvätt skuld över att låta när lillbror ska sova) Vi har haft det liknade, till vi BESTÄMDE oss för att NU får det vara nog med allt velande. Vår pojke visste nog inte ut eller in om vad som gällde...
Vi gör så här..:
18.40 (ca) börjar vi prata om att nu är det snart dax för sovaaaaaaaa!
18.42 så säger vi att NU är det dax för sova! (skratt)
Vi fixar tandborsting och toa besök och gör det till en kul grej med mycket fniss..HUR borstar man tänderna?? Vi bortstar näsan etc etc..det blir KUL!
När det blir klart så är det bums i säng..efter att ha sagt godnatt till höger och vänster (vi har stora barn oxå) Sedan lägger vi honom, sätter på HÖG musik..(lugn musik för själen eller vad den heter) säger "godnatt, sov så gott, vi ses imorgon" (än sålänge med flaska välling) (
)
Han kan inte ta sig ur sängen så när han ligger så ligger han..ropar han och har sig, vilken blir mindre och mindre så svarar vi bara "godnatt, sov gott, vi ses i morgon" (om vi ens svarar, det beror på vad det är)
NÄR vi bestämde oss för att göra såhär så pratade vi om att sova som om det var det roligaste en treåring kunde..Nu vet han vad som gäller, det finns ingen tvekan och han känner sig trygg och sover oftast strax efter 7..
Innan så var det liknade som Du beskriver..vi provade med saga, etc etc..jag slopade den då jag inte alltid har möjlighet till att faktiskt läsa den sagan innan sovat så vi läser tidigare (ibland) OCH vi gick in i tjafset med ord etc etc..svara inte..slopa orden, titta inte på honom, ge honom inte kött på benen att spinna vidare!
..lille syskonet vänjer sig vid skriken (som kommer avta) då han är trygg i sina rutiner..det är rädslan och osäkerheten som ställer till det..storebror kommer tystna för det ÄR en hit att få somna..om man är trygg och VET vad som väntar..Mamma och Pappa fixar vargen och jag kan sova tryggt och skönt...
Ja, så här gör vi (efter att ha kikat i barnaboken och läst 3000 inlägg här)
LYCKA TILL!!
..jag tror inte storebror är bekymmret..
Vi gör så här..:
18.40 (ca) börjar vi prata om att nu är det snart dax för sovaaaaaaaa!
18.42 så säger vi att NU är det dax för sova! (skratt)
Vi fixar tandborsting och toa besök och gör det till en kul grej med mycket fniss..HUR borstar man tänderna?? Vi bortstar näsan etc etc..det blir KUL!
När det blir klart så är det bums i säng..efter att ha sagt godnatt till höger och vänster (vi har stora barn oxå) Sedan lägger vi honom, sätter på HÖG musik..(lugn musik för själen eller vad den heter) säger "godnatt, sov så gott, vi ses imorgon" (än sålänge med flaska välling) (
Han kan inte ta sig ur sängen så när han ligger så ligger han..ropar han och har sig, vilken blir mindre och mindre så svarar vi bara "godnatt, sov gott, vi ses i morgon" (om vi ens svarar, det beror på vad det är)
NÄR vi bestämde oss för att göra såhär så pratade vi om att sova som om det var det roligaste en treåring kunde..Nu vet han vad som gäller, det finns ingen tvekan och han känner sig trygg och sover oftast strax efter 7..
Innan så var det liknade som Du beskriver..vi provade med saga, etc etc..jag slopade den då jag inte alltid har möjlighet till att faktiskt läsa den sagan innan sovat så vi läser tidigare (ibland) OCH vi gick in i tjafset med ord etc etc..svara inte..slopa orden, titta inte på honom, ge honom inte kött på benen att spinna vidare!
..lille syskonet vänjer sig vid skriken (som kommer avta) då han är trygg i sina rutiner..det är rädslan och osäkerheten som ställer till det..storebror kommer tystna för det ÄR en hit att få somna..om man är trygg och VET vad som väntar..Mamma och Pappa fixar vargen och jag kan sova tryggt och skönt...
Ja, så här gör vi (efter att ha kikat i barnaboken och läst 3000 inlägg här)
Oerhört stolt mamma till tre "stora små gullungar"
-93 -95 -02 (samma pappa) (skratt)
-93 -95 -02 (samma pappa) (skratt)
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022