Gustav 10 månader, stor, stark och stående kurstart 090309

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
ulrikaj
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

hej Gustav10 :D

Jag tycker det verkat gått bra för er under natten.Att lära sig lyssna på sitt barns frågor är jätteviktigt coh det tycker jag du gjort strålande.
När skrik stegras och dom bara fastnar så måste man hjälpa till.

Öva nu på att ramsan ska ta över mer och mer inatt.

Gå in bara om det verkligen,verkligen behövs.

Ibland kan det som du själv märkte i början av passet att man stör istället.

Det går säkert super för pappan inatt.

/ulrika
mamma till goaste killen Jacob 17/3-02 :heart: och till goaste tjejen Liw 1/1-07 :heart:
Gustav10

tredje natten

Inlägg av Gustav10 »

Det har gått mycket bra för pappan i natt!

Vi var båda lite nervösa hur det skulle gå. Pappan var nervös att han inte skulle kunna lugna Gustav, men natten såg ut så här:

19.41 Läggning. Lite protester, men inga större.
19.45 Gustav lugnar sig
19.46 Ramsning första gången, men får gå tillbaka
19.50 Ramsning andra gången, en får gå tillbaka
19.54 Ramsning tredje gången, bekräftelse. Gustav sover. Efter den läggningen är ingen av oss nervös längre. Vi känner att det kommer att gå jättebra.

22.27 Vaknar. Pappa ramsar x2, Gustav ökar bara. Buffar lite 2 gånger, solfjädrar, ramsar, bekräftar
22.30 sover

23.35 Vaknar. Ramsar, biter inte, går in buffar, solfjädrar, ramsar ett par omgångar. Därefter bekräftelse
23.45 sover

Kolla tiden :!: :!: (sover 3,75 timmar. De gånger Gustav har gjort det är lätträknade)

03.35 Vaknar. Ramsar biter inte, går in buffar, solfjädrar, ramsar ett par omgångar. Därefter bekräftelse. Lite svåromsövd, men pappan buffar mycket lite och solfjädrar kort, vilket är bra. Därför tar det tid.

05.15 Vaknar. Ramsar, biter inte, går in buffar, solfjädrar, ramsar ett par omgångar. Därefter bekräftelse
05.21 sover

06.25 Vaknar. Nu är Gustav pigg och vill inte sova. Är glad och pratar om han får stå upp, när pappan är där. Går pappan ut blir det våldsamma protester. Pappan tycker att det är jobbigt att tvinga ner honom. Kommer ut vid ett par tillfällen och vill ha råd. Vi bestämmer att jag vid ett lugnt tillfälle ska storma in och låtsasväcka honom.
6.57 "Väckning"

Jag tycker att det har gått bra i natt. Det var första gången för pappan, 4 eller 5 uppvak (hur man nu ska se det) och ett sovpass på 3,75 timmar :!: :!: .

Ramsan har inte bitit, men vi får jobba vidare med det. Jag tror att det går, men vi är nog lite för snabba in, men samtidigt jagar Gustav upp sig ganska rejält.

Det som känns svårt som jag skulle vilja ha lite råd om är morgonen. Jag vet att man inte ens ska tänka tanken på att justera schemat första veckan, men fundra och fråga måste man väl få göra :?:

Innan kuren vaknade Gustav ofta runt 06.00. Då fick han komma till våran säng och ammas. Försökte jag sittandes i stolen som jag alltid gjorde tidigare på natten blev han pigg och kom inte till ro. Efter en stunds amning i sängen somnade han och sov ofta till runt 07.30. För någon månad sedan tog det ofta till runt 09.00 innan han vaknade utan att vara ledsen. Nu undrar jag:

Kan det vara så att han är så hungrig att han har svårt att komma till ro igen på morgonen efter 06.00 (han brukar ju tydligen äta och få i sig en hel del, med tanke på hur det kändes i brösten efter första natten):?: .

Ska vi köra på och försöka få honom att sova så länge som möjligt (i alla fall en vecka) och se om det ordnar till sig så att han börjar äta mer på dagen så att han klarar hela natten :?: . Eller skall vi justera sckemat så att vi väcker honom tidigare och lägger till en halv timme på förmiddagsvilan så att det passet blir två timmar :?: .

Tack för all hjälp :!: Vi vågar knappt tro att det är sant med denna förändring på tre dagar och på att det ska kunna hålla i sig :!: :!: :!:
sova snart

Gustav 10 månader
Kurstart 090309
ulrikaj
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

Vad bra det gått för er! :D
Ramsan har inte bitit, men vi får jobba vidare med det. Jag tror att det går, men vi är nog lite för snabba in, men samtidigt jagar Gustav upp sig ganska rejält.
Ramsan är verkligen jättebra och öva på den så att den tar.Ramsan har man nytta av många år framöver.Tro inte att det ska gå.Det SKA gå!! :wink: Eller hur. :wink: Attityden är det viktigaste.

Det som känns svårt som jag skulle vilja ha lite råd om är morgonen. Jag vet att man inte ens ska tänka tanken på att justera schemat första veckan, men fundra och fråga måste man väl få göra

Innan kuren vaknade Gustav ofta runt 06.00. Då fick han komma till våran säng och ammas. Försökte jag sittandes i stolen som jag alltid gjorde tidigare på natten blev han pigg och kom inte till ro. Efter en stunds amning i sängen somnade han och sov ofta till runt 07.30. För någon månad sedan tog det ofta till runt 09.00 innan han vaknade utan att vara ledsen. Nu undrar jag:

Kan det vara så att han är så hungrig att han har svårt att komma till ro igen på morgonen efter 06.00 (han brukar ju tydligen äta och få i sig en hel del, med tanke på hur det kändes i brösten efter första natten) .

Ska vi köra på och försöka få honom att sova så länge som möjligt (i alla fall en vecka) och se om det ordnar till sig så att han börjar äta mer på dagen så att han klarar hela natten . Eller skall vi justera sckemat så att vi väcker honom tidigare och lägger till en halv timme på förmiddagsvilan så att det passet blir två timmar .
Det är säkert så att han vaknar tidigt av gammal vana för att äta på morgonen,men ändra för den skullen inte schemat ännu utan jag tycker ändå ni ska vänta med det så här in början av kuren.

/ulrika
mamma till goaste killen Jacob 17/3-02 :heart: och till goaste tjejen Liw 1/1-07 :heart:
Gustav10

Fjärde natten

Inlägg av Gustav10 »

Det blir bara bättre och bättre!

Måste börja med att berätta om förmiddagsvilan igår. Han somnade 10.17. Han skulle sova 1,5 timmar. Jag hörde ett läte som lät ungefär som att det betydde hallå. Jag tittade på klockan 11.48. Sprang till vagnen jag skulle ju väcka "11.47". Han får inte bli ledsen. När jag kom ut låg en liten kille där med klarblå ögon och bara väntade lugnt. Häftigt :!:.

Pappans andra natt såg ut så här:

19.45 Läggning, Protester
19.48 Börjar Gustav lugna sig
19.51 Gustav lugn
19.52 Första ramsningen, stora protester, går tillbaka och lugnar
19.54 Sover efter ramsning och bekfräftelse

21.30 gryr och skriker till, så som han har gjort ivagnen i bland, vi avvaktar. Gustav somnar om av sig själv och pappan ger en bekräftelse.
22.22 gnyr, somnar om av sig själv och pappan ger en bekräftelse.
22.27 gnyr, somnar om av sig själv och pappan ger en bekräftelse.
23.03 gnyr, somnar om av sig själv och pappan ger en bekräftelse.

23.50 vaknar, måste gå in, lugnar, ramsar och bekräftar
00.05 sover

02.28 vaknar, måste gå in, lugnar, ramsar och bekräftar
02.37 sover

05.00 vaknar, måste gå in, lugnar, ramsar och bekräftar
05.09 sover

05.49 vaknar, måste gå in, lugnar, ramsar och bekräftar
06.00 sover

06.03 vaknar, måste gå in, lugnar, ramsar och bekräftar
06.10 sover

07.10 Vi bestämmer oss för att göra godmorgon, innan han blir ledsen.

Det känns underbart :!:

Lite struligt på morgonen, men vad jag förstår är det inte ovanligt. Det verkar ta lite tid att få ordning på.

Nu är han Anna Wahlgren-programmerad :D . Igår började han äta som en häst, har inte sett något liknade :o . Blev hård i magen i går kväll. Idag äter Gustav katrinplommonpuré med rysningar.

Gustav och jag skall ha riktigt kul idag, eftersom jag inte är så trött :!: och i kväll skall pappan och jag fira med att äta räkor som man måste skala. Har längtat efter det sedan Gustav föddes. Har aldrig tyckt att det är någon idé att försöka äta det eftersom man aldrig vet när han somnar, hur länge han sover och hur lång tid det tar att somna om. (Det tar ju lite tid och äta och man ska ju njuta, så det skall vi göra i kväll.)

Får se när jag kommer att skriva igen. Det blir väl när vi har något kul att berätta eller om det kanske kommer något bakslag, då kanske vi behöver lite hjälp och stöd igen.

Jag måste bara tacka för den fantastiska hjälp vi har fått :!: :!: :!: Tänk att det finns så många människor som bryr sig och vill hjälpa till fast ni inte känner oss :!:

Tack :!: Tack :!: Tack :!:
sova snart

Gustav 10 månader
Kurstart 090309
Beckabus

Inlägg av Beckabus »

Sedär ja!! En sån härlig belöning ni ger varandra!! Gustav får sova och ni får äta räkor, en sån fredag!! :wink:

Jag önskar er verkligen all lycka i framtiden, och är det något finns vi alltid kvar här för er!!

*kram*
Beckabus 080630, en vecka för tidigt, med planerat snitt pga sätesbjudning! Kurstart 090115!
Gustav10

femte natten

Inlägg av Gustav10 »

GUSTAV SOV SJU TIMMAR I STRÄCK UTAN MINSTA KNYST :!: :!: :!:

(Det gjorde ju inte mamman så klart 8-[ )

FANTASTISKT :!:
sova snart

Gustav 10 månader
Kurstart 090309
ulrikaj
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

=D>
Vilken otrolig rolig läsning såhär på arbetet en lördagsförmiddag. :D

Hoppas det smakade med räkorna. :wink:

/ulrika
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Re: Fjärde natten

Inlägg av annawahlgren »

Gustav10 skrev:Nu är han Anna Wahlgren-programmerad :D . Igår började han äta som en häst, har inte sett något liknade :o . Blev hård i magen i går kväll. Idag äter Gustav katrinplommonpuré med rysningar.
:D That's my boy :lol: Puss på Gustav :heart:

Välkommen är du :wink: :lol: och TACK för fantastiskt trevlig rapport. Vilket vackert arbete :!: Pris och beröm :-({|=
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"